مقابله روزنامه احمدی نژاد با تندروها

نویسنده

» گزارشی از لس آنجلس تایمز

تندروهای ایران از روزنامه ای که بدل به صدای احمدی نژاد شده بود، خشمگین شده اند. این روزنامه  ویژه نامه ای  درباره حجاب زنان در ایران چاپ کرد. مسئله حجاب در ایران یکی از مبارزات طبقه متوسط محسوب می شود.

گفته می شود  ماموران نیروهای انتظامی روز یکشنبه بعد از منتشر شدن این ویژه نامه برای حفظ امنیت کارکنان روزنامه ایران، به آنجا رفتند.

دادستان تهران علیه این روزنامه شکایت کرد.

در این ویژه نامه 259 صفحه ای که درمورد تاریخ حجاب است، درباره وضعیت پوشش زنان قبل از اسلام، نظریات اندیشمندان ضد اسلامی چون برتراند راسل و زیگموند فروید و روند تغییرروسری در تاریخ، مطالبی چاپ شد.

محافظه کاران این ویژه نامه را محکوم  و روزنامه را متهم به “گسترش تساهل  و آسانگیری در امور مذهبی” کردند و آن را تلاش مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد، علی اکبر جوانفکر دانستند. آنها معتقدند که رئیس جوانفکر در پی یافتن راهی برای ایجاد محبوبیت در میان طبقه متوسط است که با او مخالف اند.

این ویژه نامه از آرشیو روزنامه برداشته شد و در فضای مجازی هم منتشر نشد.

یکی از کارکنان روزنامه ایران که نخواست نامش چاپ شود، گفت: “ما معمولا نسخه اینترنتی را هم منتشر می کنیم اما گمان نمی کنم این شماره خاتون، به این زودی ها آپلود شود.”

روزنامه ایران در شماره روز دوشنبه خود به انتقادات پاسخ داد: “در ویژه نامه هیچ نوشته حساسیت برانگیزی وجود نداشت که توهینی به حجاب یا پاکدامنی زنان تلقی شود.”

خواندن این ویژه نامه که کمیاب شده است، نشان می دهد که در جهت حمایت از روسری است. شاید این ویژه نامه به این دلیل بدنام شده است که موضعگیری جدیدی در مورد آینده حجاب در ایران با قرار دادن اسلام سنتی در مفاهیم تاریخی، اتخاذ کرده است.

یکی از روشنفکران ایرانی به ما گفت: “گمان می کنم زمانی که تاریخ موضوعات مقدس مطرح می شوند، قداست خود را از دست می دهند و این به معنای سیاسی کردن حجاب و زیرسوال بردن حکومت اسلامی است.”

این ویژه نامه با اعتراضات شدید الحن سیاسی مواجه شد و پیام اکثرشان این بود که رئیس جمهور قصد دارد خود را از قشر سنتی جامعه که از آن برآمده است، جدا کند.

خود جوانفکر از مسئله حجاب برای انتقاد از نیروهای انتظامی استفاده و از روش های آنها انتقاد کرد. اوهمچنین از سرکوب خشونت آمیز معترضان به انتخابات سال 2009، که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در آن تقلب شده بود، انتقاد کرد.

آخرین نبرد بین احمدی نژاد و رقبای محافظه کارش زمانی صورت گرفت که او تلاش کرد برای انتخابات در پیش رو، حمایت طبقه متوسط را جلب کند.

رقبای سیاسی رئیس جمهور تلاش می کنند با متهم کردن وی به اینکه از ارزش های انقلای اسلامی منحرف شده است، او را بی اعتبار کنند.

جوانفکر، گفت: “سه ماه پیش، من رئیس موسسه مطبوعاتی ایران شدم و دادستان تهران تا امروز سه پرونده برای من تشکیل داده است.”

لس آنجلس تایمز، 16 اوت