سقوط، فرار و تمامی راه حل ها

نویسنده


فریبا صراف

درست در روزی که تیتر اول کیهان “فوق العاده عادی” بود و ترجمه نشریه فیگارو در کیهان هم حکایت از این داشت که “اعزام ناو به خلیج فارس صرفاً اقدام نمایشی است” دیک چنی، “معاون رییس جمهوری آمریکا بار دیگر هشدار کشورش به ایران در این مورد را تکرار کرد که اگر ایران همچنان خواسته های غرب در مورد توقف غنی سازی اورانیوم را نادیده بگیرد، تمامی راه حل ها ممکن است مد نظر قرار گیرد”.

در همین روز”فوق العاده عادی” که معلوم نشد شهرام جزایری “فرارکرد یا فرارش دادند؟!” [یادداشت روز کیهان] هاشمی ثمره، معاون سیاسی وزیر کشور هم خبر داد “ناکارآمدی و عدم تسلط پاکستان و افغانستان بر شهرهای مرزی خود، مرزهای شرقی ایران را به پناهگاهی برای قاچاقچیان و اشرار تبدیل کرده است”.

مجتبی ثمره هاشمی در گفت وگو با نشریه مهر تصریح کرد: “در برخی موارد این قاچاقچیان و اشرار ماموریت های سیاسی هم انجام می دهند به طوری که برخی سرویس های اطلاعاتی خارجی بر روی این افراد تسلط دارند”.

در همین “روز” سپاه پاسداران هم “از سقوط هلیکوپتر حامل فرمانده لشکر سوم نیروی زمینی سپاه خبر داد”.

در اطلاعیه قرارگاه سپاه، موسوم به “حمزه سیدالشهدا” آمده بود که: “سقوط هلیکوپتر حامل فرمانده لشکر سوم نیروی زمینی سپاه و هفت همراه او بر اثر شرایط بد و آب و هوایی رخ داده” اما در حالی که «وی عازم منطقه ای مرزی در شمال غرب ایران بوده که نیروهای سپاه پاسداران در آن با افرادی که “اشرار ضدانقلاب” خوانده شده اند در حال درگیری بوده اند.»

در این روز اگر چه اعتماد ملی در تحلیل سخنان هاشمی رفسنجانی، نوشت که: “روند تحولات کشور وضعیت نگران‌کننده‌ای گرفته است” و اینکه: “فرو غلتیدن کشور و درگیر شدن منافع ملی در شیب تند حوادث غیرقابل پیش‌بینی به نفع هیچ فرد و جریان وطن‌پرستی نیست”؛ و صدای عدالت هم از زبان هاشمی رفسنجانی نوشت: “برخی افراد تندرو باید این روزها زبانشان را کنترل کنند… این روزها بعضی حرف‌های ساده هم ممکن است خطری بزرگ برای اسلام پیش بیاورد؛ لذا باید مواظبت کنند که دشمن را خوشحال نکنند و چیزی نگویند که دشمنان می‌خواهند از زبان ما بشنوند و به نفعشان باشد” کیهان باز همه چیز را “فوق العاده عادی” دید. حتی سخنان نماینده آمریکا در آژانس بین‌‏المللی انرژی اتمی هم مبنی بر اینکه “ایران با نادیده گرفتن قوانین هسته‌‏ای بین‌‏المللی خود را منزوی می‌‏کند” از دید کیهان، به چیزی گرفته نشد، چرا که: “القای وضع فوق العاده درکشور خط دشمن است”.

در راستای این “القای وضعیت عادی” است که اگر چه” گروهی از کشورهای جهان در راستای خنده دیپلماتیک برای کشورهای غربی از حالا‌ مقابله با ایران را آغاز کرده‌اند. “[اعتماد ملی] و دولت های برزیل و هند هم “به صف کشورهایی پیوستند که تحریم‌های اخیر شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران دایر بر منع فروش تجهیزات و فناوری اتمی به این کشور را به اجرا گذاشته‌اند “[همان منبع].

“روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف در گزارشی مدعی شد اسرائیل منتظر مجوز آمریکا برای حمله به ایران است “[سایت انتخاب]، کیهان می نویسد: “هیچ کس به این موضوع توجه ندارد. مردم فقط به فکر خرید هستند.”

راستی، چرا همه توپ های آمریکا، در کیهان آبشار می خورد؟