بحران جانشینی

نویسنده
سعید رضوی فقیه

» ۶۱ درصد ایرانیان کاربر اینترنت هستند

به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت پس از اعلام نتیجه انتخابات، کاربران ایرانی که طی چند روز منتهی به انتخابات نمی توانستند از سرویس های “جی-میل” خود استفاده کنند، موفق شدند جی-میل های خود را باز کنند.

پیش از این نیز کاربران به غیر از حالت “کم سرعت” یا استفاده از نسخه “html” نمی توانستند از جی-میل استفاده کنند.

بازگشت “جی-میل” در حالیست که سرعت اینترنت در ایران همچنان پایین و نشانگر آن است که گزارش ها مبنی بر برنامه حکومت در ۵ ماه گذشته برای کاهش سرعت اینترنت به بهانه انتخابات صحت داشته.

 اینترنت در ایران طی چهارسال گذشته و به دلایل امنیتی بارها قطع شد. حتی راه اندازی پروژه ای نا موفق به نام “اینترنت ملی” نیز در دستور کار قرار گرفت که از طریق آن ارتباط شهروندان با اینترنت جهانی کنترل و محدود شود؛ طرحی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری توفیق چندانی برای نیروهای امنیتی در پی نداشته و همچون دیگر پروژه های محمود احمدی نژاد بیشتر در حد شعار بوده است.

گفتنی ست فیلترینگ شدیدی نیز که طی هفته های گذشته به سایت های نزدیک به حکومت سرایت کرده، همچنان به قوت خود باقیست.

 سرعت پایین اینترنت در روزهای منتهی به انتخابات آنقدر شدید بود که حتی کاندیداهای انتخابات نیز نسبت به آن اعتراض کردند؛اعتراضی که وزیر نظامی ارتباطات دولت احمدی نژاد روز گذشته به آن اینچنین پاسخ داد:“از نظر من وضعیت فعلی اینترنت خوب است اما ان شا‌ء الله در آینده امکانات و خدمات بهتری هم ارائه شود.”

به گزارش ایسنا، محمدحسن نامی افزوده است:“اکنون خدمات خوبی در این زمینه ارائه می‌شود اما تلاش خواهیم کرد در آینده خدمات بهتری ارائه کنیم. با توجه به ایجاد خط ایپک و گذر آن از ایران امکانی فراهم می شود که سرعت و کیفیت اینترنت بهبود پیدا کند”.

معاون وزیر ارتباطات همدر مصاحبه با ایسنا ضمن پذیرش اخلال در شبکه اینترنت گفته است: “اینترنت هیچ دخالتی در انتخابات ندارد و موضوع اختلال اینترنت به برگزاری انتخابات ارتباطی پیدا نمی کند”.

در عین حال، خبرگزاری ایتنا به نقل از مدیر یک شرکت اینترنتی، اعلام کرده نظارت و پایش محتوای اینترنت یکی از عوامل کندی سرعت و اختلالات در این روزها بوده است.

ژیرایر وارطانیان گفته است:‌ “اختلالات در اینترنت همیشه وجود دارد و به عنوان یک صنف نتوانستیم متولی آن را پیدا کنیم اما مشکلی که در این روزها بیشتر شده است، به نظارت و پایش از سوی سازمان‌های مربوط است. گذشته از سایت‌هایی که فیلتر شده است و دسترسی به آن کاملا قطع است، سایت‌هایی که با https آغاز می‌شوند نیز به دلیل اعمال نظارت و پایش با کندی سرعت مواجه شدند. اختلالات فضای مجازی به صورت packet است که اطلاعات به درستی منتقل نمی‌شود و یا این‌که اعمال نظارت باعث کندی سرعت اینترنت می‌شود. افزایش حجم دانلود توسط کاربران دلیل موجهی برای کاهش سرعت اینترنت نیست چون این دسته از کاربران جمعیت زیادی ندارند و اگر چنین موضوعی را باعث کاهش سرعت بدانیم باید منابع آماری دقیقی ارائه دهیم”.

فیلترینگ شدید، نظارت های مکرر امنیتی و سرعت پایین اینترنت در حالیست که بر اساس آخرین آمارها ۶۱ درصد از ایرانیان از کاربران اینترنت هستند.

مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت روز گشته جدول آخرین وضعیت میزان دسترسی و ضریب نفوذ اینترنت در کشور را براساس نوع اتصال به این شبکه و نیز تعداد مشترکان و کاربران این پروتکل ارتباطی و تا پایان سال ۹۱ اعلام کرده است.

به نوشته خبرگزاری مهر، در ای گزارش آمده است: “آخرین وضعیت ضریب نفوذ کاربران اینترنت نشان می دهد که ۶۱/۵۷ درصد ایرانی ها کاربر اینترنت هستند و اتصال به اینترنت از طریق تلفن همراه بیشترین کاربرد را برای کاربران ایرانی دارد در همین حال بررسی ها حاکی از آن است که استان تهران دارای بیشترین کاربر و استان خراسان جنوبی دارای کمترین کاربر اینترنت در کشور هستند. براین اساس تعداد کاربران اینترنت در سال ۹۱ برابر با ۴۶ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۸۲۹ نفر اعلام شده که در این راستا ضریب نفوذ کاربران اینترنت در سال ۹۱ برابر با ۶۱/۵۷ درصد برآورد می شود. براساس این بررسی ها، در بین استانهای کشور استان تهران دارای بیشترین تعداد کاربر اینترنت با ضریب نفوذ ۸۰/۵ درصد و استان خراسان جنوبی دارای کمترین کاربر اینترنت با ضریب نفوذ ۴۰/۴۸ درصد در سال ۹۱ بوده اند. با توجه به آنکه جمعیت کشور در این آمار بنابر اعلام رسمی مرکز آمار در سال ۹۰ تعداد ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفر در نظر گرفته بعد از استان تهران، استان های اصفهان با ضریب نفوذ ۷۰/۴ درصد، خوزستان با ضریب نفوذ ۶۸/۴۸ درصد، سمنان با ضریب نفوذ ۶۵/۲۲ درصد و فارس با ضریب نفوذ ۶۱/۶۶ درصد در مکان های بعدی تعداد بیشترین کاربر قرار گرفته اند.”
در این گزارش همچنین آمده: “طبقه بندی های انجام شده براساس ۵ نوع اتصال به اینترنت شامل دایل آپ، وایمکس، ADSL، تلفن همراه و فیبرنوری درنظر گرفته شده که این آمار نشان می دهد ۳۲ میلیون و ۱۳ هزار و ۴۹۴ نفر در کشور از طریق موبایل های خود به اینترنت متصل می شوند؛ این در حالی است که میزان اتصال کاربر نسل سوم موبایل به اینترنت ۵۰۴ هزار و ۷۴۳ نفر گزارش شده است و مابقی این آمار از طریق GPRS موبایل به اینترنت متصل می شوند”.

براساس اعلام مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت جمع کل مشترکان اینترنت تا پایان سال ۹۱ در کشور ۳۳ میلیون و ۲۲۲ هزار و ۳۰۴ نفر بوده .این در حالی است که تعداد کاربران اینترنت براساس این بررسی ها، ۴۶ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۸۲۹ نفر اعلام شده است.