اگر حرفی برای گفتن دارد جای ما را بلدست

نویسنده

» گزارش کریستین ساینس مونیتور از جریان سفر احمدی نژاد

هوارد لافرانکی

احمدی نژاد قصد دارد  به نیویورک بیاید و در سازمان ملل در مورد خلع سلاح هسته ای حرف بزند.امریکا نمی تواند او را راه ندهد اما برخی هتل ها از پذیرفتن او  معذورند.

هیچ چیز به اندازه احمدی نژاد که خودش را به آمریکا دعوت می کند، باعث عصبانیت نمی شود.

وقتی دولت ایران  اعلام کرد  رئیس جمهور این کشور به دنبال گرفتن ویزا برای شرکت در کنفرانس سازمان ملل است. دستکم یک سناتور آمریکایی از دادن ویزا به انتقاد کرد و تعداد زیادی از هتل ها طی نامه ای به سازمان ملل اعلام کردند که از وی پذیرایی نخواهند کرد.

احمدی نژاد ریشو با آن لبخند همیشگی را همه می شناسند، دستکم در کشور های غربی به دلیل انکار هلوکاست و انکار وجود همجنسگرایان در ایران  و برنامه های اتمی که بسیاری در غرب معتقدند که منجر به تولید سلاح اتمی خواهد شد. و در ماه های گذشته هم به دلیل سرکوب بی رحمانه طرفدران جنبش دموکراسی خواهی مردم ایران.

آمریکا بعنوان میزبان سازمان ملل در نیویورک برای افراد جنجالی چون فیدل کاسترو، معمر قذافی و برای خود احمدی نژاد هم روادید صادر کرده است. اما این به مذاق همه خوش نمی آید.

سناتور جان کورنین، طی نامه ای به هیلاری کالینتون از وزارت امور خارجه  خواسته است تا به احمدی نژاد روادید ورود ندهند  تا او نتواند برنامه هایش را اجرا کند و در کنفرانس منع تولید سلاح اتمی سازمان ملل سخنرانی کند.

سناتور کورنین در نامه اش نوشته است: “دادن چنین اجازه ای به احمدی نژاد، همه تلاش های ما را برای متوقف کردن گسترش سلاح اتمی و تروریسم، زیر سووال می برد”.

سناتور کورنین که می داند آمریکا قادر نیست به احمدی نژاد روادید ندهد، از آنها خواسته است که او را در منطقه مقر سازمان ملل محدود کنند.  بقیه هم که خواب خوش را از او گرفته اند: “جا نداریم”

یک گروه که در نیویورک از منزوی کردن ایران حمایت می کنند، به همه هتل های نیویورک زنگ زده  و از آنها خواسته  تا به احمدی نژاد و اطرافیانش جا ندهند. همین  گروه  در سپتامبر سال گذشته باعث شد تا یک هتل به او جا ندهد و او را به جا گرفتن خود و همراهانش  در یک هتل محدود کردند.

با توجه به روش های رئیس جمهور ایران و سیاست هایش ، می توان گفت که اعلام حضورش در آخرین لحظه برای شرکت در جلسه افتتاحیه کنفرانس منع تولید و گسترش سلاح اتمی یک نیرنگ جدید است.

این کنفرانس دو بار در یک دهه برگزار می شود و بطور سنتی وزرای امور خارجه هر کشور هیئت آن کشور را همراهی می کنند. خانم کلینتون هم قرار است روز دوشنبه بعد از ظهر سخنرانی کند. اما طبق پروتکل سازمان ملل، مقام بالاتر از وزیر امور خارجه، مقدم تر است بنابر این احمدی نژاد به عنوان سخنران افتخاری بالاتر از فهرست سخنرانان قرار می گیرد.

بازدید از نیویورک همچنین این تصور را بوجود می آورد که وی آماده گفتگو با غرب است و قصد دارد تلاش های آمریکا را برای تشدید تحریم ها علیه ایران از بین ببرد.

آمریکا هم تلاش می کند تا در دام ایران نیافتد، کلینتون روز جمعه اعلام کرد که ایران دقیقا می داند باید چکار بکند و چه کلماتی از دهانش بیرون نیاید تا توسط مجامع بین المللی منزوی تر نشود.

سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل در تایید سخنان کلینتون گفت که بهتر است که احمدی نژاد درباره تلاش های جدی که برای حل کردن بن بست اتمی قرار است انجام بدهد حرف بزند و پاسخگوی اعضای دائمی شورای امنیت و آلمان باشد.

وی گفت: “ایران بخوبی می داند باید در چه موردی صحبت کند. اگر حرف جدید برای گفتن دارد، جای ما را بلد است”.

 

منبع: کریستین ساینس مونیتور 30 آوریل