ایران در آستانه قراردادهای نفتی بزرگ

نویسنده

» گزارشی از پلاتس

یک مقام ارشد وزارت نفت ایران روز دوشنبه اعلام کرد که دولت جدید به منظور کاهش دادن تحریم هایی که به بخش انرژی کشور آسیب زده است، قرار است از شرکت های بین المللی برای گفتگو دعوت بعمل آورد.

منصور معظمی، سرپرست معاونت بین المللی وزارت نفت، گفت: “با توجه به روی کار آمدن دولت جدید و مواضعی که از سوی رئیس جمهور اعلام شده، رویکرد بین الملل تغییر عمده ای پیدا کرده و می توان گفت این رویکرد باعث شده نگاه صحنه بین الملل به کشور تفاوت پیدا کند.”

روحانی، رئیس جمهور میانه روی ایران که روز 15 اوت کابیه اش را تشکیل داد، اواسط ماه ژوئن به ریاست جمهوری رسید که دلیل اصلی انتخاب شدن او بهبود روابط با غرب و کاهش تحریم های نفت و گاز ایران بود که به دلیل برنامه های اتمی ایران، اعمال شده بود.

معظمی که توسط بیژن زنگنه، وزیر نفت، به این مقام رسیده است، گفت: “در تلاش برای گسترش مذاکرات و فضای همکاری بیشتر در عرصه بین المللی برای استفاده حداکثری از امکانات در صحنه جهانی هستیم.”

تحریم ها شامل بخش نفت و توسعه تکنولوژی می شود. به همین دلیل ایران مجبور است از توانایی های خودش استفاده کند و این کار بدون حضور شرکت های شل، توتال، رپسول، اینپکس، گازپروم، پتروناز، استات اویل و شرکت های دیگری که برای توسعه میادین نفت و گاز با این کشور قرارداد داشتند، میسر نیست.

آورده شدن این اسامی هم زمان شده است با به وزارت رسیدن بیژن زنگنه، که در زمان محمد خاتمی هم وزیر نفت بود. زنگنه که در زمان تصدی اش در وزارت نفت، میلیارد ها دلار سرمایه خارجی تضمین شده بود موضوع “دیپلماسی نفت” را مطرح کرد تا کشورهای عضو اوپک در صورت افزایش تحریم ها تولید و فروش نفت را بالا ببرند.

معظمی گفت: “وزرات نفت باید از کشورهایی که در گذشته با ایران همکاری داشتند، استقبال کند. از این رو از شرکت های صاحب نام در صحنه بین الملل برای مذاکره و سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران با حفظ منافع دو طرف دعوت خواهد شد.”

این مقام وزارت نفت، تحریم های موجود علیه ایران را بدترین و ظالمانه ترین و بی شرمانه ترین تحریم ها از نوع خود توصیف کرد.

معظمی گفت: “ تحریم ها مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است، در همین حال شرکای ما نیز دچار زحمت شده اند.”

او تاکید کرد: “ ما تلاش می کنیم تا تاثیر تحریم ها را کاهش بدهیم.”

پلاتس، 26 اوت