اقدامات امنیتی علیه بی بی سی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» علیرغم اعتراضات بین‌المللی ادامه دارد

همزمان با افزایش اعتراضات نهادهای بین المللی به برخورد جمهوری اسلامی با خبرنگاران بی بی سی فارسی و اعضای خانواده آنها، یک مقام امنیتی از دستگیری تعدادی از همکاران این شبکه بین المللی در کشور خبر داد.

خبرگزاری مهر روز گذشته به نقل از این مقام امنیتی که نامش برده نشده، نوشت که این افراد “به دلیل جمع آوری اخبار و اطلاعات، تولید محتوا، جذب، آموزش، استخدام و خروج نخبگان رسانه ای از ایران” دستگیر شده اند.

مقامات حکومتی جمهوری اسلامی پیش از این نیز مدعی بازداشت تعدادی از افراد به اتهام همکاری با بی بی سی فارسی شده بودند.

تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی روز ۲۶ شهریور‌ماه مستندی با عنوان “خط و نشان رهبر” را پخش کرد که در آن زندگی سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و شیوه حکومت داری او طی دو دهه گذشته بررسی و در مواردی مورد نقد واقع شده بود.

از آن هنگام تاکنون، رسانه های جمهوری اسلامی به نقل از مقام های امنیتی و نظامی، اخبار و گزارش های متعددی از دستگیری افرادی که بر اساس ادعای آنان در ایران با بی بی سی فارسی همکاری می کنند، منتشر کرده اند.این در حالیست که سخنگویان و مسئولان بی بی سی فارسی بارها داشتن هرگونه همکار یا خبرنگار را که در ایران با این شبکه همکاری کند رد کرده اند.

منبع امنیتی که خبرگزاری مهر با او گفت و گو کرده، بدون ذکر نام و تعداد افراد بازداشت شده، جرایم آن‌ها را ضد امنیتی خواند و افزود: “اتهامات افراد دستگیر شده فعالیت رسانه‌ای آن‌ها نبوده و بسیاری از اقدامات ایشان تحت عناوین مجرمان بوده و بر اساس نص قانون جزا و حقوق عمومی، مشمول کیفرهای سنگین و شدید است.”

به گفته او، پرونده بازداشت شدگان که وی آنها را “فریب خوردگان شبکه دروغ پرداز بی بی سی فارسی” نامید، پس از تکمیل نهایی و تنظیم کیفرخواست متهمان برای صدور حکم تحویل مراجع قضایی خواهد شد.

مقام امنیتی یاد شده افزوده که افراد دستگیر شده، در قبال “دریافت مبالغ قابل توجه و از آغازین روزهای شروع به کار شبکه بی طرف نمای بی بی سی به ویژه پس از روشن شدن آتش فتنه سال 88 و پس از آن تاکنون، طی همکاری با این شبکه مرتکب جرائم ضدامنیتی بسیاری شده اند.”

او همچنین به افرادی که “در داخل و خارج کشور به هر نحو فریب اغواگری های شبکه های بیگانه به ویژه بی بی سی را خورده اند” هشدار داده که “منافع و هویت ملی و اسلامی خود را فدای اهداف شوم و ضدانسانی” این شبکه ها نسازند.

جمهوری اسلامی هرگونه همکاری با شبکه های بی بی سی فارسی و صدای آمریکا را اقدامی علیه امنیت خود تعریف و آن را ممنوع اعلام کرده است.

 

واکنش بین المللی

یکی از سخنگویان بی بی سی روز گذشته در واکنش به تایید گزارش ها درباره بازداشت تعدادی دیگر در ایران به اتهام همکاری با این شبکه تاکید کرد که این گزارش ها، بیانیه های اخیر این سازمان خبری را درباره فشار حکومت ایران به کارکنان بی بی سی فارسی تایید می کند.

بی بی سی می‌گوید این نوع گزارش ها “باید مایه نگرانی عمیق همه کسانی باشد که به وجود رسانه آزاد و مستقل اعتقاد دارند.”

سخنگوی بی بی سی گفته است اتهامات مطرح شده نشان می دهد که مقام های ایرانی در تلاش پیوسته برای ارعاب و بازداشت کسانی هستند که به ادعای حکومت با بخش فارسی بی بی سی ارتباط دارند.

سخنگوی بی بی سی با تاکید بر اینکه بخش فارسی این سازمان هیچ نماینده ای در ایران ندارد و هیچ شخصی در ایران برای بی بی سی فارسی کار نمی کند، بار دیگر هر گونه اقدام علیه خانواده ها و آشنایان کارکنان بی بی سی فارسی را قویا محکوم کرده است.

اشاره او به فشارهایی است که اخیرا توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی به خانواده پرسنل و خبرنگاران بی بی سی فارسی در ایران وارد می شود.

گزارش شده است که ماموران امنیتی در مواردی با بازداشت موقت اعضای خانواده پرسنل بی بی سی فارسی، خبرنگاران این شبکه را تحت فشار گذاشته اند و حتی از آنها به صورت تصویری بازجویی کرده اند.

سخنگوی بی بی سی روز گذشته بار دیگر تاکید کرد: “ما هر گونه اقدام علیه خانواده ها و آشنایان کارکنان بی بی سی فارسی را قویا محکوم می کنیم.”

مارک تامپسون، مدیرکل بی بی سی از افزایش فشار دستگاه های امنیتی جمهوری اسلامی بر این شبکه خبری و دستگیری چند تن از بستگان و آشنایان کارمندان بی بی سی فارسی انتقاد کرده است.

او از مقام های رسمی ایران خواسته با این اقدامات برخورد کنند.

تامپسون شیوه‌های جدید برخورد با کارکنان بی‌بی‌سی فارسی را در ادامه ایجاد اختلال و ارسال پارازیت روی شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی از جمله تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی ارزیابی کرده که باعث می‌شود مردم ایران نتوانند به جریان آزاد اطلاعات دسترسی داشته باشند.

پیشتر سازمان دیده‌بان حقوق بشر و کمپین بین المللی حقوق بشر ایران با انتشار اطلاعیه های جداگانه، فشارهای حکومت ایران علیه کارکنان بی‌بی‌سی فارسی را محکوم کرده بودند.

سازمان های غیردولتی مدافع حقوق بشر خواهان پایان یافتن فوری این فشارها شده اند.

صادق صبا، رئیس بخش فارسی بی بی سی با اشاره به اقدام ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در بازداشت عضوی از خانواده یکی از کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی، این کار را “یک اقدام شنیع و غیرانسانی” خوانده و آن را محکوم کرده بود.

سازمان های مستقل مدافع حقوق بشر با انتقاد شدید از نقض حقوق بشر در ایران، نسبت به فشار گسترده روزنامه نگاران کشور هشدار داده اند.

 ”کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران” در تازه ترین گزارش خود گفته ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی باز هم “بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران جهان” بوده است.

مقام های جمهوری اسلامی این گزارش ها را رد می‌کنند و محمود احمدی نژادمی گوید ایران”آزادترین کشور جهان است.”

الیستر برت، معاون وزارت خارجه بریتانیا نیز روز ۱۵ بهمن‌ماه، با بیان اینکه مقام‌های ایران در تحت فشار قرار دادن وکلا، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر ایرانی از طریق هدف قراردادن نزدیکان آنها سابقه “شرم‌آوری” دارند، گفت: “این اعمال نفرت‌انگیز بار دیگر نشان‌دهنده وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در ایران و درماندگی رژیم ایران در به سکوت واداشتن صداهای مستقل است.”