اصلا سخنرانی نکرده ام

نویسنده
حسین محمدی

» حداد عادل تکذیب کرد

انتشار سخنان منسوب به غلام‌علی حدادعادل٬ رییس مجلس هفتم و پدر همسر مجتبی خامنه‌ای٬ با واکنش وی در صحن علنی مجلس و برخی حامیانش همراه شده است..

روز در ابتدای هفته گذشته همزمان با چند سایت دیگر متن سخنرانی حداد عادل در جلسه هادیان سیاسی سپاه را منتشر کرد که وی در آن  به صراحت درباره برخی از موضوعات مهم کشور از جمله نظر خود درباره مجتبی خامنه‌ای٬ هاشمی‌رفسنجانی٬ دو رهبر جنبش سبز٬ مهدی کروبی و میرحسین موسوی٬ و همچنین سیدمحمد خاتمی  ابراز نظر کرده بود..

رییس مجلس هفتم که در آخرین ساعات دیشب روشن شد نام وی در فهرست انتخاباتی سی نفره جبهه اصولگریان نیز هست، البته در بخشی از سخنانش اعلام کرده بود که مایل نیست این سخنان به نقل از وی در جایی منتشر شود. انتشار این سخنان اما٬ انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف داشت. ابتدا دفتر حدادعادل با صدور بیانیه‌ای٬ این سخنان را تکذیب کرد. در بیانیه دفتر حدادعادل آمده بود که “در روزهای اخیر مطالب نادرستی درباره انتخابات و شخص آقای دکتر حداد عادل در بعضی سایت ها منتشر شده که در آنها نامی از سپاه و بسیج و بعضی از اشخاص دیگر نیز به میان آمده است. به نظر می رسد مقصود از انتشار این گونه مطالب در آستانه انتخابات مجلس نهم، تشویش اذهان و تخریب افراد است.دفتر دکتر حداد عادل ضمن تاکید بر خلاف واقع بودن این مطالب اعلام می کند که اخبار مربوط به ایشان تنها در صورتی قابل اعتماد و قابل نقل است که از سوی دفتر یا وبگاه شخصی ایشان منتشر شده باشد. در عین حال رسانه ها به مطالبی که منبع آنها شناخته شده نیست اعتماد نکنند”.

 این نماینده مجلس هشتم٬ دیروز هم در نطق میان دستور خود٬ بار دیگر به تکذیب موارد مطرح شده پرداخت و گفت: “این روزها در آستانه انتخابات، از سوی برخی محافلی که غالبا از خارج از کشور هدایت می​شوند، موج دروغ پردازی برنامه​ریزی شده​ای علیه من آغاز شده است. در برخی رسانه​های خارجی اظهاراتی از سوی من در جمع هادیان سپاه گفته شده که قویا آن تکذیب می​کنم. من اصلا در چنین جمعی حضور نداشته و سخنرانی نکرده​ام. حرف​هایی که به نقل از من راجع به امام گفته شده است، به هیچ وجه صحت ندارد”.

 در همین حال٬ مدیر سایت دیگربان٬ سایتی که به رصد فعالیت اصول‌گرایان می‌پردازد٬ درباره این سخنان نوشت: “حسین فدایی٬ دبیرکل جمعیت ایثارگران و علیرضا زاکانی٬ دبیرکل جمعیت رهپویان از «جبهه متحد اصول‌گرایان» با «جبهه پایداری» بر سر ریاست غلامعلی حداد عادل بر مجلس نهم به توافق رسیدند٬ تیم علی لاریجانی هم در واکنش به این توافق٬ سئوال از محمود احمدی‌نژاد در مجلس را به جریان انداخت و بخش‌هایی از اظهارات حداد عادل در جمع هادیان بسیج را در اختیار رسانه‌ها قرار داد”.

پیش از این یک سایت حامی احمدی‌نژاد هم، درباره فهرست انتخاباتی جبهه متحد اصول‌گرایان، با اشاره به نقش حدادعادل در حذف مطهری، کاتوزیان و عباس‌پور و همچنین تلاش وی برای به دست آوردن مجدد کرسی ریاست مجلس، نوشته بود: “رقابت بر سر کرسی ریاست آینده مجلس، پیش از انتخابات و از درون جبهه متحد اصولگرایی آغاز گردیده است. در همین راستا طیف زاکانی و فدایی می کوشند تا با زمینه سازی جهت کسب رای بالا در تهران برای غلامعلی حداد عادل، مسیر وی برای بازگشت به ریاست مجلس و احیانا انتخابات ریاست جمهوری را فراهم کنند. در مقابل، اصولگرایان سنتی نیز به دنبال تثبیت ریاست علی لاریجانی بر مجلس هستند”.

رقابتی که به نظر می‌رسد در روزهای گذشته٬ به شکل زیرپوستی ادامه یافته چرا که بلافاصله پس از اعلام موجودیت جبهه “منتقدان دولت”، سایت خبرآن‌لاین ضمن پوشش اخبار این طیف، اقدام به دعوت از حمیدرضا کاتوزیان، سخنگوی جبهه منتقدان دولت، برای گفت‌گو با کاربران این سایت کرد.

سخنان حدادعادل پس از آن منتشر شد که محمدرضا نقدی٬ فرمانده بسیج مستضعفین هم در جمع هادیان سیاسی سپاه٬ با اعلام اینکه حدادعادل در هر دو فهرست اصول‌گرایان قرار دارد٬ گفته بود: “دشمن و فتنه‌گران آقای حداد را می‌زنند به خاطر اینکه فردای انتخابات بگویند پدر خانم آقا مجتبی (پسر رهبر جمهوری اسلامی) در انتخابات رأیش پایین بود”.

 

وی همچنین اعلام کرده بود که  “تخریب آقای حداد معنا دار است” و هدف از این کار “زدن” خامنه‌ای است. او در بخش دیگری از اظهاراتش گفته بود: “بنده هم کسب تکلیف کردم، به ما گفتند آقای حداد نشانه است در این انتخابات”.

حدادعادل٬ در سخنانی که به نقل از وی منتشر شده٬ گفته است: “عده ای می گویند آقای هاشمی ایشان (خامنه ای) را به رهبری رساند. اما واقعا این خدا بود که آقای هاشمی را دچار محاسبات اشتباه کرد. چون آقای هاشمی محاسباتش دنیوی بود پیش خودش احساس کرد دوستی اش با حضرت آقا برای آینده سیاسی اش مفید است.”

وی همچنین گفته بود: “انتخابات مجلس نهم از جهات بسیار واجد اهمیت است و لذا شما برادران و خواهران ما در سپاه که نقش اساسی در بصیرت افزایی جامعه دارید باید نقش سترگ خود را همچنان که در همه این سال ها به ویژه در غائله فتنه 88 ما شاهد آن بودیم، بار دیگر نشان دهید. خوشبختانه بخش افراطی و ضد نظام و فتنه گر اصلاح طلبان در این انتخابات در لاک انزوا و سکوت فرو رفتند و بخش خنثی و به تعبیری داخل نظام آنها در صحنه مانده اند. اما در یک تحلیل کلی باید گفت اصلاح طلبان در واقع یک هدف را دنبال می کنند و آن هدف ضدیت با نظام و رهبری است. هر چند عده ای در شیوه تندرو و برخی کندرو هستند اما وقتی به عمق ماجرا نگاه کنیم و تحلیل کنیم می بینیم که همه آنها می خواهند ساختارهایی را به اصطلاح خود اصلاح کنند که حیات سیاسی نظام ما بسته به آنهاست. بنابراین باید تلاش کرد در یک برنامه مهندسی پنج - شش ساله انشاالله این واژه و این جریان را از اساس حذف کرد. حالا در این انتخابات عده ای می مانند و ممکن است به مجلس هم بیایند اما باید به گونه ای اینها را خنثی و بی اثر کرد که کم کم همین گروه اندک باقی مانده نیز حذف شود”.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود٬ پیرامون دوران ریاست اش بر مجلس هفتم٬ این‌گونه سخن گفته بود: “در مجلس هفتم که بنده رئیس بودم، عده ای انتقاد می کردند که چرا برای مسائل مختلف از آقا و آقا مجتبی مشورت می گیرید؟ عده ای حتی معترض می شدند که مجلس باید مستقل باشد. بله، بنده هم معتقدم مجلس باید مستقل باشد، اما مستقل از کجا؟ مستقل از فرامن الهی؟ مستقل از ولایت؟ نه خیر. مستقل باشد از دولت و کانون های ثروت و قدرت. اگر قرار باشد مجلس ما از ولایت مستقل باشد چه برتری به مجالس کشورهای غربی دارد؟”