نهاد ریاست جمهوری در پی فتح ایرنا

نویسنده

irna526.jpg

محبوبه نیک نهاد

به گزارش منابع خبری، به دنبال ادغام سازمان و مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در نهاد ریاست‌جمهوری، قرار است ایرنا (خبرگزاری جمهوری اسلامی) و سازمان فرهنگ و ارتباطات نیز تا پایان سال جاری به تشکیلات زیر نظر مستقیم نهاد ریاست‌جمهوری ملحق شوند. همچنین احتمال وقوع چنین تحولی در خصوص بانک مرکزی نیز وجود دارد.

این جابجایی‌ها اگرچه ظاهرا به بهانه ناکارآمدی این نهادها صورت می‌گیرد، اما به عقیده کارشناسان، در واقع معنایی جز گسترده کردن حیطه کنترل نهاد ریاست‌جمهوری بر ارگان های فرهنگی ندارد.

خبرگزاری رسمی کشور یا بولتن دولت

در روزهای اخیر اخباری متشر شد مبنی بر اینکه “ایرنا” قرار است به زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری منتقل شود. ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، در حال حاضر در زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد. اما با آنکه این خبرگزاری در یک سال اخیر به تریبون رسمی و تبلیغاتی دولت نهم تبدیل شده است، باز هم به نظر می‌رسد احمدی نژاد و مشاوران او از عملکرد این خبرگزاری رضایت ندارند و دوست دارند این خبرگزاری یک ارگان تمام‌عیار برای دولت و همفکران آن تبدیل شود.

سخن جوانفکر مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد را باید در همین راستا ارزیابی کرد که چندی پیش گفته بود: “ایرنا نتوانست از تمام ظرفیت خود برای انعکاس فعالیتهای دولت نهم استفاده کند. ایرنا دارای ظرفیتها و توانمندی زیادی است که از اینها به درستی استفاده نشده است.”

از ابتدای روی کار آمدن دولت نهم، مدیریت ایرنا برای احمدی نژاد مساله‌ساز بود. او ابتدا “خادم المله” از نزدیکان خود را به عنوان مدیرعامل این خبرگزاری منصوب کرد، اما اختلاف او با صفار هرندی وزیر ارشاد این دولت از ابتدا آشکار بود و به رسانه‌ها کشیده شد. این اختلاف در خصوص مدیریت روزنامه ایران که وابسته به این خبرگزاری است، به یک منازعه رودررو تبدیل شد و در نهایت به برکناری خادم المله انجامید.

با این حال پس از گذشت یک سال و در حالی که جلال فیاضی مدیرعامل فعلی، این خبرگزاری را به یک تریبون خبری کاملا یکجانبه تبدیل کرده است، باز نزدیکان احمدی نژاد از آن راضی نیستند و به طور مشخص جوانفکر در تلاش است تا وضعیت کنونی ایرنا را تغییر داده و آن را به وضوح به یک بولتن برای هواداران احمدی نژاد تبدیل کند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی در حال حاضر از 100 میلیارد تومان بودجه ریالی و 10 میلیون دلار بودجه ارزی دولتی تغذیه می‌کند و با در اختیار داشتن 1450 نیرو، 30 دفتر در خارج از کشور، 100 دفتر در داخل کشور و همچنین دهها رابط خبری در شهرهای مختلف، پس از صدا و سیما بزرگترین سازمان رسانه‌ای کشور محسوب می‌شود. این در حالی است که ناکارآمدی این رسانه در ایفای رسالت حرفه‌ای کاملا آشکار است، با این حال وجودچنین پتانسیل سازمانی، تشکیلاتی و مالی قابل توجهی برای دولتمردان نهم به شدت رشک برانگیز است.

اکنون جوانفکر در حالی می‌گوید “دفاتر خارجی خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز نتوانسته‌اند نقش مهمی در انعکاس برون مرزی اخبار دولت داشته باشند” که به زعم صاحبنظران، تنها خبرهای قابل توجه ایرنا در یک سال اخیر مربوط به گزارش‌های معدودی از نمایندگی‌های این خبرگزاری در خارج از کشور بوده است. حال آنکه واضح است مشاور احمدی نژاد انتظار دارد دفاتر این خبرگزاری به مانند وابسته‌های مطبوعاتی سفارتخانه‌ها عمل کرده و به انعکاس مثبت فعالیت‌های دولت بپردازند.

البته بعضی از سایت‌های خبری هم مخالفت‌های پیاپی جوانفکر با ایرنا و دفاتر آن در خارج از کشور را به این علت می‌دانند که فیاضی مدیرعامل کنونی، شوهر خواهر جوانفکر را از معاونت خبر این خبرگزاری برکنار کرده و نماینده ایرنا در مالزی را به جای وی منصوب کرده است.

رایزن‌های فرهنگی در خدمت دولت

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز قرار است سرنوشتی مشابه ایرنا داشته باشد. با این تفاوت که ایرنا پیش از به هرحال جزو زیرمجموعه دولت محسوب می‌شد، در حالی سازمان فرهنگ و ارتباطات به‌رغم استفاده از بودجه عمومی خارج از مجموعه دولت بود و رییس آن را رهبر تعیین می‌کرد. با این حال طبق اخبار منتشره، احمدی نژاد درخواست کرده است با اتمام دوره مسئولیت “محمدی عراقی” رییس فعلی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان تابستان جاری، این سازمان نیز به زیرمجموعه ریاست جمهوری منتقل شود.

به نوشته سایت “الف” پیش از موافقت رهبری با قرار گرفتن این سازمان زیر نظر رییس جمهور، افراد مختلفی جهت جایگزینی محمدی عراقی مطرح بودند که در این میان نام آقایان محسن قمی معاون امور بین الملل دفتر رهبری و سید مهدی خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، بیش از همه شنیده می شد. لیکن اکنون با تغییر وضعیت اداره این سازمان مهم فرهنگی، ممکن است فرد مورد نظر نزدیکی بیشتری به رییس جمهور داشته باشد.

این سازمان عریض و طویل که رایزن‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور زیر نظر آن فعالیت می‌کنند، در سال 1374 با هدف متمرکز کردن فعالیت‌های فرهنگی در حال انجام در خارج از کشور تشکیل شد. این سازمان، پس از آن بخشی از فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت امورخارجه و سازمان تبلیغات اسلامی در خارج از کشور را عهده‌دار شد و سه نهاد “مجمع جهانی اهل بیت”، “مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی” و “شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی” نیز زیرمجموعه آن قرار گرفتند.

اکنون تلاش احمدی نژاد برای تسلط بر این سازمان که با بودجه‌ای چند ده میلیارد تومانی در کشورهای مختلف پایگاه و نیرو دارد، به معنای درازدستی بر منابع گسترده ثروت و قدرت نهفته در این سازمان است که در رایزنی‌های فرهنگی ایران در کشورهای مختلف وجود دارد و می‌تواند به گسترش دامنه ارتباطات و فعالیت‌های همفکران این دولت منجر شود.