دادخواه و عرب سرخی هم راهی زندان شدند

نویسنده

» موج دستگیری ها فروکش نمی کند

با دستگیری محمدعلی دادخواه عضو سازمان مدافعان حقوق بشر، فیض الله عرب سرخی عضوشورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و محمدرضا یزدان پناه روزنامه نگار عضو جبهه مشارکت، لیست افراد دستگیر شده در دوره پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم طویل تر شد. ملیحه دادخوه، ساراصباغیان، بهاره دعالو، امیر رییسیان، حسام سلامت، علی تقی پور و نیما نقوی از جمله دیگر بازداشت شدگان جدید هستند.

محمدعلی دادخواه همراه با اعضای دفتر کارش بازداشت شده است. در میان اسامی بازداشت شده  نام دختر وی نیز به چشم می خورد. ملیحه دادخوه، ساراصباغیان، بهاره دعالو وامیر رییسیان از جمله افرادی هستند که همزمان با دادخواه بازداشت به مکان نامعلومی برده شده اند.  دستگیری دادخواه پس از دستگیری عبدالفتاح سلطانی دیگر وکیل دادگستری عضو کانون مدافعان حقوق بشر صورت می گیرد. این دو، وکالت جمع زیادی از زندانیان سیباسی و مطبوعاتی سال های اخیر را به عهده داشته اند.

عرب سرخی روزسه شنبه درحالی در منزلش بازداشت شد که مامورین دستگیرکننده هیچ گونه حکم بازداشت یا اطلاعاتی در مورد اینکه وی را به کجا می برند ارائه نکرده اند. فاطمه عرب سرخی فرزند این فعال سیاسی در مطلبی که در وبلاگ خود منتشر کرده آورده است: “متاسفانه اتفاقی که مطمئنا بالاخره می افتاد، افتاد. بابا هم مانند خیلی دیگه از همفکر هاش یعنی کسانی که از لحاظ فکری نزدیک ترین آدمها به امام محسوب میشدند بازداشت شد تا میزان تحملش توی مراحل مختلف شکنجه های روحی برای پروژه تواب سازی و گرفتن اعترافات دروغین سنجیده شود.” وی افزوده: “دوستت دارم بابا و امیدوارم مثل همیشه محکم و استوار باشی. مثل اون روزهائی که از جبهه برمی گشتی و خاطرات رشادت و شهادت طلبی دوستانت که الان خیلی هاشون دیگه در جمع ما نیستند رو تعریف میکردی. یادمه همیشه می گفتی که نباید خونشون پایمال بشه. پس بابای قهرمان من نگذار که خون شهدا و اهداف زیباشون از بین بره. منتظرت می مونیم با همون اشتیاقی که منتظر ظهور آقا امام زمان هستیم. “

 محمد یزدان پناه از اعضای جوانان حزب مشارکت نیز سه شنبه شب و به همان روشی که بسیاری از دستگیرشدگان اخیر بازداشت شده اند، راهی زندان شد و مانند بسیاری دیگر از زندانیان، خانواده وی نیز علیرغم پیگیری های مکرر نتوانسته اند موفق به یافتن اطلاعاتی در خصوص محل بازداشت وی شوند. پیش از این جلال محمدلو یکی دیگر از اعضای مشارکت نیز روز یک شنبه دستگیر شده بود.

 درمیان دستگیرشدگان اخیر دانشجویی نیز می توان به نام های حسام سلامت، علی تقی پور، نیما نقوی اشاره کرد. یکی ازاعضای دفترتحکیم وحدت به روز گفت: “بعداز انتخابات به خانه بسیاری از اعضای شورای مرکزی ریختند تا آنها را دستگیر کنند. اما نتوانستند وافراد الان درمکان هایی غیراز خانه های خود هستند. فکر می کنم پس از سالروز فاجعه هجدهم خرداد موج دستگیری های فروکش کند.”

 

وضعیت وخیم زندانیان

برخی گزارش ها از وخیم بودن حال برخی از زندانیان خبرمی دهد. از جمله افرادی که درمعرض خطر هستند مهسا امرآبادی روزنامه نگار بارداری است که فشارهای وارد شده وشرایط نامناسب زندان عملا می تواند باعث اتفاقات ناگواری برای وی و فرزندش شود.

بیژن خواجه پور مشاوراقتصادی که هفته پیش در فرودگاه امام بازداشت شد نیز با توجه به بیماری کلیوی خود با مشکلات عدیده ای روبروست که خانواده وی را به شدت نگران کرده است. انتشار خبرهای ضدونقیض درمورد وضعیت سلامتی سعیدحجاریان نیز همچنان ادامه دارد. در عین حال همسر یکی از زندانیان سیاسی به روز گفت: “اینکه پس از بیش از دوهفته هنوز همسرم با خانواده اش تماس نگرفته بسیار مشکوک است. ما می خواهیم بدانیم وضعیت سلامتی زندانیان چگونه است. تنها تلفن زدن هم کفایت نمی کند. ما باید آنها را ببینیم. چون معلوم نیست پشت تلفن چه می گذرد. باید آنها را ببینیم و مطمئن شویم وضع سلامتی شان مناسب است.”

دستگیری ها درحالی ادامه دارد که یکی از زندانیان سیاسی که از اعضای ستاد موسوی بوده است  درتماس با خانواده خود گفته است که به زودی از زندان آزاد نخواهد شد. وی درپاسخ به این سوال پدرش که برای تو وکیل می گیریم گفته است: “کسی نمی تواند اینجا برای من کاری کند. حال من خوب است و مامورین با من خوش رفتاری می کنند.“  وی پس از گفتن این جمله بغض کرده وصدایش عوض شده که بلافاصله ماموران به مکالمه خاتمه داده اند. مادراین زندانی سیاسی که به علت احتمال بدترشدن وضعیت پسرش درخواست کرد نامی از وی برده نشود به روز گفت: “با دیدن اعترافات برخی از جوانان فعال سیاسی بسیار نگران شده ام. هرآن فکر می کنم که آنها دارند روی پسرم فشارمی آورند تا او هم به اعترافات اجباری تن بدهد. ما نمی دانیم بر سر او چه آمده است. او پسری نیست که گریه کند و از بغضی که کرده بود معلوم بود چقدر درفشار است.”