جمع مستان

نویسنده
بهاره خسروی

اهل فرهنگ و هنر دنیا از پناهی و رسولف می گویند…

مرگ تفکر در ضیافت جهل

 

تکرار احکام عجیب در دستگاه قضایی ایران نسبت به معترضان به نتیجه ی انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، دیگرعنصر تعجب را به حاشیه رانده است؛با این وجود و با گذشت دو هفته از صدور حکم شش سال حبس ، 20 سال محرومیت از حقوق اجتماعی شامل ساختن فیلم، نوشتن هر نوع فیلمنامه، مسافرت به خارج از کشور و مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی، برای جعفر پناهی بار دیگر تعجب و تاسف به جای خود برگشته و این سوال در رسانه ها تکرار می شود که قاضی دادگاه، پناهی را به چه جرمی از حقوق حقه اش محروم ساخته است؟

اعلام این حکم نه تنها در ایران که در خارج از ایران هم شگفتی ساز بوده و بسیاری از هنرمندان و کارگردانان بزرگ را به واکنش و صدور بیانیه وادار کرده است…

 

مارتین اسکورسیزی: باید از پناهی و رسولف دفاع کرد

 

 

مارتین اسکورسیزی کارگردان بزرک آمریکا جزو اولین کسانی بود که در بیانیه ای گفت: “باید از آقای پناهی و محمد رسول‌اف (دیگر کارگردان محکوم شده ی ایران) در مقابل این حکم دفاع کرد.”

او پیش‌تر نیز هنگامی که جعفر پناهی در اسفندماه 1388 دستگیر شد، به همراه فرانسیس فورد کوپولا و استیون اسپیلبرگ و چند سینماگر سرشناس دیگر بیانیه‌ای منتشر کرده و خواستار آزادی او شده بود.

مارتین اسکورسیزی در بیانیه اخیر خود نوشته است که از حکم صادرشده برای جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، “شوکه” شده است.

به گفته اسکورسیزی، تصور جامعه‌ای که این‌قدر کم به شهروندان خود اعتماد دارد و احساس می‌کند باید هر کسی را که با نظر آنها مخالف است زنجیر کند، خیلی ناراحت‌کننده است.

این کارگردان سرشناس سینمای آمریکا در پایان نوشته است: “ما همه باید برای آزادی جعفر پناهی و محمد رسول‌اف ایستادگی کنیم. ما باید شجاعت آنها را تحسین کنیم و با مبارزه جسورانه خواستار آزادی فوری آنها باشیم.”

 

دیتر کوسلیک، رئیس جشنواره فیلم برلین: این حکم باید لغو شود

 

 

دیتر کوسلیک ، رئیس جشنواره بین‌المللی فیلم برلین و مارکوس لونیگ ، مسئول امور حقوق بشر در آلمان هم به حکم صادر شده برای پناهی اعتراض کردند و خواستار لغو این حکم و محدودیت‌های ایجاد شده برای پناهی شدند.

لونینگ، مسئول امور حقوق بشر در آلمان در بیانیه‌ای که توسط وزارت امور خارجه این کشور صادر شد، حکم صادر شده برای پناهی را “غیرقابل قبول” و “نگران کننده” خواند و از دولت ایران خواست که به حقوق بشر احترام بگذارند و این حکم را لغو کنند.

کوسلیک، رئیس جشنواره برلیناله نیز با اشاره به عضویت پناهی در شصت و یکمین دوره این جشنواره، درباره حکمی که دستگاه قضائی ایران برای سینماگر سرشناس، جعفر پناهی صادر کرده گفت: “این که کارگردان مشهوری به دلیل فعالیت‌های هنری خود مجازت شود، تکان‌دهنده است.”

جشنواره برلینانه در فاصله روزهای 10 تا 20  فوریه 2011 در برلین برگزار می‌شود و از پناهی نیز برای شرکت در این جشنواره نیز دعوت شده است.

 

مجله های معتبر سینمایی: همراه و همپای جعفر پناهی و رسولف

 

 

حمایت سازمان‌های بزرگ سینمایی از جعفر پناهی

مجله سینمایی ورایتی، در گزارشی از سازمان‌ها و فستیوال‌های بزرگ سینمایی اروپایی از جمله “سینماتک فرانسه”، “سینماتک سوئیس”، جشنواره “فیلم کن”، جشنواره “فیلم لوکارنو”، جشنواره “فیلم ونیز” و مجله مشهور “کایه دوسینما” یاد کرد که تا کنون حمایت خود از آزادی جعفر پناهی را اعلام کرده‌اند.

 

وودی آلن، فورد کاپولا، رابرت ردفورد، اسپلبرگ و … : امضای بیانیه برای آزادی پناهی

 

 

بسیاری از سینماگران معتبر و سرشناس بین‌المللی از جمله وودی آلن، مارتین اسکورسیزی، فرانسیس فورد کاپولا، رابرت ردفورد، استیون اسپیلبرگ، مایکل مور و الیور استون، بعد از دستگیری جعفر پناهی با امضا بیانیه‌ای، خواهان آزادی او شده بودند.

اواخر اردیبهشت‌ماه وقتی این کارگردان در اعتصاب غذا به سر می‌برد نیز ژیل ژاکوب، رئیس جشنواره فیلم کن، ژولیت بینوش بازیگر سرشناس فرانسوی، محسن مخملباف، بهمن قبادی، محمد حقیقت و مهدی عبدالله زاده که در جشنواره کن حضور داشتند، گرد هم آمدند و همبستگی خود را با این سینماگر زندانی و اعتراض به دولت ایران نشان دادند.

جعفر پناهی 88 روز را در زندان اوین به سر برد تا سرانجام پس از اعتصاب غذا و شدت یافتن موج اعتراض‌های جهانی به بازداشتش، چهارم خرداد ماه، با پرداخت 200 میلیون تومان وثیقه به طور موقت آزاد شد. او در دوران آزادی ممنوع‌الخروج بود و به او اجازه شرکت در جشنواره فیلم ونیز که فیلم کوتاه او “آکاردئون” در آن شرکت داشت، داده نشد.

اما اکنون با صدور حکم جعفر پناهی توسط دستگاه قضائی ایران، وبسایت سینمایی “ددلاین” (deadline.com) در گزارشی اعلام کرده که همزمان شدن محکومیت جعفر پناهی با روزهای کریسمس، تلاش جهانی برای آزادی او را دشوار کرده است.

با این حال تیری فرمو ، مدیر هنری جشنواره فیلم کن، نخستین کسی است که طوماری را برای حمایت از جعفر پناهی و آزادی او به صورت آن‌لاین تهیه کرده است.

او از همه بازیگران و فیلمسازان جهان و همچنین از همه زنان و مردانی که عاشق آزادی هستند و حقوق بشر برای آنها اساسی است، خواسته با امضای این طومار از دستگاه قضائی ایران بخواهند که حکم صادره در مورد آقای پناهی را لغو کرده و هر چه زودتر این کارگردان معتبر سینمای ایران را آزاد کند.

در این طومار آمده است: “حقیقت این است که جعفر پناهی بی گناه است و تنها جرم او این است که خواسته آزادانه حرفه فیلمسازی اش را در ایران دنبال کند.”

در این طومار هم‌چنین آمده است:“این تنها پناهی نیست که محکوم شده بلکه این همه سینمای ایران است که هدف حکومت ایران واقع شده است.”

 

ایشتوان ژابو کارگردان برجسته مجارستان و رئیس فدراسیون “کارگردان‌های سینمایی اروپا” نیز دستگیری جعفر پناهی را “تلاشی ننگین برای خاموش کردن یک همکار سینماگر”، دانسته است.

 

فردریک میتران، وزیر فرهنگ فرانسه: مقامات ایرانی روی به شبه قضاوت نیاورند…

 

 

در همین حال فردریک میتران ، وزیر فرهنگ فرانسه روز 21 دسامبر (30 آذر)، در واکنش به صدور حکم دادگاه برای آقای پناهی، با “شبه قضاوت” خواندن نحوه رفتار چنین دادگاه‌هایی، از مقامات ایرانی خواست که این کارگردان ایرانی را آزاد کنند.