تبرئه شدم

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» مصاحبه با رهبر پژاک پس از آزادی

عبدالرحمان حاجی احمدی رهبر “پژاک” که روز جمعه توسط مقامات پلیس آلمان دستگیر شده بود، عصر دیروز پس از سپری کردن مراحل قانونی، به حکم دادگاه شهر کلن در آلمان آزاد شد. این درحالیست که صبح دیروز رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در جمع خبرنگاران خواستار “استرداد” عبدالرحمان حاجی احمدی به دولت ایران شده بود. حاجی احمدی در گفتگویی تلفنی با “روز” اعلام کرد که “از تمامی اتهامات تبرئه و پرونده اش عملا مختومه اعلام شده است”.

 

پژاک یک حزب مستقل است

عبدالرحمان حاجی احمدی، در مورد علت دستگیری خود توسط پلیس آلمان به روز می گوید که بنا به درخواست مقامات کشور بلژیک از پلیس آلمان، توسط پلیس این کشور دستگیر و پس از یک بازجویی ابتدایی آزاد شده است. وی روز جمعه 5 مارس از سوی پلیس شهر کلن آلمان دستگیر شده بود.

رهبر حزب حیات آزاد کردستان  ـ پژاک ـ درخصوص چگونگی دستگیری خود توسط پلیس شهر کلن در آلمان اظهار داشت: “روز جمعه 5 نفر از افراد پلیس کلن با مراجعه به منزل شخصی ام در این شهر با ارائه ی مدارک قانونی، با اعلام حکم جلب مرا به مرکز پلیس کلن منتقل کردند”.

حاجی احمدی با بیان اینکه  دستگیری وی بنا به درخواست کشور بلژیک از مقامات دولت آلمان صورت گرفته بود، گفت: “اقدام دولت آلمان در این پرونده هیچ ارتباطی با مناسبات قانونی این کشور نداشته و بر اثر فشارهای دولت ترکیه -البته به نمایندگی از ایران- بر بلژیک و در نتیجه دولت آلمان شکل گرفته است”.

در ادامه این گفتگو، رهبر پژاک در مورد اتهاماتی که منجر به دستگیری وی شده بودند، اظهار داشت: “تمامی اتهامات منتسب به اینجانب، مربوط به پرونده ای می شد که در سال 2007 مختومه اعلام شده بود. وکیل مدافع من نیز با رد تمامی این اتهامات که عموما مربوط به ارتباط من و پژاک با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) میشد، زمینه های بسته شدن پرونده و رفع کامل اتهامات را فراهم آورد”.

وی با بیان اینکه حزب حیات آزاد کردستان ـ پژاک ـ یک حزب کرد است که در چهارچوب ایران و برای دفاع از حقوق کردهای کشور فعالیت می کنند، افزود: “اگر چه ممکن است پژاک به لحاظ ایدئولوژیک به حزب کارگران کردستان نزدیک باشد، اما پژاک حزبی است با اساسنامه ی مستقل و مشخص و هیچ ارتباطی با این حزب ندارد، بنابراین تمامی اتهاماتی که دراین رابطه به اینجانب انتساب داده شده بودند، در دادگاه شهر کلن منتفی اعلام شد”.

پژاک، یک حزب کرد مخالف جمهوری اسلامی است که هدف خود را حمایت از حقوق کردهای ایران در چارچوب یک نظام دموکراتیک در این کشور اعلام کرده است. از زمان تاسیس این حزب در سال 2004 تاکنون درگیریهای متعددی میان اعضای این حزب و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در مناطق مرزی و داخل شهرهای کردستان رخ داده و افرادی نیز به اتهام همکاری و یا عضویت در این حزب، از سوی دادگاه های ایران به اعدام محکوم شده اند.

 

لاریجانی: حاجی احمدی تحویل داده شود 

صبح روز گذشته در حالی که عبدالرحمن حاجی احمدی هنوز در اختیار مقامات پلیس آلمان بود، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه اقدامات دیپلماتیک برای تحویل رهبر پژاک در حال پیگیری است، اظهار داشت “رئیس گروهک تروریستی پژاک قطعا باید برای محاکمه تحویل جمهوری اسلامی ایران داده شود تا پرونده وی مورد رسیدگی قرار گیرد.”

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس وی در ادامه با اشاره به تقاضاهای قبلی ایران از دولت آلمان جهت دستگیری و استرداد رهبر پژاک اعلام کرد: “آنها هربار می‌گفتند که ما بررسی می‌کنیم و پیگیری‌هایی که انجام شد موفقیت‌آمیز بود و این فرد دستگیر شد قطعا وی برای محاکمه باید تحویل جمهوری اسلامی ایران شود تا پرونده‌اش مورد رسیدگی قرار بگیرد”.

اما عبدالرحمن حاجی احمدی جمهوری اسلامی را فاقد قدرت دیپلماتیک در سطح بین اللملی برای انجام چنین کاری میداند و اظهارات علی لاریجانی را تکرار گفته های “نخ نما و تکراری” در خصوص پژاک می خواند.

وی در این زمینه می افزاید: “جمهوری اسلامی نمی تواند از طریق روابط خود، فرد یا افرادی را در کشورهای اروپایی دستگیر کند. بنابراین چنانکه دیدیم دولت آلمان نه تنها این کار را انجام نداد، بلکه دقایقی پس از اظهارات لاریجانی، اینجانب راکه یک شهروند آلمانی هستم از تمام اتهامات تبرئه و آزاد نمود”.

به گفته آقای حاجی احمدی مقامات دولت آلمان ضمن رد درخواست ایران مبنی بر استرداد وی، اعلام کرده اند که در صورت اثبات اتهامات وی، این شهروند آلمان را در دادگاه های این کشور محاکمه خواهند کرد.

حاجی احمدی در پایان در خصوص سخنان علی لاریجانی می گوید: “این اتهامات نخ نما و تکراری و برای جمهوری اسلامی مورد تازه ای نیست، مقامات این کشور بارها و بارها سعی در لکه دار کردن فعالیتهای سیاسی کردها از طریق انتساب آن به تروریسم در ایران داشته اند”.