خانواده زهرا کاظمی در پی شکایت از ایران

نویسنده

» گزارش ونکوور سان از پرونده قتل در زندان اوین

ایروین بلوک

دوستان و طرفداران  زهرا کاظمی، عکاس و خبرنگار مقتول، روز دوشنبه، از اینکه وکلای او توانستند حق شکایت از دولت ایران را برای شکنجه و قتل او به دست آورند اظهار خوشنودی کردند.

ایران و کانادا بر سر این موضوع بحث دارند که براساس قانون ایمنی مقامات دولتی کانادا، نمی توان علیه دولت ایران و یا مقامات رسمی آن کشور شکایت کرد. ولی دیوید گروسمن از  مرکز کانادایی عدالت بین المللی گفت این مساله در حال حل شدن است.

یک پرونده بریتانیایی، که اکنون در دادگاه اروپایی حقوق بشرمطرح است، در حال ارزیابی  ایمنی مقامات رسمی خارجی در مواردی چون شکنجه در دعاوی مدنی است.

گروسمن گفت: «این پرونده در حال بررسی  قانون ایمنی است و حوزه قضایی این موضوع را گسترش خواهد داد».  وی از رای دادگاه در این زمینه استقبال کرد.

این آخرین مرحله از مراحلی است که برای طرح شکایت علیه ایران در دادگاه های کانادا ضروری است.

مونتگون، قاضی دادگاه عالی، در حالیکه از وکلای دادگاه برای وارد شدن در یک «مساله پیچیده» تشکر می کرد گفت: «مصونیت قانونی برای مواردی که به شکنجه مربوط می شود باعث پیچیده شدن موضوع می شود.»

جیمز وودز، وکیل دولت ایران، در پاسخ به بحث هایی که از سوی وکلا و گروه های فعال سیاسی درماه دسامبر مطرح شده بوده، تاکید کرده بود که  «اتهامات مطرح شده در باره شکنجه» نمی تواند ناقض ایمنی تصریح شده در قانون  کانادا و 26 کشور دیگر باشد.

مونتریلر استفان هاشمی، پسرزهرا کاظمی، 32ساله، به دنبال حق تعقیب قانونی دولت ایران، رهبرعالی کشور، آیت الله سید علی خامنه ای، و دو تن از مقامات آن کشور، به اتهام صدور مجوزوارتکاب تجاوز خشونت آمیز در ماه ژوئیه سال 2003 است، که منجربه مرگ مادر وی شد؛ زهرا کاظمی به دلیل عکس برداری از خارج  زندانی در تهران، در زمان یک تظاهرات دانشجویی دستگیر شده بود.

او می گوید هنوز از مرگ مادرش عذاب می کشد و دچار آسیب روانی شده است. اما وکیل او، وودز، می گوید دادگاه معتقد است این آسیب ها باید درکانادا رخ داده باشد تا قابل تعقیب قانونی باشد. زهرا کاظمی 54 ساله بود.

کرت جانستون، وکیل خانواده کاظمی گفت: «این مورد با مواردی که یک فرد خارجی دستگیر می شود و توسط مقامات دولتی شکنجه می شود متفاوت است.»

وی افزود: «او (کاظمی) بازداشت نشده بود، بلکه ربوده شد و مورد ضرب و شتم وتجاوز قرار گرفته و کشته شده است. در این جا هیچ موردی از اقدام یک مامور در قبال یک دولت مشاهده نمی شود.»

وی در خارج از دادگاه گفت از آنجا که تقریبا غیر ممکن است که در دادگاه های ایران  به یک دادرسی عادلانه و بیطرفانه دست یابیم، محرومیت از حق شکایت در واقع به معنی «عدم عدالت» است.

استفان هاشمی این امر را که دولت ایران در یک دادگاه کانادایی به چالش کشیده می شود، مورد ستایش قرار داد و از آن به عنوان یک «پیروزی بزرگ»  یاد کرد.

وی به خبرنگاران گفت: «این  یک اتفاق تاریخی است … در ظرف 31 سال گذشته، دولت ایران  هرگز مجبور به دفاع از خود در یک دادگاه خارجی نبوده است.»

وی افزود: «من امید زیادی دارم…. واضح است که شکنجه نباید مجاز شمرده شود و از قربانیانی مانند مادر من  باید دفاع کرد.»

 

منبع: ونکوور سان- 8 مارس