ادامه برخورد با هواداران محیط زیست

نویسنده
رژین یونسی

» یک عضو "انجمن سبز چیا"ی مریوان آزاد شد

براساس گزارش منابع خبری کردستان، ایرج قادری، عضو هیات مدیره انجمن سبز چیای مریوان بعد از 46 روز بازداشت، با تودیع وثیقه 20 میلیون تومانی آزاد شد. یک عضو دیگر این انجمن نیز قرار است امروز پنج شنبه آزاد شود.

این در حالیست که فعالان مدنی شهر مریوان در مصاحبه با روز می گویند سومین عضو هیات مدیره این انجمن هنوز در شرایطی بلاتکلیف در اداراه اطلاعات این شهر نگهداری می شود و فشار بر فعالان محیط زیست همچان ادامه دارد.

 

می خواهند طبیعت کردستان را از بین ببرند

بهروز داروند، شریف باجور و ایرج قادری سه عضو هیات مدیره‌ انجمن زیست محیطی سبز چیا در مریوان، روز اول مرداد ماه توسط نیروهای اداره‌ اطلاعات  این شهر بازداشت شدند.

ایرج قادری روز چهارشنبه 16 شهریور، با تودیع وثیقه آزاد شد و یک فعال مدنی در سنندج از احتمال آزادی بهروز داروند در صبح امروز ـ پنج شنبه ـ خبر می دهد.

به گفته این فعال مدنی شریف باجور از جمله دیگر اعضای انجمن سبز چیا که از 46 روز قبل در بازداشت گاه اداره اطلاعات مریوان به سر میبرد همچنان در وضعیت بلاتکلیفی به سر می برد.

این فعال مدنی در مورد اتهمات احتمالی این افراد به روز می گوید: “آنها هنوز از سوی دادگاه تفهیم  اتهام نشده اند و مشخص نیست به چه اتهامی بازداشت شده اند. اما انجمن سبز چیا یکی از تخصصی ترین نهادهای مدافع محیط زیست بوده و اعضای آن به هیچ عنوان فعالیت سیاسی نداشته اند. با این وجود هواداران محیط زیست همواره تحت فشار نیروهای امنیتی قرار می گیرند.”

این اولین بار نیست که اعضای این تشکل احضار، بازداشت و یا زندان می شوند، پیشتر نیز چندین نفر از اعضای این انجمن زیست محیطی از جمله هیوا بوتیمار و فرزاد حق شناس بازداشت شده بودند. آقای بوتیمار در حال حاضر به اتهامات امنیتی در زندان به سر میبرد.

فشار بر اعضای انجمن سبز چیا پس از تلاش های آنها برای جلوگیری از آتش سوزی جنگلهای کردستان در ابتدای سال جاری و اطلاع رسانی وسیع در این زمینه صورت گرفت. 

انجمن سبز چیا که یک انجمن غیر دولتی مدافع محیط زیست در مریوان است، با ذکر دقیق مکان و زمان، وقوع نه مورد آتش سوزی را تنها در خرداد ماه جاری منتشر کرده است.

طبق آمار این انجمن سال گذشته ۹۰۰ مورد آتش سوزی در جنگل‌های اطراف شهرستا‌ن‌های مریوان و سروآباد روی داده که به از بین رفتن ۳۵ هزار هکتار انجامیده است.

کارشناسان بر این باورند آتش سوزی‌ها در دنیا بر اثر دو عامل انسانی و طبیعی روی می‌دهند.

فعالان مدنی و محیط زیست در مریوان می‌گویند، آتش سوزی‌های امسال عمدی و عامل انسانی در آن تاثیر داشته است.

یک هوادار و فعال محیط زیست در مریوان در مورد وضعیت کنونی جنگل های مریوان که از ابتدای امسال طعمه حریق بوده، می گوید: “شدت آتش سوزی جنگل ها نسبت به ابتدای سال کاهش چشمگیری داشته است، اما مسئولان همچنان در قبال وضعیت محیط زیست کردستان و به ویژه آتش سوزی جنگل ها بی تفاوت هستند. اگر تلاش و همت شهروندان نبود اکنون جنگل ها در آستانه نابودی کامل قرار داشتند.”

او می افزاید: “بازداشت ها و برخورد با فعالان زیست محیطی نشانه بی تفاوتی مسئولان در قبال طبیعت و محیط زیست کردستان است. آنها هیچ گونه فعالیت مدنی از جمله فعالیت های صرفا محیط زیستی را  بر نمی تابند. آتش سوزی جنگل های کردستان از طرف هر شخص یا گروهی انجام شود به قصد نابودی طبیعت این منطقه صورت می گیرد.”

انجمن سبز چیا، یک تشکل مردم نهاد مدافع محیط زیست است که در سال 1381 به همت شماری از فعالان مدنی شهر مریوان به منظورحفاظت از محیط زیست، جنگل‌ها و مراتع، فرهنگ‌سازی جامعه و مشارکت مردمی در این زمینه  تاسیس شد.

این انجمن که دارای مجوز از فرمانداری شهرستان مریوان است اهداف خود را “تلاش برای حفاظت از محیط زیست وترویج فرهنگ زیست‌محیطی”، “فعالیت در جهت پیشرفت همه‌جانبه و همسو با اهداف زیست‌محیطی به منظور توسعه پایدار”، “تلاش در راستای ایجاد مناطق حفاظت‌شده وپارک های ملی و جلوگیری از فعالیت مراکز آلوده‌کننده محیط زیست” و  “تلاش در جهت ایجاد اشتغال مرتبط با منابع طبیعی با استفاده از شیوه بهره‌برداری صحیح از آن منابع” اعلام کرده است.

انجمن سبز چیا در جریان آتش سوزی ده ها هکتار از جنگل های کردستان فعالیت های چشمگیری داشته که از جمله می توان به بسیج مردمی برای خاموش کردن حریق جنگلهای مریوان و سروآباد در سالهای گذشته اشاره کرد.