نبرد روحانی در دو جبهه

نویسنده
لوموند

» تحلیل لوموند از موانع موجود برای توافق اتمی

در رابطه با پرونده هسته ای ایران، دولت حسن روحانی باید در دو جبهه مبارزه کند. ابتدا در وین، که روز پنج شنبه ۳ ژوئیه دور جدید مذاکرات با گروه شش کشور، که احتمالاً آخرین دور مذاکرات نیز خواهد بود، در آن آغاز شده. سپس در تهران، که در آن شخصیت های محافظه کار در انتظار مشاهده کوچک ترین نشانه ضعف و تسامح ازسوی هیأت ایرانی در برابر غرب نشسته اند تا حسن روحانی و سیاست هایش را به شکلی بیرحمانه مورد حمله قرار دهند.

مسأله مذاکرات در وین بسیار پراهمیت است. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، از روز چهارشنبه برای انجام ششمین دور مذاکرات به وین رفته تا راه حلی برای اختلاف هسته ای ایران بیابد. دو طرف باید تا قبل از ۲۰ ژوئیه به یک توافق جامع دست پیدا کنند. این توافق نهایی امکان لغو تحریم های اعمال شده علیه ایران و بازگشت درآمد فروش نفت این کشور که در خارج بلوکه شده را فراهم خواهد کرد.

رییس دیپلماسی ایران قبل از عزیمت به وین، در سایت یوتیوب که در ایران فیلتر است، پیامی ۵ دقیقه ای را به زبان انگلیسی تحت عنوان “پیام ایران: ما می توانیم تاریخ سازی کنیم” منتشر کرد. این ویدئو به چندین زبان، ازجمله فرانسه، چینی، عربی و حتی عبری، زیرنویس شده است.

او در این پیام، بحران هسته ای را به عنوان موضوعی قلمداد کرده که “ما را از حل مشکلات مشترک دور کرده است”. او به عنوان مثال به افزایش قدرت جهادگرایان سنی داعش اشاره کرده که از چند روز پیش برقراری خلافت در عراق را اعلام کرده اند.

به گفته وزیر امور خارجه ایران، فشارهای اعمال شده بر ایران نتیجه عکس داشته اند، زیرا به عنوان مثال، طی سال های اخیر و به دنبال اعمال تحریم ها، تعداد سانتریفوژها “از ۲۰۰۰ به ۲۰ هزار افزایش یافته”.

به عقیده محمد جواد ظریف، کلید خروج از این بن بست “احترام متقابل” است که می تواند درنهایت به عقد یک قرارداد “تاریخی” هسته ای منجر شود. ایران برای رسیدن به چنین توافقی “آماده است تا تدابیر ملموسی را برای ضمانت اینکه برنامه اتمی ما همیشه صلح آمیز باقی خواهد ماند اتخاذ نماید”.

 

استراتژی روحانی

البته حسن روحانی نیز در تهران دست به سینه نایستاده. رییس دولت برای خنثی کردن هرگونه انتقاد احتمالی ازسوی شخصیت های محافظه کار روز پنج شنبه ۳ ژوئیه با برخی از مخالفان سرسخت خود، ازجمله غلامعلی حداد عادل، نامزد محافظه کار در آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایران، دیدار کرده است. موضوع اصلی مباحثات او، لزوم “وحدت” برای حل و فصل مشکلات داخلی است.

او در این گردهمایی گفت: “همه گروه‌ها، جناح‌ها و همه ملت از مذاهب و اقوام گوناگون باید زیر چتر واحد در حل مشکلات و رویارویی با مخاطرات و معضلات در کنار هم قرار گیرند… همه ما باید تلاش کنیم تا از انشقاق و شکاف‌های اجتماعی بکاهیم.”

با اینکه رییس جمهور ایران در سخنان خود به صورت مستقیم به پرونده هسته ای اشاره نکرد، ولی همین موضوع طی ماه های اخیر در مرکز انتقادات جناح تندرو حاکمیت جمهوری اسلامی، به ویژه جبهه پایداری، قرار داشته است.

همین جناح تندرو در تاریخ ۳ مه، همایشی را تحت عنوان “دلواپسیم” برگزار کرد که درواقع حمله ای علیه بیلان کاری هیأت مذاکره کننده هسته ای و علیه توافقی بود که در نوامبر ۲۰۱۳ در ژنو به دست آمد. این همایش در سفارت سابق آمریکا که درواقع نمادی برای خصومت شخصیت های بسیار محافظه کار نسبت به قدرت های غربی است برگزار گردید.

در میان مدعوین همچنین مذاکره کننده سابق هسته ای، سعید جلیلی، که وی نیز از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته بود، حضور داشت. مدعوین تا جایی پیش رفتند که سیاست های خارجی رییس جمهور روحانی را بسیار “انعطاف پذیر” خواندند.

محافظه کاران در زمان نشست با رییس جمهور ترجیح دادند که به موضوعات حساس نپردازند. غلامعلی حداد عادل حتی برای تصمیم ها و “رویکرد اعتدال” رییس جمهور تبریک گفت و از وی “بخاطر استفاده از همه ظرفیت ها و نیروها، فارغ از جناح بندی های سیاسی” تشکر کرد.

منبع: لوموند، ۴ ژوئیه