نامه اعتراضی محمدجواد لاریجانی به ناوی پیلای

نویسنده

به گزارش خبرگزاری تسنیم٬ محمدجواد لاریجانی٬ دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی در نامه‌ای به ناوی پیلای٬ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به مواضع گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر اعتراض کرد.

در این نامه لاریجانی٬ گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر را به موضع‌گیری سیاسی متهم کرد و وبلاگ احمد شهید را «مکانی جهت تبلیغات سیاسی» توصیف کرد. وی افزود: «ایشان درک جامعی درباره قوانین و اجرای آن ها و عملکرد نهادها و ساختارهای قضایی و قانونی در ایران ندارد و در گزارشات و اظهار نظرات خود، کمترین معیارهای استقلال، بی طرفی و عدالت را نیز رعایت نمی کند».

در بخشی از این نامه آمده است: «اقدام گزارشگر ویژه در ارائه سخنرانی علیه جمهوری اسلامی ایران در کنار سرکرده یک گروهک تروریستی که دستش به خون بیش از ۱۷۰۰۰ نفر ایرانی بی گناه آلوده است و موضعگیری علیه مجازات یکی از اعضای این گروهک، تعامل با گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب در کشورهای مختلف و حمایت از آنان و دفاع از مجرمان، متخلفان، قانون شکنان و اخلال‌گران در حقوق ملت ایران با عناوینی چون فعالان سیاسی، فرهنگی و حقوق بشری و اعتراض به محاکمه و مجازات آنان، در مغایرت کامل با مأموریت وی و مجموعه قواعد حاکم بر کار گزارشگران ویژه قرار دارد و نتیجه ای جز تأیید اقدامات جنایتکارانه و تشویق آنان به استمرار این اقدامات علیه شهروندان جمهوری اسلامی ایران و نقض حقوق ملت ایران ندارد».

لاریجانی گزارش‌های احمد شهید را برگرفته از منابعی چون «تروریس‌ها٬ پایگاه‌های اینترنتی و مخالفان ملت ایران که دهه‌هاست در خارج از ایران به سر می‌برند» دانست. در حالی‌که گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر بارها تقاضا کرده تا برای تکمیل گزارش‌های خود به ایران سفر کند اما این مجوز از سوی حکومت ایران صادر نشد.