ایران و دفاع از حقوق زن

نویسنده

» گزارش تورانتو سان از کمیسیون زنان سازمان ملل

ایران در یکی از هیات های سازمان ملل در امور حقوق زنان یک کرسی بدست آورد.

جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته به عضویت در تعدادی از کمیته‌های حقوق بشر سازمان ملل، از جمله کمیسیون چهارساله حقوق زنان، انتخاب شد.

هیلر نیوئر دیدبان سازمان ملل گفت: “این روزی سیاه برای حقوق بشر است.”

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل، به نقض حقوق بشر در ایران اشاره کرد و انتخاب این کشور در این کمیته را “نتیجه‌ای مشکل‌ساز” خواند. ایران این‌ها را رد می‌کند و اتهاماتی بی‌پایه می‌ خواند. در ۱۴ آوریل یک متخصص مستقل سازمان ملل از ایران خواست تا از اعدام یک زن جوان خودداری کند.

در سال ۲۰۰۷ ریحانه جباری، طراح دکوراسیون ۲۷ ساله مورد تجاوز قرار گرفت. ظاهرا مردی او را به بهانه انجام کار به آپارتمان خود دعوت کرده بود. جباری اعتراف کرده که برای دفاع شخصی به این مرد چاقو زده است.

هر بهار، پلیس اخلاقی به خیابان‌ها می‌ریزد تا بدحجاب‌ها را تنبیه کند و این بخاطر برهنه بودن زنان نیست، بلکه تنها به خاطر بیرون بودن مقداری از موی سر آنان است.

برخی استدلال می‌کنند که حضور در این کمیسیون ایران را تشویق می‌کند که بیشتر حقوق زنان را رعایت کند. اما در واقع این کشور دوباره انتخاب شده است. این کشور از سال ۲۰۱۱ عضو این کمیته بوده است.

هدف کمیسیون زنان این است که استانداردی جهانی و سیاست‌هایی قاطع را برای تساوی جنسیتی و قدرت بخشیدن به زنان در جهان برقرار کند. اکنون در ایران فعالان حقوق زن حضور دارند اما صدای آن‌ها در این کمیته شنیده نخواهد شد.

در حالیکه بعضی می‌خواهند این اقدام ناروای سازمان ملل را نادیده بگیرند اما کانادا قبلا نسبت به این مسئله موضع‌گیری کرده و به این کار ادامه خواهد داد.

نمایندگان کانادا قبل از این برای اعتراض به محمود احمدی‌ن‍ژاد از سالن بیرون رفته‌اند. ما اکنون عضو کمیسیون زنان نیستیم اما باید به فرستادن پیام خود ادامه بدهیم.

منبع: تورا نتو‌سان - 27 آوریل 2014