افشای تجاوزات جنسی پایبندی به آزادی بیان است

نویسنده

» بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران:

کانون نویسندگان ایران روز گذشته با انتشار بیانیه ای بازگو کردن شکنجه های زندانیان سیاسی بویژه افشا کردن تجاوزهای جنسی را نشانه شجاعت بازگو کنندکان و پایبندی به آزادی بیان دانست.

 

در این بیانه که روز سوم شهریور منتشر شد، ابتدا به حقوق زندانیان اشاره شده و آمده است: “بر اساس موازین مبتنی بر حقوقِ به ‌رسمت‌ شناخته‌شده‌‌‌ی انسان و حتی قانون اساسیِ حاکمیت کنونی، ولو این که جرم فردی در دادگاه به اثبات رسیده باشد، مجازات آن فرد نافی حقوق انسانی‌اش نیست. به بیان ساده‌تر، حتی مجرمان - چه رسد به متهمان – را نیز نباید و نمی‌توان از حقوق انسانی‌شان محروم کرد. حال آن که – اگر نخواهیم در مورد رژیم پیشین سخن بگوییم – حدود سی سال است که ما در جامعه‌ی ایران شاهد آن‌ایم که حقوق زندانیان به طور کلی و زندانیان سیاسی به طور خاص، حتی در جایگاه متهم یعنی پیش از آن که جرم آنان در دادگاه به اثبات برسد، به شدید‌ترین نحو نقض می‌شود.”

 

بیانیه کانون سپس به اخباری که اخیرا در مورد رفتار با زندانیان منتشر شده اشاره کرده و تاکید می کند: “از جمله‌‌ی این موارد‌ نقض آشکار حقوق و پایمال کردن حیثیت انسان‌ها، تجاوزجنسی به دستگیرشدگان حوادث اخیر است که اکنون به‌درستی مورد بحث و گفت‌وگوی عموم مردم قرار گرفته است. البته تجاوز جنسی به زندانیان سیاسی برای درهم‌شکستن و وادار کردن آن‌ها به اعتراف علیه خود به هیچ وجه محدود به حوادث اخیر نیست و گزارش‌های بسیاری در مورد انجام این عمل با زندانیان سیاسی به‌ویژه زندانیان دهه‌ی شصت وجود دارد که بی‌تردید باید به همه‌ی آن‌ها رسیدگی شود.”

 

 کانون نویسندگان ایران بازگو کردن تجاوزها را نشانه شجاعت زندانیان آزاد شده دانسته و می گوید: “ویژگیِ این شکل از هتک حرمت انسان که دست بازجویان شکنجه‌گر را در انجام آن باز می‌گذارد این است که فرد قربانی از بیان آن‌چه بر او رفته‌ است شرم دارد. در واقع، شکنجه‌گرانی که مرتکب این عمل ننگین و ضدانسانی می‌شوند با تکیه بر همین کتمان واقعیت توسط قربانی است که از آن به عنوان حربه‌ای برای به تسلیم کشاندن زندانی استفاده می‌کنند. اما خوشبختانه اکنون مردم می‌بینند که افرادی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند آن را با شجاعت اخلاقی نزد افکار عمومی افشا می‌کنند و از این کار هیچ ابایی ندارند، که امری است ستودنی و در راستای معرفی و مجازات آمران و عاملان این گونه نقض حقوق و حیثیت انسان.”

 

 بیانیه کانون نویسندگان ایران همچنین اظهار داشته است که این کانون، که پیش از این خواستار مجازات تمامی مسببان کشتارها و پایمال‌شدن حقوق انسان‌ها در هر رده و مقامی شده است، از این حرکت دستگیرشدگان، به‌ویژه جوانانِ قربانی تجاوز، استقبال می‌کند. کانون خطاب به قربانیان اعلام کرده که بیان واقعیتِ این تجاوز برای مردم “نه‌تنها کوچک‌ترین خدشه‌ای به شخصیت آنان وارد نمی‌سازد بلکه کمک می‌کند که جامعه از این گونه غده‌های چرکین پاک شود. این جوانان باید بدانند که در قلب تک‌تکِ انسان‌های شریف و آزاده قرار دارند و جامعه به گرمی آنان را در آغوش خود جای خواهد داد و گل نثارشان خواهد کرد”. کانون بیانیه خود را با این جمله به پایان برده است که: “افشای تجاوزهای جنسی مصداق بارز پای‌بندی به آزادی بیان است.”