الهام: شایعه شکنجه افراد جنگ روانی است

نویسنده

elham516.jpg

فشاربرروی دولت ودستگاه های امنیتی درباره پخش برنامه “به نام دموکراسی” و درخصوص اینکه این افراد تحت فشارروانی وروحی بوده اند، واکنش سخنگوی دولت را به همراه داشته است. دراین برنامه تلویزیونی مجموعه ای از اظهارات دو محقق ایرانی- آمریکایی که طی ماه های گذشته هیچ دسترسی به وکلای خود نداشته اند پخش شد که مانند دیگر برنامه های تلویزویونی موسوم به “اعتراف گیری” بود.

الهام تصریح کرده است که صحبت هایی درمورد شکنجه افراد توسط دستگاه های امنیتی مطرح بوده اما به گفته او چنین سخن هایی شایعه است. غلامحسین الهام درگفت وگوی هفتگی خود با خبرنگاران گفته است: “ برخی به دنبال این هستند که قضایا را به گونه‌ی دیگر بیان و در این ارتباط جنگ روانی ایجاد کنند و این گونه شایع کنند که دستگاه‌های امنیتی ما به حقوق افراد و متهمان تجاوز و آنها را شکنجه می‌کنند؛ در صورتی که این گونه نیست و اینها همه جنگ روانیست. شما نمونه‌ی اخیر آن را نیز دیدید و نحوه‌ی برخورد ما با تفنگداران انگلیسی را مشاهده کردید.” خبرنگاران انگلیسی اگرچه پس از ورود به انگلستان گفتند که تحت نگرانی وهراس وفشارهای روحی مجبور به گفتن آنچه درتلویزیون گفته اند، شده اند.

یکی ازخبرنگاران خارجی ازالهام پرسیده: “نظردولت ایران درباره برنامه به اسم دموکراسی که با اجازه دولت پخش شده است چیست؟” این خبرنگار به الهام خاطر نشان کرده که “هم‌چنین مردم ایران برداشت مناسبی از این برنامه نداشته و نمی‌دانستند اینها جاسوس هستند یا پژوهشگر و کارشناس؟ چرا که در یک اتاق تر و تمیز که در آن یخچال و میوه بود حضور داشتند، همچنین وزیر اطلاعات ایران نیز اعلام کرد که این برنامه بار حقوقی ندارد.”

الهام درپاسخ گفته: “اولا ما بنای خشونت با دشمنان و مخالفان‌مان را نداریم و بحث سخت‌گیری به متهمان و فشار به آنها در قوانین ما نبوده است، شما دیدید در هفته‌ی قوه‌ی قضاییه این قوه همایشی را برگزار کرد با عنوان حقوق شهروندی که بیشتر به حقوق شهروندی و نوع رفتار با زندانیان در زندان‌ها و نحوه‌ی نگهداری آنها معطوف بود. برخی نحوه‌ی رفتار ما با متهمان را نمی‌پذیرند؛ در صورتی که ما در چارچوب قانون عمل می‌کنیم و این سیاست نظام اسلامی و اخلاقی ماست.”

درحالی که متهمان یاد شده هیچ فرصتی برای دفاع ازخود نداشته اند، سخنگوی دولت تاکید کرده است که “آنها اقدام مجرمانه انجام داده اند: “مساله جاسوس بودن آنها و اتهامشان مربوط به قضا و قوه‌ی قضاییه است، ولی آنها اقدام مجرمانه انجام داده‌اند، اقدام علیه امنیت ملی با روش‌هایی که در پیش گرفته‌اند. آنها با اقدامات خود درصدد تغییر ساختار و نفوذ در درون بوده‌اند و دستگاه‌های امنیتی نیز با مجوز دستگاه قضایی وارد شده‌اند. بحث مجرمانه بودن عمل آنها باقی است.”

واکنش مشارکت

در واکنش به اعتراف گیری های اخیر، جبهه مشارکت با انتشار بیانیه پخش برنامه هایی ازاین دست را محکوم کرده است. شاخه سیاسی حزب مشارکت دربیانیه خود “با تاکید بر این که سیاست های ایالات متحده امریکا در قبال جمهوری اسلامی غالبا دوستانه و سازنده نبوده است، در عین حال پخش چنین برنامه هایی را در جهت روشنگری تحرکات ضد ایرانی مقامات امریکا بی‌فایده ارزیابی کرده و این نوع برنامه‌ها را بیش از هر چیز دارای مصرف داخلی در جهت سیاست‌های محدودکننده و اقتدارگرایانه جریان حاکم در آستانه انتخابات مجلس ارزیابی کردند.”

به گزارش سایت نوروزنیوز، “اعضای دفتر سیاسی جبهه مشارکت با هشدار نسبت به زمینه‌سازی‌هایی که در سایه چنین سناریو‌ها و نمایش هایی برای اعمال فشار بر جامعه‌سیاسی کشور صورت می‌گیرد، تأکید کردند که مردمسالاری و دموکراسی از مطالبات معوق ملت ایران در جریان جنبش‌های اجتماعی سیاسی صد سال گذشته به ویژه انقلاب اسلامی بوده است و صورت نو شده این مطالبات در شعارها و برنامه‌های اصلاح‌طلبانه مردم در ده سال گذشته تجلی یافته است و لذا به هیچ بهانه ای نمی توان اصل شعارها و اهداف اصلاحات چون حق حاکمیت مردم، دموکراسی، حقوق بشر، توسعه، جامعه مدنی، آزادی بیان، برابری حقوقی و سایر شعارهای اصلاحات را زیر سوال برد و به بیگانگانی که با شاغول منافع خود گاه از دموکراسی و گاه از دیکتاتوری حمایت می‌کنند نسبت داد، تاکید کردند که با پخش چنین برنامه هایی نمی توان افکار عمومی را نسبت به مشکلات فراوان و ناکارآمدی‌های حاصل از شیوه‌ عمل دولت نهم و جریان حاکم منحرف کرد.”

عکس: حمید فروتن، ایسنا