اعدام تا وقتی اراذل و اوباش باقی نمانند

نویسنده

mortazavi.jpg

فریبا صراف

خبرنگار “همشهری آن لاین” وقتی نوشت:” عملیات با صلواتی که همه می‌فرستند، شروع می‌شود. اعضای یگان ویژه که تقریبا همه‌شان جوان هستند، سوار بنزها می‌شوند. آنها یک دستگاه ون مشکی هم دارند که قرار است اراذل را بریزند داخلش. در کنار یگان ویژه، بقیه ماموران نیروی انتظامی هم به سمت محل‌های تعیین‌شده حرکت می‌کنند”حتما نمی دانست تنها یک ماه بعد، سعید مرتضوی، خبر ازاعدام 16 نفری خواهد داد که ظاهرا جزو دستگیرشدگان همان عملیات بودند. بی آنکه مشخص شود “چگونه ظرف مدت ۱ ماه از بازداشت این افراد دادگاه اولیه و تجدیدنظر برگزار شده و محکومان به چوبه دار سپرده شده اند.”

البته فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ پیش از این گفته بود که “نیروی انتظامی با اراذل و اوباش برخورد قاطع‌، سریع و مقتدرانه دارد” و همچنین اینکه:” ما در این مرحله با گروهی از افراد شرور و مجرم روبه‌رو هستیم که جز با زبان زور و اقتدار نمی‌توان با آنان سخن گفت. ما ضمن هماهنگی با مراجع محترم قضایی این افراد را دستگیر و آنها را به محاکم قضایی می‌سپاریم تا به سزای اعمال جنایتکارانه خویش برسند.”

اما شاید او نیز فکر نمی کرد دستگاه قضایی به این سرعت کار را به سامان برساند تا برای او “نیز به عنوان مجری کار بسیار خوشحال کننده” و “درس عبرت‌” باشد برای بقیه.آن هم در شرایطی که فارس می پرسد: “مقابله با اشرار و اراذل و اوباش را تا کی ادامه می‌دهید؟” و او پاسخ می دهد: “تا زمانی که حتی یک شرور در تهران باقی نماند”.

سردار رادان البته “در اجرای مأموریت خود از هیچ‌گونه جوسازی رسانه‌های خارجی هراسی” ندارد زیرا می داند “دادسرای تهران با وسواس بسیار زیادی این گونه جرایم را تحت تعقیب قرار داده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرونده‌ها را آماده محاکمه و ارسال به دادگاه صالحه جهت صدور رای نهایی می‌کند.”

جایی که سعید مرتضوی هم حضور دارد تا بلافاصله “برای 17 نفر از متهمانی که اخیرا در طرح افزایش امنیت اجتماعی به اتهام آدم‌ربایی و تجاوز به عنف و شرارت دستگیر شده‌اند، تقاضای اعدام” کند و بلافاصله دادسرایش خبر دهد که: “سحرگاه یکشنبه 31 تیرماه 12 نفر از مجرمانی که متهم به تجاوز به عنف، آدم‌ربایی و شرارت بودند در تهران به دار مجازات آویخته شدند.”

آن هم در حالی که پیش از آن “4 نفر از این قبیل مجرمان اعدام” شده بودند.و آنها هم طبعا” پس از طی مراحل دادرسی به اعدام محکوم و با تایید دیوان عالی کشور حکم صادره” در موردشان به مرحله‌ اجرا درآمده بود.اجرایی که توقف ندارد: “محمدعلی رحمانی، رئیس سازمان عقیدتی و سیاسی نیروی انتظامی ابعاد مختلف طرح ارتقای امنیت اجتماعی و اخلاقی و لزوم اجرا و استمرار این طرح را تشریح کرد.او افزود:طرح ارتقای امنیت اجتماعی به هیچ وجه متوقف نخواهد شد و هرگز در اجرای آن تعدیل نظری نخواهد بود.”[ گفتگو با خبرگزاری فارس در سمنان]

اسامی این به دار آویختگان ابتدا با حروف اول نام هایشان اعلام شد و ساعتی بعد “روابط عمومی دادسرای تهران اسامی مجرمانی راکه سحرگاه یکشنبه به دار مجازات آویخته شدند و حکم قطعی اعدام در مورد آنها اجرا شد، اعلام کرد.”

نکته قانونی اما اینکه نفر هفدهمی هم در کارست به نام “مجتبی. الف” که “با توجه به تعداد زیاد آدم‌ربایی و تجاوز به نوامیس مردم و شرارت و سایر اعمال مجرمانه مفسد فی‌الارض تشخیص و با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست اعدام، پرونده نامبرده جهت محاکمه و صدور رای نهایی به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است.”

و او تنها نیست: “سعید مرتضوی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی فارس، گفت: برای ۱۷ نفر دیگر از اراذل و اوباش نیز درخواست صدور حکم اعدام شده است”.

دو هفته پیش از آقای مرتضوی، “علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرده بود که بیست نفر از افرادی که تحت عنوان اراذل و اوباش در تهران بازداشت و محاکمه شده اند، اعدام خواهند شد”.

به این ترتیب ایران که در حال حاضر نیز یکی از بالاترین آمار اعدام در میان کشورهای جهان را دارد، به زودی از چین که دارای رتبه اول در این زمینه است، جلو زده و در دوران دولت مهرورز، این سکوی اولی را فتح خواهد کرد. به گزارش سازمان عفو بین الملل” سال گذشته در ایران 177 نفر اعدام شده اند” و از اول “سال جاری تاکنون هم بیش از 130 نفر در ایران اعدام شده اند”.

حال به این لیست 130 نفری، اینها را نیز بیفزایید: “حسین روح زاده”، “ابوالفضل صادقی”، “ابراهیم اسکندری”، “سیامک دوستی”، “غلامحسین شاداب”، “فاضل رمضانی”، “حاجت مرادمحمدی”، “بابک دوست حسینی”، “سرور سارانی”، “اکبرزهین مبرهن”، “رسول امین‌زاده”، “حمیدالله توتازهی”، “سهراب بهبودی”، “محمدآصف استاد حکیم”، “طایفه افشار” و “رضا حسین‌ پور”.

لبیستی که درازای آن را می توان از سخنان جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، حدس زد. او “از دستگیری ۲۷۰۰ نفر در سطح شهر تهران” خبر داده و دستگیرشدگان را به سه گروه تقسیم کرده است: “۲۰۰ نفر، اراذل و اوباش، ۷۰۰ نفر، نوچه‌های اراذل و اوباش و ۲۰۰۰ نفر هم هواداران گروه‌های اول و دوم.”

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، سردار ساجدی‌نیا، جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ همچنین گفته است که از این تعداد “زیر یکصد تن نیز به مرجع قضایی معرفی شده اند”. حال با توجه به اینکه حوادث مربوط به شب سهمیه بندی بنزین هم به “اراذل و اوباش” نسبت داده شده و نیز با یادآوری این نکته که اجرای طرح امنیت اجتماعی از اولین روز مرداد باز هم شدت گرفته، می توان در انتظار احکام دیگری نیز بود. احکامی که اگر چه اتهام متهمین آن تفهیم نشده “معاون دادستان تهران می‌گوید: در قانون تعریفی از اراذل و اوباش نداریم. و حسین ذبحی، معاون قضایی دادستان کل کشور، می‌گوید: از اراذل و اوباش تعریف قانونی مشخصی وجود ندارد بلکه اصطلاحی است که به اقتضای ایجاد عنوان قضایی باب و متداول شده است.” اما قاضی مرتضوی برای آن پاسخ خود را دارد: “برخورد با اراذل و اوباش با حکم قضایی صورت گرفته است.”

و همه اینها در شرایطی که به گفته عماد الدین باقی می توان “حداقل دو تن را نام برد که در میان اهالی محل اشتهار به شرارت نداشته و یکی از آنان وبلاگ‌نویس بوده است اما با همین روش بازداشت شده‌اند.”

و باز در فضایی که روزنامه کیهان، در سرمقاله روز یکشنبه، ششم خرداد خود “ده ها خبرنگار و نویسنده مطبوعات” را در ردیف «اراذل و اوباش» قرار می دهد و می نویسد: “برای هر دو سوی ماجرا، یعنی اراذل و اوباش و حامیان مطبوعاتی و سیاسی آنها هویت مشترکی قائلیم و البته برای غفلت زده ها نیز حساب جداگانه ای باز می کنیم.”

بی جهت نیست که خانم شیرین عبادی می گوید: “در مدتی که آقای احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور انتخاب شدند من گام مثبتی در زمینه حقوق بشر در ایران مشاهده نکرده ام”. او نه فقط از تجربیات شخصی خود سخن می گوید، بلکه آخرین آمار سازمان عفو بین الملل را هم خوانده است که “به رغم کاهش مجازات اعدام در سراسر جهان، آمار اجرای این مجازات در ایران در سال ۲۰۰۶، نسبت به سال قبل از آن، افزایش یافته است.”

چنین است که “در حال حاضر، تنها شش کشور چین، ایران، آمریکا، سودان، عراق و پاکستان، مسئول اجرای ۹۱ درصد مجازت های اعدام در سرتاسر کره زمین هستند”. هر چند سردار رادان، نگران جو سازی رسانه های جهانی نیست.