جمهوری اسلامی یک تهدید جهانی است

نویسنده

» آوی دیشتر در مصاحبه با دیرکت ماتن

آوی دیشتر، وزیر امنیت داخلی اسراییل و وزیر دفاع منفعل این کشور، خود را در برابر تهدیدهای بسیاری می بیند که علیه دولت یهود روا می شود. رییس پیشین “شین بت”، سرویس جاسوسی داخلی اسراییل [بین سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۵]، براین باور است که حتی موجودیت کشورش نیز در خطر است.

ازنظر او، به قدرت رسیدن اسلام گرایان در کشورهای بهار عربی، وضعیت سوریه و برنامه هسته ای ایران از موضوعات نگران کننده اند. او در مصاحبه با دیرکت ماتن به سؤالاتی در این زمینه پاسخ داده است. این مصاحبه را در زیر می خوانید.

 

نتیجه گیری شما از بهار عربی چیست؟

من نمی دانم چه کسی واژه “بهار عربی” را اختراع کرده، چون بیشتر به یک زمستانی بارانی شبیه است. برخی امیدوارند که در این کشورها دموکراسی ایجاد شود، ولی دیدیم که اخوان المسلمین در مصر به قدرت رسید.

آنها طی یک سال توانستند کنترل مصر را به عنوان بزرگ ترین کشور منطقه، بزرگ ترین ارتش و همچنین کانال سوئز را به دست گیرند. و در سوریه نیز بیم آن را دارم که اخوان المسلمین پس از سقوط بشاراسد قدرت را به دست گیرد.

اخوان المسلمین در راستای کشورداری و سرحدات هیچ اندیشه ای ندارد: آنها می خواهند یک خلافت اسلامی ایجاد کنند. ایجاد چنین خلافتی زمان می برد، ولی آنها خواهند توانست به آن دست یابند.

 

آیا حمله اسراییل علیه تأسیسات هسته ای ایران اجتناب ناپذیر است؟

ما در اینکه ایران درحال تولید بمب اتمی است شکی نداریم. این تنها مشکل اسراییل نیست، بلکه یک تهدید جهانی است. زیرا جمهوری اسلامی اهداف دیگری به غیر از اسراییل دارد و اگر بمب تولید کنند، مصر و عربستان سعودی نیز درصدد دفاع از خود برخواهند آمد و آنها نیز به ساخت بمب مبادرت خواهند ورزید.

مشکل این است که ایران تنها تهدید به نابودی اسراییل می کند و همین مسأله باعث شده تا نگرانی ما بیشتر از دیگران باشد. اگر کسی به شما حمله کند، آیا شما منتظر اجازه دیگران برای دفاع از خود می شوید؟

 

آیا شما از باراک اوباما انتظار پیشنهادهایی در زمینه ایجاد صلح میان اسراییل و فلسطین دارید؟

قبل از سفر او در ماه مارس اقدامات بسیاری باید انجام شود. دولت جدید اسراییل دراین زمینه فعال خواهد بود و هنوز هیچ کس نمی داند شرایط چگونه خواهد شد. نتانیاهو گفت که موافق راه حل ایجاد دو دولت است.

ولی درحالی که خلع سلاح غزه یکی از پیش شرط های ایجاد صلح است، محمود عباس، رییس جمهور دولت خودگردان فلسطین، هیچ گونه ضمانتی در این زمینه ارائه نداده، زیرا از شش سال پیش تاکنون اصلاً به غزه پا نگذاشته. دو ماه پیش ۵۰۰ راکت به سوی اسراییل شلیک شد و جان شهروندان اسراییلی را به خطر انداخت. خوشبختانه ما “گنبد آهنین” را ساختیم که باعث شد ۹۰ درصد این راکت ها خنثی شوند و ما تنها شش کشته دادیم. ولی اگر طی سال های آینده هیچ اقدامی برای خلع سلاح غزه انجام نشود، اسراییل خود مسؤولیت این کار را برعهده خواهد گرفت.

منبع: دیرکت ماتنhttp://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran، ۲۰ فوریه