جنتی امروز ۸۷ ساله شد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» مردی با تاریخ تولد جنجالی

احمد جنتی امروز شمع ۸۶ سالگی تولد خود را فوت می‌کند و ۸۷ ساله می‌شود. او سوم اسفند ۱۳۰۵ در محله لادان از محلات قدیمی غرب اصفهان متولد شد؛ تنها هشت سال پس از آغاز صدور شناسنامه در ایران.اما این تاریخ تولد شناسنامه ای، برای ده ها صفحه فیسبوکی و وبلاگی که کارشان فقط و فقط انتشار آخرین جوک ها و طنزها درباره سن و سال جنتی است، معتبر به شمار نمی آید.

این صفحات و وبلاگ ها، ده ها هزار عضو و خواننده دارند که سعی می کنند روزی را بدون ساختن و خواندن یک جوک جدید درباره جنتی، شب نکنند.

به عنوان مثال، یکی از هزاران جوک ساخته شده درباره این آیت الله ۸۷ ساله می گوید: “باستان شناسان در کاوش های اخیر خود در شهر سوخته، یک دست نوشته پیدا کردند که ترجمه آن چنین بود: احمد! من میرم بیرون، یادت نره زیر گازو خاموش کنی”.

شهر سوخته، بقایای یک دولت ـ– شهر احتمالی در شرق ایران است که گفته می شود ساکنان آن در ۶ هزار سال پیش، یکی از پیشرفته ترین شهرهای قبل از تاریخ را به وجود آورده بودند اما جوک های زیاد دیگری هم درباره جنتی وجود دارند که عمر او را به نخستین روزهای آغاز گیتی منتسب می کنند.

مثل این: “جنتی به دانشمندان گفته اگر بیگ بنگ برای شما فرضیه است، برای من خاطره است”.

بیگ بنگ یا انفجار بزرگ، در برخی تئوری های فیزیک، نقطه آغاز و گسترش جهان عنوان می شود.

یا اینکه گفته می شود: “چون خدا آدم و حوا را آفرید آن دو را به بهشت فرستاد. آدم و حوا کمی در بهشت چرخیدند و همی از پی یافتن گندم و سیب برآمدند که پیرمردی سپید موی و سپید ریش و چروکیده بر آنان پدیدار گشت که در زیر سایه‌ای چرت می زد. آدم هراسان نزد پروردگار دوید و گفت: مگر نه اینکه من نخستین انسانی هستم که آفریدی؟ پس این موجود کهنسال کیست؟ خداوند لبخندی زد و گفت: آه او آیت الله جنتی ست من هم که آمدم او اینجا بود، از این رو نام اینجا را جنت نهادم.”

 

هدف: “تحت فشار گذاشتن رهبری”

حجت الاسلام باقر کازرونی، از روحانیون حوزه علمیه قم، ساخت این جوک ها را “پروژه ای برنامه ریزی شده” با هدف “تخریب این یار دیرین امام و رهبری” می داند.

او به “روز” می گوید: “دشمنان جمهوری اسلامی می دانند که حضرت آیت الله جنتی از یاران مورد اعتماد و به تعبیری از عماران مقام معظم رهبری هستند. به همین خاطر با تخریب شدید این عالم ربانی و مبارز، قصد دارند تا اعتبار چهره های اینچنینی را در نزد افکار عمومی پایین بیاورند و رهبر انقلاب را تحت فشار بگذارند تا از حمایت و محبت خود نسبت به ایشان دست بردارند.”

به نظر می آید حجت الاسلام کازرونی درست می گوید که جنتی واقعا مورد اعتماد و حمایت ویژه رهبر جمهوری اسلامی است. او ۲۰ سال است که با حکم علی خامنه‌ای، دبیر یا‌‌ همان رئیس شورای نگهبان، از کلیدی‌ترین نهادهای حکومتی نظام است؛ ۳۰ سال است که دبیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است؛ باز با حکم رهبر جمهوری اسلامی، امام جمعه موقت تهران است و علیرغم انتقادهای شدیدی که جناح اصلاح طلب و مقام های ارشد دولت موسوم به اصلاحات و مجلس ششم از جنتی می کردند، تاکنون از جای خود تکان نخورده است.

انتصاب فقهای شورای نگهبان قانون اساسی جزو اختیارات رهبر جمهوری اسلامی است و جنتی رکورددار بیشترین مدتی است که یک دولتمرد در جمهوری اسلامی توانسته اعتماد آیت الله خامنه‌ای را جلب کند و در سمت خود ابقا شود.

با وجود این گویا دیگر هم حکومت و هم خود جنتی به این نتیجه رسیده اند که سن او برای انجام برخی کارهای مهم، واقعا بالا رفته است. او مدتهاست که با عصا و در حالی که محافظان یا مسئولان دفترش باید مراقب راه رفتنش باشند، قدم بر می دارد.

از سوی دیگر، ستاد برگزاری نماز جمعه تهران در مهر ماه همین امسال اعلام کرد که جنتی از این پس به علت “کهولت سن” کمتر این نماز را اقامه خواهد کرد.

به نظر می‌آید همین عمر بلند و حضور طولانی مدت او در بالا‌ترین سطوح قدرت سیاسی در ایران بوده که سن و سال جنتی را به یکی از دستمایه‌های اصلی طنز سیاسی در کشور و بخصوص فضای مجازی تبدیل کرده است.

از شواهد بر می آید که خود جنتی و دیگر نزدیکان او نیز لااقل تا حدودی از این فضا خبر دارند چون صبحی در تابستان ۱۳۸۹ که شب قبل از آن شایعه مرگ دبیر شورای نگهبان با سرعتی عجیب در اینترنت منتشر شد، سخنگوی این شورا به خبرنگاران گفت که جنتی خود نیز این خبر را شنیده و به آن “خندیده” است.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر در حصر جنبش سبز که در تابستان ۱۳۸۹ توسط جنتی به دریافت یک میلیارد دلار از کشورهای خارجی برای براندازی جمهوری اسلامی متهم شدند نیز در واکنش او را به “دروغگویی” و “ناتوانی ذهنی” ناشی از “کهولت سن” متهم کردند.

حجت الاسلام کازرونی می گوید: “اگر اهل فتنه و خون به جگر کردگان رهبر معظم انقلاب، تصور می کنند می توانند با این حملات ناجوانمردانه و دروغ پراکنی علیه آیت الله جنتی، این مجاهد نستوه را خانه نشین کنند کور خوانده اند.”

 

تا سال ۹۷

بسیاری از اصلاح طلبان و فعالان سیاسی که سال های پس از روی کار آمدن دولت محمد خاتمی را به یاد دارند، احمد جنتی را یکی از موانع اصلی موفقیت پروژه اصلاحات در ایران می دانند.

او در آن هنگام در مقام دبیر شورای نگهبان، طرح ها و لوایح بسیاری را که دولت و مجلس موسوم به اصلاحات با هدف توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تصویب می کردند،رد کرد.

شورای نگهبان زیر نظر او همچنین هزاران کاندیدای اصلاح طلب و مستقل چند انتخابات متعدد مجلس و ریاست جمهوری را رد صلاحیت کرده است.

مصطفی تاجزاده، معاون وزارت کشور در دولت خاتمی و مسئول اجرای انتخابات دوره ششم مجلس، در سال ۷۹ از جنتی به اتهام “ابطال غیر قانونی ۵۰۰ هزار رای” مردم تهران در آن انتخابات شکایت کرد.

به این شکایت هرگز رسیدگی نشد اما تاجزاده خود پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ تاکنون در زندان به سر می برد.

به گفته کازرونی، دبیر شورای نگهبان در تمام این سالها به وظیفه قانونی و شرعی خودش که توسط رهبر جمهوری اسلامی به او محول شده بود عمل کرده و همین مسئله نیز دلیل اصلی “دشمنی بدخواهان و براندازان و اهل فتنه” با وی است.

احمد جنتی امروز در حالی ۸۷ سالگی خودش را جشن می‌گیرد که به تازگی و در تیرماه سال جاری برای یک دوره شش ساله دیگر به عنوان دبیر شورای نگهبان در این سمت ابقا شد. احمد جنتی در آن هنگام در صورت زنده بودن حداقل ۹۲ سال سن خواهد داشت.