هم‌زمانی انصراف حداد عادل با عارضه قلبی ولایتی

نویسنده
حسین محمدی

» آیا اصولگرایان هم ائتلاف هم می‌کنند؟

تحولات در جبهه اصول‌گرایان برای انتخابات هنوز به اتمام نرسیده: چند ساعت پس از سرمقاله حسین شریعتمداری در کیهان و هشدار به اصول‌گرایان برای ائتلاف در انتخابات، غلام‌علی حدادعادل از ادامه رقابت انصراف داد. هم‌زمان اخباری هم درباره بیماری قلبی علی‌اکبر ولایتی منتشر شد.

غلام‌علی حدادعادل، رییس مجلس هفتم و پدر همسر دختر رهبر جمهوری‌اسلامی، با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام انصراف از حضور در ادامه رقابت‌های انتخاباتی، نوشت: “با توجه به نیت و انگیزه­ای که از آغاز حضور در ائتلاف داشته­‌ام به عهد خود وفا می­ کنم و انصراف خود را از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران اعلام می ­نمایم تا به سهم خود به پیروزی اصول­گرایی در این انتخابات کمک کرده­ باشم”.

حدادعادل عضو ائتلاف ۱+۲ – همراه با علی‌اکبر ولایتی و محمدباقر قالیباف – بود. این سه تن اعلام کرده بودند که پس از تبلیغات انتخاباتی و مشخص شدن اقبال عمومی به نامزدها، از انتخابات کناره‌گیری خواهند کرد. وی اکنون به این مساله اشاره کرده است: “شرکت اینجانب در ائتلافی که به «ائتلاف سه­‌گانه» یا «ائتلاف پیشرفت» موسوم شد، دقیقاٌ برای آن بود که نامزدهای اصول­گرا در رقابت با یکدیگر سبب شکست اصول­گرایان نشوند”.

انصراف حدادعادل پس از آن رخ داد که حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه کیهان، - که توسط آیت‌الله خامنه‌ای به این سمت منصوب شده – در سرمقاله روز گذشته این روزنامه، درباره حضور اصول‌گرایان در انتخابات نوشت که “اگر این چند شاخه‌ متفاوت در جریان رقابت به مقابله با یکدیگر هم بپردازند- که متاسفانه بعضا اینگونه است- احتمال وارد آمدن خدشه بر پیکره اصولگرایی، یعنی همان خواست دشمن، دور از انتظار نخواهد بود! از این روی باید نتیجه گرفت که پراکندگی نامزدهای اصولگرا در حالی که این پراکندگی می‌تواند با صرفنظر کردن از سلیقه‌های متفاوت، یکپارچه شود، شرط عقل نیست”.

اما انصراف حدادعادل تنها اتفاقی نبود که در جبهه اصول‌گرایان رخ داده است. چند روز پس از مناظره سوم میان کاندیداها و حملات مداوم علی‌اکبر ولایتی به سعید جلیلی، برخی رسانه‌ها خبر از آن دادند که سخنرانی ولایتی در اسلامشهر به دلیل “بیماری قلبی و ضعف جسمی” لغو شده است. با این وجود سخنگوی ستاد جوانان ولایتی، این خبر را تکذیب کرد. هم‌زمان برخی منابع نیز گفته‌اند دلیل لغو سخنرانی ولایتی، احضار وی به بیت رهبری برای یک جلسه بوده. خبری که توسط هیچ‌یک از منابع مستقل خبری تایید یا تکذیب نشده است.

ولایتی در مناظره با جلیلی وی را ناآشنا به دیپلماسی معرفی کرده و گفته بود که در زمان تصدی وی بر مذاکرات هسته‌ای تنها فشارها بر مردم ایران بیشتر شده است و تیم مذاکره کننده هسته‌ای را متهم کرده بود که در گفت‌وگوها خطابه می‌خوانند.

وی که ۱۶ سال سابقه حضور در پست وزارت خارجه را دارد، در روزهای گذشته مورد حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به ریاست محمد یزدی، قرار گرفته بود. محمد یزدی، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با صدور اطلاعیه‌ای گفته بود که مطابق آن اکثریت اعضای این تشکل در انتخابات ریاست‌جمهوری از علی‌اکبر ولایتی حمایت می‌کنند؛ گرچه عباس کعبی، از اعضای شورای مرکزی جامعه مدرسین اضافه کرد: به این دلیل که دو سوم اعضای این تشکل از ولایتی حمایت نکرده‌اند، حمایت از وی موضع رسمی جامعه مدرسین تلقی نمی‌شود. پیش از این حزب موتلفه اسلامی هم گفته بود در انتخابات حامی ولایتی خواهد بود.

اما احتمالا پرحاشیه‌ترین کاندیدای اصول‌گرایان در انتخابات جاری سعید جلیلی است. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور، طی روزهای گذشته انتقادهای تندی را بابت روند مذاکرات تحمل کرد. وی اما در واکنش به این انتقادها، در جع حامیان خود گفت: “بعد از فتنه و انحراف، امروز خطر جریان تردید وجود دارد. جریانی که از این پس نقاط قوت ما را نقاط ضعف نشان می‌دهد، جریان تردید است”.

هم‌زمان قاسم روان‌بخش، دبیر سیاسی هفته نامه پرتو سخن و از نزدیکان مصباح یزدی، گفته است که سعید جلیلی نامزد جبهه پایداری نیست: “جلیلی عضو جبهه پایداری نبوده است و به طور مستقل برای کاندیداتوری به وزارت کشور رفت ولی جبهه پایداری به طور ۱۰۰ درصد از جلیلی حمایت می کند و باید گفت که جلیلی نامزد جبهه پایداری نیست اما جبهه پایداری از ایشان حمایت می کند”.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری، پیرامون انتساب جلیلی به عنوان کاندیدای دولت نیز چنین گفته است: “جلیلی گفت که کلا پنج دقیقه هم با رئیس جریان انحرافی ننشسته ام اما سه سخنرانی او را گوش داده ام و اگر کسی بگوید که او صاحب اندیشه است به اندیشه خیانت کرده است. اینکه احمدی نژاد در روزهای آینده از جلیلی اعلام حمایت می کند یک شایعه است و اگر این چنین شود دولت قانون شکنی کرده با این حال جلیلی گفته است که اگر از او اعلام حمایتی صورت بگیرد تبری می جوید”.

این در حالی است که از دیروز اخباری منتشر می‌شود که حکایت از تحصیل و تدریس مشاور اقتصادی سعید جلیلی در دانشگاه‌های اسراییل دارد. مساله‌ای که هنوز با واکنشی از سوی ستاد وی مواجه نشده است.

در این میان اما محمود احمدی‌نژاد، که کاندیدای وی در انتخابات حضور ندارد، در سخنانی، به انتقاد از عدم حضور مردم برای تعیین سرنوشت خویش پرداخته و گفته است: “انشاالله نقطه‌ای در ایران نباشد که کسی احساس ضعف و نادیده گرفته شدن کند… اگر مردم حضور داشتند و تعیین کننده بودند در جامعه اتفاقات خوبی می‌افتاد”.