دولت نهاد مدنی را به رسمیت نمی شناسد

نویسنده
حسین محمدی

» محمد سیف زاده در مصاحبه با روز:

به دنبال احضار محمد سیف زاده وکیل دادگستری به بخش معاونت امنیت دادسرای انقلاب،با وی در مورد علت این احضار گفت و گو کرده ایم. وی که عضو کمیته دفاع از انتخابات آزادست،می گوید: “دولت آقای احمدی نژاد هیچ NGO  مستقلی را به رسمیت نمی شناسد و همه را از بین برده است.”

این مصاحبه در پی می آید.

 جریان احضار شما به دادگاه چه بود؟ به دادسرا مراجعه کردید ؟

روز دو شنبه احضاریه ای به دست من رسید تا ظرف سه روز به بخش معاونت امنیت دادسرای انقلاب مراجعه کنم. با این وجود من روز چهارشنبه به آن جا مراجعه کردم و دونفر مرا به اتاقی بردند. گفتند فکر می کنید شما را به چه دلیل  احضار کردیم؟ گفتم من اطلاع ندارم. شما باید بگویید، موضوع اتهام که در احضاریه نیامده. گفتند حدس هم نمی زنید؟ گفتم فکر می کنم به دلیل اجرای قانون،تعهد ما به اعلامیه ی جهانی حقوق بشر، نظارت ما بر انتخابات و… بعد از این حرف ها آن ها انتقادات شدیدی را متوجه کمیته ی دفاع از انتخابات آزاد و سالم کردند. از جمله جاسوسی، اقدام علیه نظام، اقدام علیه امنیت و… 

توجه داشته باشید که کمیته انتخابات آزاد سالم و عادلانه از 14 مرداد 86 کار خودش را شروع کرد که عبارت بود از بررسی قوانین ایران ازجمله قانون اساسی و قانون عادی انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری وانطباق آنها با هم و بررسی این سه قانون در ارتباط با تعهدات بین المللی که جمهوری اسلامی ایران در سال 1994 به آن پیوسته و متعهد به اجرای انتخابات آزاد شده است؛ یکی از این بندها خواست نظارت بین المللی بر انتخابات است.ما هم این بحث را مطرح کردیم که این باعث ناراحتی عده ای شد.

 

یعنی مشکل اصلی آن ها بر سر بحث نظارت بین المللی بر انتخابات بود؟

هم این مساله بود و هم  اقدامات ما در کانون مدافعان حقوق بشر و گزارش ها و اقداماتی که در آن جا انجام می دادیم. کمیته را به رسمیت نمی شناختند ومرتب با لفظ کمیته خودخوانده ازآن اسم می بردند و من هم تاکید می کردم که براساس اصل 26 قانون ما حق تشکیل این کمیته را داشتیم و احتیاجی به مجوز نیست. چند ساعتی این بحث ها ادامه داشت و من خواستار این شدم که تفهیم اتهام بکنند.

 

اتهام شما به طور مشخص چه بود؟

صورت جلسه ای جلوی من گذاشتند و من گفتم که با استناد به اصول 159 و 172 قانون اساسی دادسراهای انقلاب  از اساس غیرقانونی هستند. به استناد اصل 168 قانون اساسی و تبصره ذیل ماده 20 قانون تشکیل دادگاه های عمومی اتهام من سیاسی است و باید با حضور هیات منصفه و در محاکم دادگستری به طور علنی برگزار شود و نه در دادسراهای انقلاب.

 

انتظار خاصی از شماداشتند؟

درباره تفهیم اتهام من گفتم تا این مساله با قید دلایل نباشد، به هیچ چیزی پاسخ نخواهم داد و اگر هم بخواهید به اعضای کمیته توهین کنید اصلا صحبت نخواهم کرد. ادبیات شان به هیچ وجه ادبیات حقوقی و اسلامی نبود. برخورد بدی داشتند. من گفتم که هیچ صحبتی نمی کنم و هر کاری می خواهید بکنید. در آخر من قبول کردم که گزارشم را به کمیته بدهم و منتظر نتیجه باشم. آن ها هم گفتند گر خودتان تعطیل کنید که چه بهتر ولا خودمان با زور این کار را می کینم. ضمن اینکه می خواستند از اقدامات کمیته صحبت کنم که اعلام کردم من دبیر کمیته هستم و این کمیته 24 عضو دارد و من مجری مصوبات این کمیته هستم. از من خواستند این کمیته را منحل کنیم والا با ما برخورد شدیدی خواهند کرد.

 

واکنش شما چه بود؟

من صرفا قبول کردم که موضوع را به کمیته گزارش خواهم کرد ومنتظر نتیجه گیری کمیته خواهم بود.

 

الان صحبتی دراین زمینه شده است؟

منتظریم تا جلسه تشکیل شود. به هر حال  اعضای کمیته همه درداخل و حقوق دان و سیاست مدار و… هستند و سال هاست که در عرصه سیاسی حضور دارند. اینها باید چنین برخوردی را با عده ای ازافراد مستقلی که دغدغه شان کمک به مردم و وطن پرستی و انتخابات آزاد است، کنار بگذارند. ما یک سازمان زیرزمینی نیستیم و در راه تحقق قانون و دموکراسی عمل می کنیم. ضمن اینکه تعهدات بین المللی جمهوری اسلامی بر طبق قانون باید اجرا شود

 

اتهام شما  از نظر حقوقی اعلام نشد؟ براساس کدام ماده قانونی بود؟

توجهی به مفاهیم حقوقی نداشتند. مثلا در ارتباط با بیانیه هایی که ما منتشر کردیم، می گفتند شما به دشمن گزارش می کردید. می گفتم دشمن کیست می گفتند غرب و امریکا. می گفتم چرا آقای احمدی نژآد  آقایاحمدی نژآد به بوش و اوباماآآقای

به بوش و اوباما نامه نوشته است که جوابی نداشتند. در مفاهیم حقوقی هم لنگ می زدند و هم من اصولا جرمی مرتکب نشده بودم. اصولا موجودیت کمیته را قبول نداشتند. حتی آن جا هم اذعان داشتند که اقای معتمدی مهر گناهی نداشته  که دستگیر شده است که پرسیدم چرا آزادشان نمی کنید.

 

غیر از شما برای افراد دیگرکمیته احضاریه ای آمده است ؟

قبلا صحبت هایی با آقایان بسته نگار و صباغیان کرده اند. قبل از آن به آقای سیف هم تذکراتی داده بودند که بعد هم آقای معتمدی مهر را دستگیر کردند که هنوز در بازداشت هستند.

 

آقای سیف زاده، فکر میکنید چرا در آستانه انتخابات فشارها بر این کمیته افزایش یافته است؟

دولت آقای احمدی نژاد هیچ NGO  مستقلی را به رسمیت نمی شناسد و همه را از بین برده است. شما ببینید با کانون مدافعان حقوق بشر چه کار زشتی کرده اند. ما در این زمینه اعلام جرم کرده ایم اما رسیدگی نمیکنند و دستمان هم به جایی بند نیست. متاسفانه آقایان جز خودشان کسی را قبول ندارند.