از هر دری

نویسنده
مرضیه حسینی

اخبار و حواشی سینمای ایران در هفته ی سوم شهریور

حال ما خوب نیست…

 

 

 نگار جواهریان: حال همه مان خوب نیست  

نگار جواهریان بازیگر فیلمهای تحسین شده ای چون “طلاو مس “،” اینجا بدون من” و”یه حبه قند” به تازگی درگفت وگویی عنوان کرده که فضای جامعه ایران فضایی است که حال همه خوب نیست.

جواهریان که فیلم تحسین شده طلاو مس با بازی او از تلویزیون پخش شد وقرار است با فیلم “یه حبه قند” از 20مهر به سینماها بیاید درادامه مصاحبه خود گفته :

«الان روزهایی هست که نمی توان گفت هیچ مشکلی نیست. نمی توان گفت چه باید کرد که این حال عمومی خراب همه خوب شود.بله، قطعا زندگی در حرکت است و آدمها ازدواج می کنند وبچه ها به دنیا می آیند و…اما نمی توان منکر فضای اجتماعی شد فضایی که حال همه خوب نیست، حتی آنهایی که می گویند حالشان خوب است.»

 گفتنی است نگار جواهریان سومین سینماگری است که دراین چند وقت اخیر از خوب نبودن حال مردم سخن می گوید. پرویز پرستویی نیز اواسط تیرماه در مراسمی در خانه سینما گفته بود :در دو سال گذشته بنا به دلایلی که همه می‌دانیم حالمان خوب نبود. در جشن انجمن منتقدان نیز، «اصغر فرهادی» پس از کسب جایزه بهترین کارگردانی از «مسعود کیمیایی» گفته بود : این روزها حال هیچ کس خوب نیست و من قرار نبود حرفی بزنم.

 رونمایی از عکس ناصر تقوایی به عنوان یادمان پانزدهمین جشن سینمای ایران

در مراسمی با شکوه از یکی از عکس های ناصر تقوایی رونمایی شد. در این مراسم که نهم شهریور ماه در خانه سینما برگزار شد، کیومرث پور احمد، فرهاد توحیدی، ناصر تقوایی، رخشان بنی اعتماد، امیر اثباتی، محمد متوسلانی، مجید برزگر و جمعی از اهالی رسانه حضور داشتند. در این مراسم کیومرث پوراحمد، دبیر پانزدهمین جشن سینمای ایران از بدعت گذاری مراسم یادمان ابراز خوشحالی کرد و گفت: امسال ما از یکی از عکس‌های ناصر تقوایی را به عنوان اولین یادمان جشن سینمای ایران انتخاب و توسط ایشان رونمایی می‌کنیم.

 ناصر تقوایی بعد از رونمایی از تابلو عنوان کرد: این تصویر بیان کننده احساس من نسبت به سینمای پانزده سال گذشته است. بنا بر تصمیم شورای سیاستگذاری جشن پانزدهم مصوب شده است، هر پنج سال یک بار یکی از عکس‌های فیلمسازان برجسته سینمای ایران به عنوان یادمان همان سال برگزیده و رونمایی و این مجموعه به صورت گنجینه ‌ی در خانه سینما نگهداری شود.

مهناز افشار و افشاگری های خاص

مهناز افشار در گفت‌وگوی خود با ماهنامه 24 درباره تمایل فرهادی برای بازی وی در «درباره الی» صحبت کرده و همچنین از فریدون جیرانی انتقاد کرده که چرا در برنامه نقد و بررسی‌»قصه پریا» در برنامه «هفت» از وی دعوت به عمل نیاورده است.

افشار درباره «قصه پریا» گفت: «من سناریوی «قصه پریا» را خوانده‌ام و در آن هم بازی کرده‌ام. ولی متاسفانه آقای جیرانی توی برنامه «هفت» نشستند و گفتند قصه فیلم چیز دیگری بوده. این را می‌گویم چون آقای جیرانی کارگردان مورد علاقه‌ام است و خودش هم می‌داند و بارها هم به خودش گفته‌ام آقای جیرانی شما جزو کارگردان‌هایی هستید که جلوی دوربین شما راحتم. اما وقتی دعوت می‌شوم به برنامه هفت و بعد می‌گویند شما نمی‌توانید به تلویزیون بیایید من آدمی نیستم که بازیچه شوم. آقای جیرانی چرا قصه فیلم عوض شد؟ آقای فراستی دارد قصه را تعریف می‌کند اما آقای جیرانی یک قصه دیگر را تعریف می‌کند. خب وقتی همه چیز اینقدر تغییر می‌کند دیگر چه می‌شود گفت؟ تمام آن سکانس‌ها که در فیلم می‌بینید در فیلمنامه هم بود اما نمی‌دانم در مونتاژ یا جابه‌جایی صحنه‌ها دیگر قصه اولیه را نداشت. حرفی که آقای فراستی می‌زد کاملا درست بود او می‌گفت انگار من و مصطفی زمانی و باران کوثری یک تابلو تبلیغاتی مبارزه با اعتیاد را برداشته‌ایم و راه می‌رویم.»

افشار درباره اشتباهی که در اختتامیه جشنواره فجر کرد و به جای تشکر از مازیار میری و عوامل «سعادت آباد» (فیلمی که برای آن جایزه گرفت) از فرهادی تشکر کرد، گفت: «سوءتفاهمی که ایجاد شد این بود که ما- یعنی آدم‌هایی مثل من و ویشکا آسایش و… که نامزد جایزه بودیم- چون سر صحنه فیلم آقای پیمان معادی بودیم و می‌دانستیم چه اتفاقی دارد برای فیلم آقای فرهادی در برلین می‌افتد می‌خواستیم تبریکی به آنها بگوییم. من به آنها تبریک گفتم و از آنها تشکر کردم.

عده‌ای گفتند که مهناز افشار این کار را کرده که آقای فرهادی برای فیلم بعدی‌اش او را انتخاب کند. از آقای فرهادی بپرسید برای فیلم «درباره الی» تا دقیقه 90 منتظر من بودند یا نه؟ اما چون آنها با بازیگر دیگری قرارداد بسته بودند من گفتم خوب نیست این کار را بکنم. پس من اگر می‌خواستم در فیلم آقای فرهادی بازی کنم آن موقع این کار را می‌کردم. من به آن فیلم احترام گذاشتم. خیلی احمقانه است اما واقعا اسم پدرم و «سعادت آباد» را یادم رفت روی سن بگویم.

 

 

حمایت پیمان قاسمخانی از خنده بازار

پیمان قاسمخانی فیلمنامه نویس مطرح و مشهور در گفت وگو با هفته نامه یکشنبه عنوان کرده که نظر مثبتی درباره سریال خنده بازار دارد.

قاسمخانی درباره این برنامه گفته :به نظرم کار خیلی سختی را دارند انجام می دهند و من همان ۴- ۵ قسمتی را که دیدم دوست داشتم.یک برنامه آیتمی استاندارد بود. اتفاقا دریکی از برنامه هایی که من دیدم زحمت کشیده بودند وادای من را هم در آورده بودند که من خیلی خوشم آمد.اتفاقا خیلی جالب بود وحتی با خودم فکر کردم که دوستان با من رودر بایستی دارند و نخواستند که من را ناراحت کنند.چون می توانستند بیشتر شوخی کنند.

قاسمخانی درباره شوخی باشخصیتهایی چون علی دایی ورضا صادقی گفته :شوخی با شخصیت­ها که بد نیست و این موضوع در همه جای دنیا مرسوم است. البته اگر تبدیل به توهین نشود.البته آدمهایی که ازاین جور شوخی ها ناراحت می شوند هم محق هستند و نمی توان به آنها خرده گرفت که چرا به شما برمی خورد.

در آن برنامه ای که من را مسخره کردند این طور گفتند که من همه فک وفامیلم را جلوی دوربین می برم وبازی می کنن. خب راست می گویند !من همه فامیلم را جلوی دوربین بردم.من از این شوخی ناراحت نشدم اما شاید اگر مثلا همان شوخی که با رضا صادقی شد با من هم می شد ناراحت می شدم. رضا وعلی دایی از دوستان من هستند وخیلی هم دوستشان دارم.

 

 

نصیحت دکتر معتمدی به اصغر فرهادی

این روزها در پی مطرح شدن نام الزایمر برای اسکار و امکان معرفی نشدن جدایی نادر از سیمین بحث های متعددی صورت گرفته.دکتر احمد رضا معتمدی کارگردان آلزایمر در نامه ای جالب توجه به برخلاف آنچه در متن نامه درج شده بیشتر به حواشی این انتخاب دامن زده است.متن نامه چنین است :

“اهالی محترم فرهنگ و هنر و ملت شریف ایران

اجازه بدهید هیئت انتخاب فیلم برای اسکار به دور از جنجال آفرینی و تفرقه افکنی انتخاب اصلح خویش را نموده و از آنها بخواهید تا دلایل و شواهد گزینش خود را ارائه نمایند. سپس داوری کنید. فارغ از آنکه اسکار مثل مهریه می ماند. نه تا بحال به ما داده اند ونه از ما کسی گرفته است که اینقدر برای آن غش و ضعف می کنند. ما را هم وارد بغض ها و کینه ها و دعواهای سیاسی خود نکنید. تمام مصیبت ها و محرومیت هایی که در این سالها کشیده ایم مربوط به این بوده است که عضو هیچ جناح سیاسی نبوده ایم. آلزایمر تنها یک گام بسیار کوچک و ابتدایی برای رسیدن به سینمای مستقل و اندیشه ی بومی است و نه چیز دیگر…

ای کاش اصغر فرهادی امسال هم یک درباره الی دیگر ساخته بود تا من برایش صد هزار امضا جمع کنم. تو را به ارواح خاک جد و آباءتان فرهنگ و هنر را به سیاست آلوده نکنید.”

 

پنجمین جشن مستقل انیمیشن سینمای ایران

اسماعیل شرعی مدیر هماهنگی این جشن به خبرنگار مهر گفت: امسال 108 فیلم به دفتر جشن ارسال شد که 29 اثر توسط هیئتی انتخاب شدند و پس از انجام داوری‌ها که هم اکنون به پایان رسیده است، هفت انیمشن در بخش رقابتی جوایز خود را دریافت می‌کنند.

وی افزود: پنجمین دوره با سال گذشته تفاوتی به لحاظ جوایز ندارد. امسال ما در این بخش با فیلم‌های بیشتری روبرو بودیم در صورتی که سال گذشته جشن خانه سینما به صورت دوسالانه برگزار شد اما فقط 120 انیمیشن به دبیر خانه ارسال شد.

شرعی ادامه داد: اما متاسفانه کیفیت فیلم‌ها امسال در حال افت کردن است و بیشتر به سمت کارهای و تولیدات تلویزیونی حرکت می‌کنند. البته این موضوع به شرایط و سیاست گذاری سرمایه گذاران عرصه انیمیشن برمی‌گردد.

وی درباره برگزاری جشن انیمیشن توضیح داد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده از وجیه الله فرد مقدم، عبدالله علیمراد و ابوالفضل رازانی سه پیشکسوت انیمیشن تقدیر می‌شود. در این مراسم من به عنوان مدیر هماهنگی، کیومرث پور احمد دبیر و محمد مهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما سخنرانی می‌کنیم.

 

خبر شیرین برای “یک حبه قند “کریمی

به دنبال استقبال از نمایش فیلم «یه حبه قند» رضا میرکریمی در جشنواره فیلم مونترال کانادا،جدا از چهار سانس نمایش داده شده، یک نمایش ویژه نیز برای آن در نظر گرفته شد.

سی و پنجمین جشنواره فیلم مونترال کانادا که کار خود را از 27 مرداد آغاز کرده است، امروز در آخرین روز خود یک نمایش ویژه برای فیلم «یه حبه قند» در نظر گرفته است.

این تصمیم به دنبال استقبال تماشاگران از نمایش فیلم در روزهای گذشته گرفته شد تا سالن نمایش Quarteier Latin Salle  امشب (6 شهریور) ساعت 21:20به نمایش «یه حبه قند» میرکریمی اختصاص پیدا کند.

جشنواره مونترال از قدیمی‌ترین جشنواره‌های مورد تایید انجمن تهیه کنندگان جهانی فیلم(FIAPF) به شمار می‌رود که امسال در سی و پنجمین دوره خود با 383 فیلم از 70 کشور جهان برگزار شد.

فیلم «یه حبه قند» تولید حوزه هنری و ساخته رضا میرکریمی که تاکنون در نمایش‌های جشنواره‌ای با استقبال مردم و اهالی سینما روبرو شده است، انتظار می‌رود در اکران عمومی نیز که 20 مهرماه آغاز خواهد شد، مورد توجه قرار گیرد.

 

انتقاد تند کیانیان از اکران نشدن «گزارش یک جشن »  

«هر فیلمی موافق نظر خودشان است را اکران می کنند،اما تا یک فیلمی مخالف نظر آنان باشد متهم به سیاسی بازی می شودو اجازه اکران به آن نمی دهند»

 

رضا کیانیان از بازیگران مطرح و محبوب سینمای ایران است که هرزمان فیلمی از او اکران شود ویا سریالی نمایش داده شود بسیاری از علاقه مندان سینما وتلویزیون شاهد هنرنمایی متفاوت او خواهند بود.

رضا کیانیان در بخشهایی از گفت وگوی مفصل خود با روزنامه تماشا به شدت از اکران نشدن فیلم گزارش یک جشن انتقاد کرده است.

کیانیان دربخش­هایی از این مصاحبه مفصل در پاسخ به سوالی درباره فیلم گزارش یک جشن گفته است :حقیقتابی جهت این فیلم را سیاسی کرده اند.در حال حاضر فیلم­هایی که رسما سیاسی هستند وموافق نظر خودشان است را اکران می کنند.اما تا یک فیلمی مخالف نظر آنان باشد متهم به سیاسی بازی می شودو اجازه اکران به آن نمی دهند.در صورتی که وقتی آن فیلم نشان داده می شود باید این فیلم هم نمایش داده شود.ضمن اینکه حاتمی کیا خط و خطوط خاصی ندارد و یک فیلمساز مستقل است و هیچ وقت خودش را وارد این جبهه گیری های سیاسی نکرده است. اما فیلمسازانی هستند که به طور مشخص موضع خودشان را مشخص کردندو فیلمهایشان هم اکران می شود.

 

سرتیپی و برخورد با شبکه های ماهواره ای

در جلسه اخیر کانون پخش کنندگان فیلم سینمای ایران مقرر شد تا با پخش غیرمجاز فیلم‌های ایرانی ازشبکه‌های مختلف فارسی زبان ماهواره‌ای برخوردی شدید صورت گیرد.

علی سرتیپی سخنگوی کانون پخش کنندگان فیلم سینمای ایران در گفت و گو با خبرنگار سینمایی فارس گفت: در جلسه اخیر کانون پخش کنندگان، مقرر شد تا برخورد شدید و جدی با پخش غیرمجاز فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های مختلف فارسی زبان ماهواره‌ای صورت گیرد.

وی در ادامه توضیح داد: در این راستا از نماینده شبکه 20TV دعوت شد تا در جلسه حضور داشته باشند، اعضای شورای مرکزی اعتراضات خود را به این شبکه که تاکنون صدها فیلم را بدون قرارداد با صاحبان فیلم و بدون خرید رایت آنها از تلویزیون‌های خود پخش نموده‌اند، ارایه نمودند.

در این جلسه مقرر شد تا ایشان هفته آینده توضیحاتی را در این زمینه به کانون پخش‌کنندگان ارایه نمایند و رضایت صاحبان فیلم‌ها را جلب نمایند.

وی در خاتمه افزود: کانون پخش کنندگان فیلم سینمای ایران برخوردی شدید با دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای که فیلم‌های ایرانی را بدون جلب رضایت صاحبان و خرید رایت آنها پخش می‌نمایند، خواهد داشت.

 

همنشینی فرهادی و رسول اف با نیکول کیدمن و رابرت دنیرو

«در جشنواره فیلم تورنتو 2011 که با حضور بازیگرانی همچون نیکل کیدمن و رابرت دنیرو برگزار می گردد فیلمهای اصغر فرهادی و محمد رسول اف در بخش سینمای معاصر به نمایش درخواهند آمد.»

در پی اعلام اسامی فیلمهای شرکت کننده در سی و ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم “تورنتو” که در تاریخ 8 سپتامبر آغاز به کار خواهد کرد و پس از 10 روز در روز 18 سپتامبر به پایان می رسد، خبرگزاری رویترز نوشت: «در جشنواره فیلم تورنتو 2011که با حضور بازیگرانی همچون نیکل کیدمن، نیکلاس کیج و در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد، فیلمهای “جدایی نادر از سیمین” اصغر فرهادی و “محمد خداحافظ” محمد رسول اف در بخش سینمای معاصر به نمایش درخواهند آمد.»

رویترز خبر داد؛ در این جشنواره که به مدت 10 روز برگزار می گردد بیش از 300 فیلم در بیش از 37 سینما به نمایش گذاشته می‌شود و این جشنواره برخلاف کن، ونیز و برلین هیئت داوران ندارد و جایزه‌ای هم اعطا نمی‌کند.»

 

 

فیلم من آمار طلاق را 30 درصد کاهش می دهد  

کاظم راست گفتار با اشاره به فضای شاد و مفرح فیلم تازه خود گفت: فیلم «زنان ونوسی مردان مریخی» دارای فضایی شاد و خانوادگی است که به عقیده من اگر همه مردم این فیلم را ببینند 30 درصد آمار طلاق کاهش خواهد یافت.

راست‌گفتار در آستانه اکران فیلم تازه‌اش گفت: «زنان ونوسی مردان مریخی» فیلمی بسیار کمدی و خوش رنگ و لعاب است و مسایل خانوادگی در آن مطرح می‌شود. توصیه می‌کنم افراد زیر 15 سال فیلم را به همراه خانواده ببینند. زیرا ممکن است سوالاتی برایشان در نوع روابط خانوادگی پیش بیاید که بهتر است به اتفاق خانواده این فیلم را به تماشا بنشینند تا والدین بتوانند به سوالات احتمالی فرزندان‌شان پاسخگو باشند.

وی در ادامه افزود: فیلم دارای فضایی شاد و مفرح وخانوادگی است اگر همه مردم این فیلم را ببینند 30 درصد آمار طلاق کاهش خواهد یافت.

در این فیلم ما سعی کرده‌ایم خانواده ایرانی را به تصویر بکشیم و به نوعی در مقابل مسایل انحرافی که این روزها در ماهواره‌ها به وفور دیده می‌شود و بنیان‌های خانواده را زیر سؤال می‌برد،خانواده ایرانی و مبانی تحکیم آن را در قالب طنزو مفرح به بیننده القاء کنیم.

 

 

پایان فیلم برداری بخش ایران «قلاده های طلا»  

فیلمبرداری بخش ایرانی «قلاده‌های طلا» به کارگردانی «ابوالقاسم طالبی» و تهیه‌کنندگی «محمد خزاعی» پس از 82 جلسه (90 روز) به پایان رسید.

بنا بر این گزارش، گروه سازنده فیلم خود را برای تولید بخش خارج از کشور فیلم که قرار است در کشور انگلستان جلوی دوربین برود آماده می‌کنند و وزارت امور خارجه در حال رایزنی برای تسهیل شرایط تولید این بخش است اما تولید فیلم در انگلستان هنوز قطعی نشده است.

این احتمال وجود دارد در صورت عدم فراهم شدن این شرایط، لوکیشن‌های انگلستان در کشور دیگری بازسازی شود.

فیلم «قلاده‌های طلا» علی‌رغم تمام حواشی غیرسینمایی آن، بر اساس فیلمنامه اولیه تولید شده و هیچ بخشی از آن دستخوش اینگونه حواشی نشده است.

چندی پیش در حاشیه تجمع دانشجویان کشور علیه سیاست‌های سرکوب‌گرانه اخیر دولت انگلیس، با حضور در مقابل سفارت‌خانه انگلیس، فیلمبرداری بخش‌هایی از این فیلم انجام شد.

به گزارش فارس، «قلاده‌های طلا» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی، فیلمی است که با نگاه متفاوت و از یک زاویه جدید به مسائل انتخابات 88 می‌پردازد.

پیش از این خبر توقف فیلمبرداری این فیلم در برخی رسانه‌های معاند به گوش می‌رسید، در حالی که فیلمبرداری پروژه تا پایان ادامه یافت.از جمله بازیگرانی که در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند می‌توان به امین حیایی، پردیس افکاری، محمدرضا شریفی‌نیا، حمیدرضا پگاه، علی‌رام نورایی، نیلوفر خوش‌خلق، محمود عزیزی، مریم سلطانی، آزیتا ترکاشوند، حسین سحرخیز، اکبر سنگی، مهدی صبایی، کیانوش گرامی، بهادر زمانی، داریوش اسدزاده و… اشاره کرد.

 

پروین بر علیه شریفی نیا و افشاگری صد میلیونی!

به تازگی پوستر تبلیغاتی مستندی با عنوان «سلطان» در تعدادی فروشگاه عرضه محصولات تصویری سطح شهر تهران توزیع شده است؛ پوستری که نشان می داد به زودی این مستند که مروری کوتاه بر زندگی علی پروین است راهی شبکه نمایش خانگی می شود. اما اعلام خبر توزیع سراسری این مستند که به کارگردانی مجید توکلی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا تولید شده با واکنش منفی علی پروین و دخترش لادن پروین که نقش موکل او را ایفا می کند، مواجه شده است. این دو اعتقاد دارند سازندگان فیلم بدون اطلاع آنها بابت فروش این فیلم به موسسه تصویر دنیای هنر حدود 100 میلیونی به جیب زده اند! علی پروین اخیرا گفتگوی مفصلی در این باره انجام داده و از این مساله سخن گفته که اگر شریفی نیا فیلم را در بازار پخش کند از وی شکایت خواهد کرد.

پروین گفت :ما به این دوستان اعتماد کردیم و دوست داشتیم که جواب اعتمادمان را بهتر از این بدهند. قرار نبود کسی دنبال فروش فیلم باشد. حداقل اگر می خواستند دنبال این حرف ها بروند باید یک اطلاعی به ما می دادند. حداقل خودمان کمک می کردیم تا فیلم بهتر و طولانی تر بشود. چرا باید به خاطر اینکه مردم ما را دوست دارند بروند و برای 40 دقیقه پول بدهند؟

بنا به این گزارش، علی پروین به تازگی اعلام کرده اگر حق و حقوق مرتبط با این فیلم به او پرداخت نشود حتی حاضر است به برنامه «هفت» رفته و در آنجا علیه شریفی نیا اعاده حق کند، در این سوی ماجرا شریفی نیا از این مساله سخن گفته که اصلا هیچ پولی بابت واگذاری «سلطان» به تصویردنیای هنر دریافت نکرده و اگر هم این فیلم به سوددهی مالی برسد، سود آن باید به خانواده پروین تعلق گیرد.

شریفی نیا می گوید “تمام اخباری که درباره فروش «سلطان» به آقای پروین انتقال داده شده و از طرف خانواده پروین بیان شده، برپایه یک سری خبر دروغ شکل گرفته است. اصلا هیچ صحبتی از فروش فیلم در کار نبوده که تازه بخواهیم رقمی هم برای آن متصور باشیم. در واقع خانواده پروین هم تقصیری ندارند. تقصیر متوجه اطرافیانی است که این ذهنیت غلط را برای آنها ایجاد کرده اند که فیلم به قیمت صدمیلیون تومان به رسانه های تصویری فروخته شده در حالی که اصلا صحبتی از فروش در میان نیست. این موسسه، فیلم را به صورت امانی در اختیار گرفته و پخش می کند. بعد هم از میزان فروش فیلم، سهم صاحب اثر را می پردازد

شریفی نیا ادامه می دهد :درباره اینکه خانواده پروین مدعی شده اند در ابتدای کار حرفی از ساخت فیلم در میان نبوده و فقط قرار بوده یک مصاحبه نوروزی صورت بگیرد باید بگویم این موضوع ساده تر از آن است که نیاز به توضیح داشته باشد. دوربین ما در چند مقطع مختلف و در لوکیشن­های گوناگون همراه آقای پروین بوده. مگر ممکن است که آنها متوجه نشده باشند که چه اتفاقی دارد می افتد؟ یعنی فکر کرده اند که این همه رفت و آمد در طول سه سال صرف برای یک مصاحبه نوروزی است؟

شریفی نیا افزود: قصد ما از پخش این فیلم صرفا دیده شدن آن است وگرنه کدام فیلم مستندی در طول این سالها فروش خوبی داشته و صاحبش را به سود رسانده که «سلطان» دومی باشد؟ همین مستند زندگی عزت ا.. انتظامی یک مستند بلند بود و در سینماها هم اکران شد. فکر می کنید این فیلم توانسته خرج خودش را دربیاورد؟

شریفی نیا در نهایت اذعان داشت :خانواده پروین می توانند روی تمام قراردادها و روال پخش فیلم «سلطان» نظارت داشته باشند. معتقدم اگر فیلم هزینه های خود را برگرداند و به سوددهی برسد تمام درآمد آن باید به خانواده پروین تعلق گیرد. به خصوص که پروین به خانواده های مستحق بسیاری کمک میکند و اصلا میتوانیم کل سود فیلم را اختصاص دهیم به امور خیریه ای که تحت نظر پروین صورت می گیرد.

 

انتخاب هر فیلمی به جز “جدایی نادر از سیمین” برای اسکار، فرصت‌سوزی تاریخی است

همایون اسعدیان دیدگاه هایش را برای معرفی فیلم ایرانی به اسکار مطرح کرد و تاکید کرد: بهترین گزینه، فیلم «جدایی نادر از سیمین» است.

این تهیه‌کننده و کارگردان سینما درباره مولفه‌های نماینده ایران در مراسم اسکار بیان کرد: تا آنجایی که به خاطر دارم، در سالهای گذشته معمولا کمیته‌ای در بنیاد سینمایی فارابی تشکیل می‌شد و این کمیته از بین فیلم‌های ارزشمندی که وجود داشت بهترین فیلم را انتخاب می‌کرد.

وی ادامه داد: برای انتخاب نماینده ایران در اسکار، کمیته بررسی علاوه بر مولفه‌های کوچکی که همیشه مدنظر داشت، دو مولفه کلی و مهم را نیز در نظر می‌گرفت. اول آنکه فیلم معرفی شده می‌بایست مقبولیت لازم از دید مسائل داخلی و فرهنگی کشور را می‌داشت و دیگری اینکه اعضای کمیته، این موضوع را مدنظر قرار می‌دادند که فیلم معرفی شده تا چه میزان می‌تواند نماینده واقعی فرهنگی ایران در اسکار و امکان موفقیت آن باشد.

اسعدیان یادآور شد: در طول سالهایی که ایران نماینده خود را به مراسم اسکار معرفی کرده، چنین مولفه‌هایی مدنظر قرار گرفته است. البته به جز سال قبل که کمیته‌ای تشکیل نشد و معاونت سینمایی خودشان به شخصه این کار را انجام دادند.

وی در عین حال گفت:اما به نظرم در هر صورت امسال انتخاب نماینده ایران برای معرفی به اسکار شرایط خاص خود را دارد و نه تنها با گذشته فرق می‌کند، بلکه بسیار آسانتر شده است.

اسعدیان با بیان اینکه در سال جاری «جدایی نادر از سیمین» در بعد داخلی و بین‌المللی مقبولیت بسیاری را کسب کرده است، اظهار کرد: از آنجا می‌گویم امسال شرایط خاص خود را دارد که فیلمی به نام «جدایی نادر از سیمین» را داریم که هم در بعد داخلی و هم در بخش بین المللی مخاطبان زیادی به خود جذب کرده است.

وی با اشاره به نظر مثبت مخاطبان و منتقدان در داخل و خارج از کشور نسبت به آخرین فیلم اصغر فرهادی: «جدایی نادر از سیمین» در جشنواره فیلم فجر جایزه گرفت بنابراین نشان می‌دهد مقبولیت داخلی دارد و با دیدگاه فرهنگی و مولفه‌های داخلی ما کاملا همسو است، همچنین این فیلم در جشنواره‌ها و نمایش‌های اروپایی و امریکایی خود با استقبال بسیار زیادی مواجه شده و آنچنان مخاطبان و منتقدان را به سوی خود جذب کرده که به نظر می‌رسد کار کمیته انتخاب بنیاد سینمایی فارابی تا حد بسیار زیادی آسان شده است.

اسعدیان معتقد است: هر انتخابی به جز «جدایی نادر از سیمین» برای معرفی به اسکار یک کج سلیقگی فرهنگی و فرصت سوزی تاریخی است.

وی در عین حال گفت:من احترام زیادی برای دوستانی که در سال گذشته آثار ارزشمندی برای سینمای ایران تولید کردند قائل هستم اما در عین حال باید بگویم باورم این است که «جدایی نادر از سیمین» آنچنان پتانسیلی دارد که به احتمال قریب به یقین جزو پنج نامزد دریافت اسکار در بخش فیلم‌های غیر انگلیسی زبان قرار خواهد گرفت و حتی دریافت جایزه آکادمی اسکار برای این فیلم بسیار محتمل است. به نظرم اگر چنین اتفاقی بیافتد، این جایزه می‌تواند جزو افتخارات سینمای ایران قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه نباید سلیقه افراد در انتخاب نماینده ایران برای معرفی به اسکار، جای کار کارشناسی و منطقی را بگیرد، گفت: تاکید می‌کنم با تمام احترامی که برای سایر فیلم‌ها قائل هستم، اساسا فکر کردن به فیلم دیگری به جز «جدایی نادر از سیمین» برای معرفی به اسکار اشتباه است. چرا که فکر می‌کنم هیچ فیلم دیگری که امسال اکران شده باشد، شاخصه‌های مهم این فیلم را ندارد. حال چه ما این فیلم را از نظر سلیقه شخصی دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم. البته بعید می‌دانم در برد و مقبولیت جهانی «جدایی نادر از سیمین» حتی کسانی که آن را دوست هم ندارند، شکی داشته باشند.

کارگردان «طلا و مس» همچنین خاطرنشان کرد:در حالی که کشورهای زیادی، نمایندگان سینمایی خود را برای شرکت در مراسم اسکار معرفی کرده‌اند، تشکیل کمیته بررسی نماینده ایران در بنیاد سینمایی فارابی قطعا دیر شده است. با توجه به سابقه بدی که از سال قبل داریم و بدعتی که گذاشته شده است، این نگرانی وجود دارد که معادلات و مناسبات دیگری به جز معادلات فرهنگی باعث انتخاب نماینده ایران در مراسم اسکار شود و این مطلب ما را بسیار نگران می‌کند.

همایون اسعدیان با تاکید دوباره بر اینکه، نباید جایگاه و مقبولیت جهانی «جدایی نادر از سیمین» را فدای سلایق شخصی‌مان کنیم، گفت: ممکن است سالها طول بکشد که فیلمی مانند «جدایی نادر از سیمین» در سینمای ایران ظهور کند و مقبولیتی اینچنینی به دست بیاورد. امروز فیلم جایگاهی برای خودش پیدا کرده که ما باید آنرا در نظر بگیریم نه اینکه فیلم را از دیدگاه شخصی و مورد پسند خودمان نقد کنیم.