هزینه گزاف روی دست اسلام آباد

نویسنده

» گزارش الجزیره از افتتاح خط لوله ایران به پاکستان

علی رغم تهدیدها از جانب تحریم های ایالات متحده، رهبران ایران و پاکستان ساخت خط لوله ای را که مدت ها است به تاخیر افتاده، از سر گرفتند. ارزش این خط لوله گازی میان دو همسایه ۷/۵ میلیارد دلار است.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران، به همراه همتای پاکستانی خود آصف علی زرداری در مراسمی در مرز دو کشور این پروژه را افتتاح کردند. احمدی‌نژاد توافق بر سر افتتاح این خط لوله را ضربه‌ای به تحریم‌های بین المللی به رهبری ایالات متحده علیه حوزه نفت و گاز ایران توصیف کرد.

این دو رییس دولت از یک لوح پرده برداشتند و برای نتایج موفقیت آمیز این پروژه دعا کردند، پروژه‌ای که شامل ۷۸۰ کیلومتر خط لوله در پاکستان به ارزش حدود ۱/۵ میلیارد دلار است.

این خط لوله برای کمک به اسلام آباد است تا نیاز فزاینده خود به انرژی را در شرایطی که آن کشور با افزایش خاموشی و کاهش انرژی مواجه است تامین کند.

گرچه شک و شبهه های بسیاری وجود دارد مبنی بر اینکه آیا پاکستان قادر است هزینه های چنین پروژه ای را تامین کند و یا با تحریم های احتمالی ایالات متحده مقابله کند.

کمال حیدر گزارشگر الجزیره از اسلام آباد می گوید که توافق با ایران می تواند “هزینه گزافی” روی دست پاکستان بگذارد. به گفته وی “ پاکستان همچنین برای تهیه سلاح های متعارف به شدت متکی به ایالات متحده است .”

اما او می افزاید پاکستان به شدت با بحران انرژی مواجه است و به گازی که ایران تولید می کند محتاج است.

توافقنامه روز دوشنبه تنها چند روز پیش از پایان عمر  دولت فعلی پاکستان صورت گرفته و نشان دهنده تلاش حزب حاکم پاکستان برای جلب نظر رای دهندگان است، حزب مردم پاکستان PPP در انتخابات بحران انرژی را مورد توجه قرار داده است.

 

مخالفت ایالات متحده

ایالات متحده با این پروژه مخالفت است و در عوض از خط لوله جایگزینی استقبال کرده  که از میدان های گازی ترکمنستان شروع می شود، به افغانستان، بعد پاکستان و در نهایت به هندوستان می رسد.

واشنگتن همچنین از تعدادی از پروژه های تولید برق در پاکستان همچون کمک برای بازسازی سدهای آبی  پشتیبانی کرده است.

ایران می گوید تاکنون ساخت بخش داخلی خط لوله ، از میدان های گازی تا مرز پاکستان، به طول 1150 کیلومتر ، را به پایان رسانده است.

قرار است گاز از پایان سال 2014  در لوله ها جریان پیدا کند ، گرچه با توجه به تاخیرهای بسیاری که این پروژه تاکنون با آن مواجه بوده افرادی کمی هستند که این برآورد زمانی را واقع بینانه در نظر گیرند.

هفته گذشته ویکتوریا نولاند از سخنگویان وزارت خارجه ایالات متحده در جریان یک کنفرانس خبری در واشنگتن گفته بود “اگر این توافق بر سر خط لوله ایران- پاکستان نهایی شده باشد، نگرانی های عمده ای در خصوص تحریم های اعمال شده علیه ایران به وجود خواهد آمد.”

او اضافه کرده بود: “ما این موضوع را برای همتایان پاکستانی خود کاملا روشن کرده ایم.”

بر اساس مقررات ایالات متحده، فهرست گسترده ای از فعالیت های تجاری با ایران می تواند تحریم های آمریکا را نقض کند.

منبع : الجزیره – 11 مارس