سعودی و پر کردن جای خالی نفت ایران

نویسنده

» گزارش رویترز از تحولات بازار نفت

عربستان سعودی صادرات نفت خود را افزایش داده است و آمریکا نیز به دنبال رکورد جدید قیمت نفت خام، تصمیم گرفت استفاده از ذخایر استراتژیک خود را آزاد کند.

پس از انتشار گزارش آژانس هسته ای سازمان ملل در باره امکان بالقوه فعالیت های نظامی هسته ای ایران، به دنبال شکست بازدید اخیر بازرسان آژانس از این کشور، قیمت یک بشکه نقت خام برنت به 125 دلار رسید.

این گزارش نگرانی از قطع صدور نفت ایران، بر اثر حمله نظامی پیشگیرانه اسرائیل به تاسیسات هسته ایران، را بیشتر کرد. چنین اقدامی احتمالا سراسر منطقه را متاثر ساخته و باعث افزایش شدید قیمت نفت خواهد شد.

عربستان سعودی صادرات نفت خود را ظرف هفته های گذشته افزایش داده است و نفت بیشتری را به مشتریان بزرگ خود عرضه کرده است.

تحریم های آمریکا علیه خریداران نفت ایران و همچنین پیش بینی تحریم های نفتی اروپا علیه ایران که از ماه ژوئیه اعمال می شود، مشتریان نفت ایران در اروپا و آسیا را به فکر کاهش خرید نفت خود از پنجمین صادر کننده نفت جهان انداخته است.

به گفته منابع مطلع، دولت اوباما نیز برداشت از ذخایر استراتژیک نفت خود را برای جبران عرضه نفت ایران پیش بینی کرده است.

گایتنر، رئیس خزانه داری آمریکا روز جمعه به سی ان بی سی گفت ممکن است برداشت ازاین ذخایر ضروری شود.

او گفت: “مسلما ایران می تواند آسیب زیادی به اقتصاد جهانی بزند. ما در تلاش هستیم تا این خطر را به حداقل برسانیم.”

نگرانی از کاهش عرضه نفت و تهدید به بستن تنگه هرمز، قیمت های نفت را به بالاترین میزان خود در 11 سال گذشته رسانده است. این امر فشار بیشتری را بر اوباما، درمبارزات انتخاباتی در دومین دور ریاست جمهوری وی، وارد آورده است.

قیمت بنزین در آمریکا در ماه فوریه به بالاترین حد خود رسید. این قیمت به 3.65 دلار برای هر گالن رسید که 13 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. انتظار می رود افزایش قیمت نفت این رقم را در تابستان به 4 دلار هم برساند.

صندوق بین المللی پول نیز در باره خطرات افزایش قیمت نفت و آثار آن بر اقتصاد جهانی هشدار داده است.

گرایش به استفاده از ذخایر نفتی توسط آمریکا و سایر کشورها هنوز به شدت ماه ژوئن گذشته نیست، که آژانس انرژی جهانی موافقت کرد 60 میلیون بشکه نفت برای جیران کاهش صدور نفت لیبی، مورد استفاده قرار گیرد.

آنجل گوریا، دبیر سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی گفت آزاد سازی ذخایر نفتی برای کنترل افزایش قمیت نفت ناشی از تنش های ژئوپولیتیک کمکی نخواهد کرد.

وی گفت: “نگرانی من آن است که افزایش قیمت ها در حال حاضر ناشی از یک عدم تعادل واقعی میان عرضه و تقاضا در بازار نیست، بلکه ناشی از نگرانی از افزایش تنش است.”

آلمان نیز با همین نظر از آزاد کردن ذخایر نفتی خود سر باز زده است.

یک سخنگوی دولت آلمان گفت: “از نظر قانونی استفاده از ذخایر نفت تنها در زمانی مجاز شمرده می شود که اخلالی واقعی در جریان عرضه نفت اتفاق افتاده باشد.”

تحلیلگران متذکر می شوند که میزان واقعی کاهش عرضه نفت سوریه، یمن و سودان در حال حاضر به مراتب کمتر از میزان کاهش بر اثر وقایع لیبی در سال گذشته است.

میزان ذخایر نفتی آمریکا معادل 727 میلیون بشکه نفت تخمین زده می شود که نیاز آمریکا را برای مدت 40 روز تامین می کند.

آزاد ساختن استفاده از این ذخایر در گذشته هم اتفاق افتاده است؛ در سال 1991، در جنگ خلیج فارس، استفاده از این ذخایر کاهش 12 درصدی را در قیمت های نفت خام به دنبال داشت. در سال 2005 نیز عرضه بخشی از این ذخایر باعث کاهش 19 درصدی در قیمت نفت شد.

عربستان سعودی هم مکررا اعلام کرده است که در صورت کاهش صادرت نفت ایران، با افزودن بر صادرات خود به جبران آن دست خواهد زد.

منابع صنعتی به رویترزگفتند، عربستان هفته گذشته صادرات خود را به 9 میلیون بشکه در روز رسانده است، درحالیکه صادرات معمول این کشور 7.5 میلیون بشکه در روز است.

این منبع گفت: “این رقم صادراتی دلگرم کننده است ولی این اتفاق در یک هفته افتاده است و معلوم نیست بتواند ادامه پیدا کند.”

اگر ریاض به صدور 9 میلیون بشکه در روز ادامه دهد، این امر برای اوپک به منزله رکوردی در صادرات محسوب می شود. عربستان درحال حاضر دو میلیون بشکه در روز را در داخل مصرف می کند.

مشتریان اروپایی نفت ایران علاوه بر عربستان سعودی در پی خریداری نفت از عراق، لیبی و روسیه نیز هستند، ولی عربستان تنها کشوری است که ذخایر عظیمی در اختیار دارد. اتحادیه اروپا اکنون 700 هزار بشکه از نفت ایران را خریداری می کند.

این گزارش نگرانی از قطع صدور نفت ایران، بر اثر حمله نظامی پیشگیرانه اسرائیل به تاسیسات هسته ایران، را بیشتر کرد.

منبع:  رویترز - 25 فوریه