به معنای قضایی کسی مقصر نیست

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» سه دختر دیگر شین آبادی در خطر مرگ

با گذشت نزدیک به یک ماه از حادثه آتش سوزی مدرسه‌ای در روستای “شین آباد”، بالا‌ترین مقام قضایی آذربایجان غربی اعلام کرده که در نتیجه بررسی‌های کار‌شناسی این حادثه “هیچ شخص یا نهادی به عنوان مقصر شناخته و معرفی نشده است”؛ آنهم در حالیکه نماینده پیرانشهر حال سه تن دیگر از دانش آموزان آسیب دیده در این حادثه را “حاد” توصیف کرده است.

روز ۱۵ آذرماه، ‌بر اثر یک سانحه آتش‌سوزی در دبستان دخترانه روستای شین‌آباد در استان آذربایجان غربی ایران دست‌کم ۳۲ دانش آموز مصدوم شدند که دو نفر آن‌ها به علت شدت جراحات ناشی از سوختگی در گذشته‌اند.

همزمان با این حادثه برخی از مسولان استانی و سراسری، دلیل وقوع سانحه آتش سوزی را بخاری نفتی و کوتاهی معلم مدرسه اعلام کردند.

اینک توکل حیدری، رئیس دادگستری آذربایجان غربی می‌گوید “تاکنون طبق نظر کار‌شناسان و تحقیقات به دست آمده، شخص یا نهاد خاصی مقصر شناخته نشده است.”

 این مقام قضایی به خبرگزاری ایسنا گفته که در جریان این حادثه بیان شده است که اگر مستخدم مدرسه به جای این‌که بخاری را بیرون اندازد، دانش آموزان را به بیرون هدایت می‌کرد شاهد تلفات کمتری بودیم.

او گفته است این تقصیرات مطرح است اما “تقصیرات قضایی محسوب نمی‌شود.”

آقای حیدری همچنین یادوری کرده “سازمان هلال‌احمر یا معلم مدرسه مقصر باشند هم هیچ شکایت و گزارشی دریافت” نشده است.

بر اثر سانحه آتش سوزی روستای “شین آباد” ابتدا سیران یگانه، روز ۱۹ آذر ماه به دلیل شدت سوختگی و سپس به همین دلیل دانش آموز دیگری به نام ساریا رسول‌زاده، در گذشتند.

درگذشت این دو دانش آموز با اعتراض شدید فعالان کرد مناطق کردنشین روبرو شد تا جایی که نزدیک به صد تن از آن با انتشار نامه‌ای سرگشاده خواستار استعفای وزیر آموزش و پرورش، عزل و محاکمه مسولان مقصر در این حادثه شدند.

این انتقاد‌ها تا جایی پیش رفت که برخی از نمایندگان خواهان استیضاح وزیر به مجلس شدند.

وکلای دادگستری و پیگیر حادثه آتش سوزی روستای شین آباد، در همین رابطه به روز گفته بودند که بر اساس قوانین دفاع از حقوق کودکان، آموزش و پرورش به دلیل فراهم آوردن شرایط “خطر آفرین” برای تحصیل کودکان، و دولت به علت اعمال “تبعیض” علیه شهروندان مسئولیت کیفری دارند.

هفته گذشته، رسول خضری، نماینده سردشت و پیرانشهر در مورد آخرین وضعیت دانش‌آموزان آسیب دیده گفت: “سه نفر از حادثه‌دیدگان در تبریز هستند و سه نفر از مصدومان این حادثه برای ادامه درمان به مشهد و ۶ نفر به اصفهان منتقل شدند.”

او همچنین گفته بود مصدومانی که در بیمارستان امام خمینی ارومیه بستری بودند مرحله اول درمان خود را پشت سر گذاشتند و موقتا از بیمارستان مرخص شدند.

به گفته آقای حضری دانش‌آموزان دچار مصدومیتهایی تا ۴۰ درصد هستند و درمان آن‌ها بخشی به کادر درمان و بخشی دیگر به توان جسمی آنان برای انجام درمان بستگی دارد که از آنجایی که این حادثه‌دیدگان کودک هستند توان جسمی لازم را برای درمان ندارند.

 این سانحه هر چند با واکنشهای گسترده در داخل ایران روبرو شد و وزیر آموزش و پرورش ناچار به حضور در منطقه و عیادت از آسیب دیدگان شد، اما محمود احمدی‌نژاد نسبت به آن سکوت کرد؛ سکوتی که حتی صدای رسانه‌های اصولگرا را هم در آورد.

رئیس دولت تا این لحظه نیز نسبت به مرگ ساریا رسول‌زاده واکنشی نشان نداده است.