تا انتخابات یازدهم، یک نرم افزار لازم

آرش غفوری
آرش غفوری

در هفته های گذشته ضمن بررسی طیف های سیاسی معطوف به انتخابات، برخی کاندیداهای منتسب به اصول گرایان ـ– فارغ از اینکه این انتساب تا چه حد نمایاست – از قبیل آقایان سعید جلیلی، کامران باقری لنکرانی، محمد باقر قالیباف، محسن رضایی، اسفندیار رحیم مشائی، ناطق نوری، حداد عادل و غلامحسین الهام و همچنین دو نفر از کاندیداهای اصلاح طلب، آقایان عارف و نجفی را بررسی کردم. در عین حال گفته بودم که هدف این صفحه بررسی شیوه ها و تاکتیک های کمپین های انتخاباتی و استفاده از نرم افزارهای و محصولاتی است که به خصوص از انتخابات سال ۲۰۰۸ در آمریکا بسیار رشد کردند و اکنون مهمترین منابع جمع آوری داده ها برای پردازش اطلاعاتی هستند.

یکی از این محصولات، که توسط مایکروسافت حمایت می شود، به نام Campaign Cloud است. یک نرم افزار مدیریت اطلاعات برای یک کمپین انتخاباتی که به خصوص در قسمت تامین منابع مالی و یکپارچه کردن اطلاعات آن خیلی خوب است.

یک کمپین انتخاباتی برای شروع کار تبلیغی و انتخاباتی به ابزارهایی مانند یک “وب سایت انتخاباتی”، “ابزارهای تامین منابع مالی”، “راه های استفاده از تبلیغ در شبکه های اجتماعی و تجمیع آن ها”، “تبلیغ در رسانه ها مانند تلویزیون و رادیو” و “مدیریت نیروهای ستادی کمپین” احتیاج دارد. در Campaign Cloud همه اینها با هم در یک محصول ارائه می شوند و مدیریت کمپین را به مراتب راحت تر می کنند (این ویدئو را ببینید و این گزارش را هم بخوانید).

برای آغاز کار شما به این سایت می روید و با ثبت نام در آن از امکانات محدود ۱G و مجانی آن استفاده می کنید. برای تهیه نسخه کامل بسته به فضایی که احتیاج دارید باید پول پرداخت کنید. به عنوان مثال هزینه تهیه ۱۰۰ G برابر با ۵۰۰ دلار و برای ۱۰۰۰ G به میزان ۵۰۰۰ دلار (و برای رقم‌های بالا‌تر به همین نسبت) است. خب، البته یک کمپین انتخاباتی اگر قرار باشد از تمام امکانات Campaign Cloud شامل، تهیه وب سایت، ‌ای میل لیست و اطلاعات رای دهندگان، مدیریت افراد داوطلب برای فعالیت در کمپین، تبلیغات آن لاین و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌هایی مانند تلویزیون و رادیو در سطوح ملی و محلی و یا استفاده از امکانات اس‌ام اس و…، برنامه ریزی برای تامین منابع مالی و یک مرکز مدیرت همه این موارد و تحلیل اطلاعات آن، استفاده کند فضایی به مراتب بیشتر از ۱۰۰ G و ۱۰۰۰ G می‌ خواهد. ضمن آنکه هر کمپین غیر از آنکه یک مرکز مدیریت متمرکز دارد، دارای شعبه های محلی (مانند کمپین شعبه استان آذربایجان و یا شهرستان اراک و…) و قشری (مانند زنان، دانشجویان، کارگران و… ) هم هست که آنها هم، همه این موارد را برای خودشان دارا هستند و به همین دلیل هزینه استفاده از آنها کم نیست.

پس از ثبت نام در Campaign Cloud شما وارد یک صفحه ای مانند صفحه Desktop ویندوز می شوید. در این صفحه یک شمارنده معکوس وجود دارد که با توجه به زمانی که برای روز نهایی انتخابات تعیین کردید، به شما می گوید که چقدر تا آن روز وقت دارید. امکانات مختلفی هم که در بالا گفتم از قبیل شبکه های اجتماعی، تبلیغات تلویزیونی و… به صورت آیکون های مجزا، همانند صفحه Desktop کامپیوتر یا لپ تاپ شما (البته با سیستم عامل ویندوز) نمایش داده می شوند. در عین حال امکانات Office از قبیل Word و Excel که در کارهای روزمره برای ورود اطلاعات خیلی مورد استفاده قرار می گیرند اینجا هم وجود دارند.

برای استفاده از امکانات Campaign Cloud هم چندان نگرانی وجود ندارد. یک سری ویدئوهای آموزشی در این صفحه قرار داده شده است که پس از ثبت نام در دسترس است و به سئوالات شما در مورد نحوه استفاده از امکانات موجود پاسخ می دهند. در میان آنها من فکر می کنم به غیر از نحوه استفاده از منابع مالی – که در کشور ما به دلیل غیر شفاف بودن کمپین ها به راحتی امکان پذیر نیست – بقیه مواد، فرصت خیلی خوبی برای یک کمپین انتخاباتی فراهم می کنند که تمام فعالیت های خودش را به صورت متمرکز و یکجا مدیریت کند. به عنوان مثال در GOTV Manager، پنج قسمت جداگانه برای ای میل، فکس، تلفن، اس ام اس و پیمایش وجود دارد. لیست افرادی را که به آنها تلفن می زنید تا از کاندیدای شما حمایت کنند، لیست شماره های موبایلی که پیام های تبلیغی از شما می گیرند و همچنین نظرسنجی های مختلفی که انجام شده است، همه آنها در اینجا به صورت متمرکز مدیریت می شوند و فکر می کنم استفاده از آن برای کمپین انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری در ایران، بی فایده نباشد. هزینه اش هم نسبت به هزینه هایی که در ایران بی خود و بی جهت خرج کارهای بی فایده می شوند، به مراتب کمتر است.

طی هفته های گذشته، ضمن بررسی کاندیداها، خبرهای مهم مربوط به انتخابات در هفته را هم به صورت تیتروار بررسی کردم. این روند طی هفته های آینده ادامه پیدا می کنند، در عین حال طی هفته های آینده هرکدام از این خبرها یا موضوعات مطرح، بر اساس استراتژی های تبلیغاتی کاندیداها مورد بحث قرار خواهند گرفت.

 

خاتمی: نامه به رهبری؟ دروغ است.

رئیس جمهوری سابق ایران، خبر نامه نگاری اش با آیت الله خامنه ای و با وساطت آیت الله هاشمی را به کلی دروغ دانست و گفت: “اگر بخواهم این کار را بکنم، خودم مستقیماً این کار را انجام خواهم داد. نه نامه ای نوشته شده و نه آقای هاشمی واسطه بوده است.”

 

پاسخ همسر شهید باکری به قالیباف: آتش به اعمال خوبت نینداز

پس از آنکه قالیباف در سالگرد ۹ دی، تلویحن آنچه را که عملکرد “سران فتنه” نامید محکوم کرد (اینجا و اینجا)، فاطمه چهل امیرانی، همسر شهید باکری، خطاب به او نوشت:

“برادر، بخاطر حضور در جبهه است فعلا از شما نمی گیریم، ولی خواهشا آتش به اعمال خوبت نینداز. هر چه دنیایی باشد فانی است ولی انسانیت ماندنی است.”

این موضوع، بهانه بحثی شده است که داود روشنی، از طرفداران میرحسین موسوی و پسر شهید روشنی خطاب به ادمین صفحه دکتر محمدباقر قالیباف در فیس بوک نوشته است که به نظرم بسیار خواندنی است. ادمین صفحه دکتر قالیباف تمام سعی خودش را کرده تا بگوید قالیباف، کسانی مانند موسوی و کروبی را فتنه گر نمی داند.

به نظرم همین بازی و زیست دوگانه قالیباف – نیاز به حمایت سیاسی جناح راست و رای سیاسی اصلاح طلبان و سبزها – بزرگ ترین نقطه ضعف قالیباف در انتخابات امسال است که اگر خوب مدیریت نشود، رقبای او می توانند از آن استفاده کنند.

در عین حال گفته می شود مواضع انتخاباتی قالیباف در رد سران فتنه، به درخواست و تاکید حداد عادل بوده است.

 

قالیباف ۳۷%، لاریجانی ۱۱%، بقیه تعطیل

 در نظرسنجی محرمانه یک نهاد اصول گرا قالیباف ۳۷% و لاریجانی ۱۱%، بیشترین اقبال را در میان کاندیداهای جناح راست برای انتخابات ریاست جمهوری دارا بودند.

 

گلایه عارف به خاتمی در مورد تخریب های انتخاباتی

محمدرضا عارف، که اعلام تلویحی کاندیداتوری اش در انتخابات سال آینده با واکنش منفی اصلاح طلبان مواجه شد، نزد خاتمی رفته و ضمن گلایه از حجم تخریب هایی که متوجه او شده گفته است اگر ۶۰% شانس پیروزی برای خودش متصور نباشد در انتخابات شرکت نخواهد کرد.

احمدی نژاد: همه ثبت نام کنید، اما مشایی رئیس جمهور شود

احمدی نژاد به بسیاری از اعضای کابینه و نزدیکان خودش از قبیل کامران دانشجو، بقایی، صالحی، نیکزاد و… گفته است که برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده حتمن ثبت نام کنند. با اینحال او در جلسات خصوصی، به صورت قاطع از کاندیداتوری مشایی حمایت می کند.

 

بادامچیان: یه چیزهایی شنیده بودم، همان را هم گفتم

پس از آنکه محمدرضا خاتمی، برادر رئیس جمهوری سابق ایران، ارسال نامه ای از طرف او به رهبری عالی نظام آیت الله خامنه ای، در خصوص تامین شرایط حضور اصلاح طلبان در انتخابات را انکار کرد، اسداله بادامچیان که اولین بار این ادعا را او مطرح کرده بود گفت که من گفته بودم فقط در این مورد چیزهایی شنیدم، نه اینکه بخواهم از ارسال نامه خبر بدهم.

ارسال نامه توسط شخص محمد خاتمی هم تکذیب شد.

 

شجونی باز هم آب و روغن قاطی کرد: اصلاح طلبان غلط می کنند

شجونی، روحانی تندروی عضو حزب موتلفه گفت که اصلاح طلبان غلط می کنند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند. او نظر حبیب الله عسگراولادی مرد متنفذ حزب موتلفه در خصوص اینکه موسوی و کروبی، سران فتنه نیستند را نیز نظر شخصی عسگراولادی اعلام کرد.

 

حجاریان: موتلفه ای ها را جدی نگیرید، می خواهند بگویند که ما هم هستیم

سعید حجاریان، استراتژیست اصلاح طلبان، ادعای اصول گرایان به فعالیت های انتخاباتی اصلاح طلبان را بازارگرمی آنها اعلام کرد و گفت خودشان هم می دانند که انتخابات بدون اصلاح طلبان شوخی است. او اینگونه اظهارات که در بسیاری موارد توسط اعضای حزب موتلفه عنوان می شود را جدی نداست و گفت که آنها می خواهند بگویند ما هم هستیم.

 

شهاب طباطبایی: عارف، نظر اصلاح طلبان را بر نظر شخصی اش ترجیح می دهد

شهاب طباطبایی که در انتخابات سال ۸۸، رئیس بزرگ‌ترین کمپین مردمی حامی موسوی – ستاد ۸۸ – بود، گفته که اطمینان دارد عارف، خردجمعی اصلاح طلبان را بر نظر شخصی خودش ارجح می داند. او از اصلاح طلبان و اصول گرایان خواسته است بدون پیش فرض با هم برای حل مشکلات کشور گفت و گو کنند.

 

محبیان: احمدی نژاد با یارانه ها پیروز می شود

امیر محبیان، عضو جناح راست گفت که یارانه ها می توانند باعث پیروزی کاندیدای احمدی نژاد شوند.

 

ناطق بیاید یا نیاید؛ سفیرنیوز نظرسنجی می کند

سایت اینترنتی و خبری سفیر نیوز در خصوص آمدن یا نیامدن ناطق یک نظرسنجی اینترنتی برگزار کرده و از مخاطبان خود پرسیده است که با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور آیا موافق حضور ناطق نوری به عنوان کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم هستند یا خیر. جواب تا این لحظه ۶۰% موافق و ۴۰% مخالف است.

 

کاندیداهای جدید: حسن روحانی و محمد سعید کیا

محمدسعیدی کیا، وزیر مسکن دولت اول احمدی نژاد از عزم جزم خود برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. او در مورد تامین هزینه انتخابات گفت که شماره حساب می دهد و از مردم می خواهد به او کمک کنند. خب، از همین حرف معلوم است که کاندیداتوری او را نباید چندان جدی گرفت.

در عین حال حسن روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در زمان دولت خاتمی هم، احتمال کاندیداتوری خودش را برای انتخابات سال آینده نفی نکرد.