پوست اندازی های تاکتیکی دولت

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تحریک خبرگان برای برکناری خامنه ای

هم‌زمان با پیش‌بینی برخی رسانه‌های اصول‌گرا درباره برکناری تاکتیکی اسفندیار رحیم‌مشایی٬ سایت وابسته به دفتر سیاسی سپاه پاسداران٬ وی را متهم به تحریک اعضای مجلس خبرگان برای برکناری آیت‌الله خامنه‌ای کرد. جوان‌آن‌لاین نوشته جریان انحرافی به دنبال آشوب‌های جزیره‌ای در شهرهای بزرگ و کوچک کشور است.

در همین حال و پس از گذشت چند ماه از اعلام خبر ممنوع‌الخروجی مشایی٬ وی همراه با احمدی‌نژاد به تاجیکستان رفت. سفر وی  پس از آن صورت گرفته که مشاور سابق احمدی‌نژاد در امور روحانیت٬ اعلام کرده رحیم‌مشایی٬ تحت تاثیر فردی به نام یعقوبی است. اردیبهشت سال جاری و هم‌زمان با بازداشت برخی از نزدیکان رحیم‌مشایی٬ نام یعقوبی چند بار به عنوان متهم اصلی مطرح شده بود. وی از همان زمان در بازداشت به سر می‌برد.

 

 تحریک اعضای مجلس خبرگان

 جوان انلاین در تحلیلی تحت عنوان ساز انتخاباتی انحرافیون در دستگاه فتنه، خبر از “سرآغاز یک فتنه جدید” داده و نوشته است: “یکی دیگر از برنامه‌های جریان انحرافی هدف قرار دادن رهبری و جایگاه ولایت فقیه است چراکه بزرگ‌ترین مشکل در سر راه خود را شخص رهبر انقلاب می‌دانند… از این رو جریان انحرافی برای از پیش رو برداشتن این مشکل اهدافی نظیر فعال کردن مجلس خبرگان به نفع خود جهت نظارت و نقد رهبری، شورایی و مدت دار کردن دوره رهبری، تحریک برای عزل رهبری توسط مراجع مختلف نظیر محاکم قضایی و در نهایت تشریفاتی کردن جایگاه رهبری را مد‌نظر خود قرار داده است”.

جوان همچنین در مطلب دیگری با ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی کشور٬ چنین اظهارنظر کرده: “ضعف مدیریت جریان انحرافی بر عرصه اقتصاد کشور، خود به ابزاری برای اغتشاش تبدیل خواهد شد، ابزاری که در ایام و روزهای انتخابات شکل می‌گیرد و می‌تواند بسیار خطرناک نیز باشد. چراکه فتنه ۸۸ تنها در تهران و چند شهر بزرگ کشور به وقوع پیوست که به راحتی توسط نیروهای امنیتی کنترل شد، اما با توجه به ماهیت وسیع و گسترده انتخابات مجلس، احتمال ایجاد آشوب‌های جزیره‌ای در شهرهای کوچک نیز پیش بینی می‌شود”.

این نخستین بار نیست که اطرافیان رحیم‌مشایی به تلاش برای ایجاد اعتراضات خیابانی متهم می شوند. پیش از این و هم‌زمان با قهر یازده روزه احمدی‌نژاد در پی اختلاف با آیت‌الله خامنه‌ای بر سر عزل یا ابقای وزیر اطلاعات هم برخی نیروهای نزدیک به سپاه پاسداران خبر از آن داده بودند که احمدی‌نژاد و اطرافیانش قصد دارند حامیان خود را به خیابان‌ها بکشند و اعتراضات خیابانی را مجددا آغاز کنند.

  حملات به مشایی در حالی صورت می‌گیرد که پس از انتشار خبر مربوط به ممنوع‌الخروجی وی و بقایی٬ او همراه با احمدی‌‌نژاد به تاجیکستان سفر کرده است.

در همین حال٬ سایت خبر آن لاین - نزدیک به علی لاریجانی –خبر از پوست انداختن دولت داده و نوشته است: “احمدی نژاد قصد دارد مشایی و رحیمی و بقایی را ظاهرا برکنار سازد و آنان را از ویترین دولت دور نماید تا به این طریق بهانه ریزش کنندگان اخیر ستانده شود و آنان که اتفاقا ظاهر بین تر هم هستند مجددا به زیر چتر او برگردند. بدیهی است که این چهره های نزدیک کاملا حذف نمی شوند بلکه محوریت لایه پنهانی را به عهده می گیرند و کار تشکیلاتی غیر دولتی تیم را  اداره می کنند: کادرسازی، طراحی ها و برنامه ریزی های آینده و بستن لیست‌های انتخاباتی”.

 پیش از این و پس از برکناری رحیم‌مشایی از پست ریاست دفتر احمدی نژاد و انتصاب حمید بقایی به این مقام هم رسانه‌های اصول‌گرا چنین اقدامی را تنها برای دور کردن رحیم‌مشایی از حملات اصول گرایان دانسته بودند.

یک سایت اصول‌گرای دیگر نیز با اشاره به برکناری یا استعفای قریب‌الوقوع رحیم‌مشایی٬ این مساله را چنین  تحلیل کرده: “با توجه به بالا رفتن هزینه های حضور مشایی در هیات دولت، دور از انتظار نخواهد بود که دکتراحمدی نژاد با اعلام اتمام ماموریت ظاهری مشایی در دولت که همراه با چنگ انداختن بر 18 شغل مهم دولتی بود، به صورت تاکتیکی یار دیرین خود را از مناصب اجرایی کنار گذاشته و وی را به اتاق فکر و سیاستگذاری دولت دهم نقل مکان دهد چرا که هیچ عقل سلیمی اجازه نخواهد داد نزدیکترین همفکر و یار غار خویش را در معرض تهاجم منتقدان و مخالفان قرار دهد.

احمدی نژاد با این حرکت هوشمندانه چند صید بزرگ را در تور انتخاباتی خود خواهد انداخت. نخست فشار رسانه ای و افکار عمومی را که به شدت منتقد حضور مشایی در دولت دهم هستند را برطرف خواهد کرد و در مرحله بعد می تواند این حرکت تاکتیکی را خرج ولایت پذیری خود نماید که این روزها سخت نیازمند آن است.”

به نظر می‌رسد مراد سایت مشرق از صید بزرگ٬ اصول‌گرایانی است که در پی تشکیل جبهه متحد اصول‌گرایی هستند. این جریان انتخاباتی که ایت‌الله مهدوی‌کنی٬ رییس مجلس خبرگان در راس آن قرار دارد٬ درباره لیست اصول گرایان در انتخابات مجلس نهم٬ با جبهه پایداری به رهبری آیت‌الله مصباح‌یزدی٬  اختلاف دارد.

 

حمله مشاوران سابق

در همین حال٬ دو تن از مشاوران سابق احمدی‌نژاد در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای٬ ضمن انتقاد از احمدی‌نژاد٬ به مشایی حمله کردند.ناصر سقای بی ریا که ۵ سال مشاور احمدی نژاد در امور روحانیت بوده به رجا نیوز گفته است: “یک انحرافی که به دنبال این انحراف است و شاید مجال نیافت در سطح جامعه زیاد بروز و ظهور پیدا کند ولی آثارش را می‏بینیم، نکته‏ای است که اشاره می‏کنم. شاید در آخرین جلساتی که من در هیئت دولت بودم، یک هفته یا چند روز بعد از خطبه حضرت آقا در مورد بیداری اسلامی بود. ایشان دو خطبه خود را اختصاص دادند به قیام‏های منطقه و به خصوص مصر. ایشان رهنمود ارائه کردند و کار خیلی دقیق و عالی‏ای انجام دادند. در هیئت دولت چند روز بعد بحثی مطرح شد از قول آقای مشایی. گفته شد که ما در اسلام، تمدن اسلامی و امت اسلامی نداریم. امت اسلامی و تمدن اسلامی بعد از ظهور امام زمان تشکیل می‏شود”.

وی ادامه داده: “این که می‏گویم البته معنایش این نیست که دولت نباید به کارش ادامه دهد. آقا نظرشان این است که باید تفکیک شود. بلکه این تبیین‏ها مسئله را برای آقای احمدی‏نژاد هم روشن بکند که بداند این جور نباید اعتماد کرد. آقا فرمودند احمدی‏نژاد رئیس‏ جمهور کشور است و نباید شکسته شود. باید تلاش کرد جدا بشود این مسئله”.

حجت السلام ثمری دیگر مشاور سابق احمدی‌نژاد هم درباره دیدار هیات وزیران با رهبر جمهوری اسلامی به نسیم آنلاین گفته: “بیانات و رهنمودهای رهبری در دیدار با هیات دولت هشدار به دولت نبود، بلکه اتمام حجت با آن‌ها محسوب می‌شود. مقام معظم رهبری در این دیدار به برخی شعار‌ها که از سوی برخی عناصر معلوم‌الحال در بدنه و حاشیه دولت مطرح شده بسیار عالمانه و مدبرانه اشاره کرده‌اند”.