مرگ بر آمریکا با خاطره داخلی‌ها حذف نمی‌شود

نویسنده
حسین محمدی

» بازگشت سعید جلیلی با سخنرانی ۱۳ آبان:

مراسم روز سیزدهم آبان٬ با سخنرانی سعید جلیلی٬ نماینده رهبر در شورای عالی امنیت ملی برگزار شد.

وی در این سخنرانی که نخستین حضور او در عرصه عمومی پس از شکست در انتخابات ۹۲ به شمار می آید تاکید کرد که شعار “مرگ بر آمریکا” نه با “فشار خارجی” و نه با “خاطرات داخلی‌ها” حذف نمی‌شود.

سعید جلیلی در حالی در این مراسم سخنرانی کرد که پیش از این قرار بود عزت‌الله ضرغامی٬ رییس سازمان صدا و سیما سخنران این مراسم باشد.

جلیلی در این مراسم چنین گفته است: “امام منکر واقعیت‌ها نبود اتفاقاً هنر امام واقع‌بینی صحیح و دقیق بود، واقع‌بینی که مبتنی بر یک اندیشه صحیح است… امروز پس از ۳۴ سال واقعیتی را که امام متوجه آن شدند دوستان آمریکا به آن اعتراف می‌کنند و حتی به آن معترض نیز هستند”.

وی اضافه کرد: “مرگ بر آمریکا مرگ علیه ملت آمریکا نیست بلکه مرگ علیه دولتی است که ظالمانه با ملت‌ها حتی با خود آمریکایی‌ها رفتار می‌کنند. شهید همت‌ها، باکری‌ها و بهشتی‌ها فریاد مرگ بر آمریکا سر می‌دادند و مرگ بر آمریکا را تبدیل به یک سمبل همبستگی و آزادی‌خواهی کردند… اینهایی‌ که صحبت از حقوق بشر می‌کنند خودشان هم می‌دانند که دروغ می‌گویند. این حقوق بشر یعنی حقوق ظالم‌ها این سازمان‌ها برای منفعت خودشان است نه برای مظلومان”.

حضور جلیلی در این مراسم اما واکنش‌های متفاوتی از سوی اصول‌گرایان را به همراه داشت. رجانیوز٬ نزدیک به جبهه پایداری٬ حضورجلیلی به عنوان سخنران را “انتخاب هوشمندانه” توصیف کرد٬ و سخنان اورا باعث “تقویت تیم مذاکره کننده هسته‌ای فعلی” دانست و نوشت: “سخنرانی اصلی این برنامه نیز دکتر سعید جلیلی بود، مسئول سابق تیم مذاکره کننده هسته ایران و فردی که در افکار عمومی تا چند ماه قبل یکی از رقبای اصلی رییس جمهور فعلی کشورمان محسوب می شد اما با سخنرانی دقیق و هوشمندانه خود و اعلام حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای جدید کشورمان، پیام وحدت عملی میان مسئولان و مردم از طیف های مختلف سیاسی را به تمامی رسانه های بین المللی مخابره نمود”.

اما سایت فردانیوز٬ نزدیک به محمدباقر قالیباف٬ در گزارشی به انتقاد از تغییر در برنامه این مراسم پرداخت. این سایت به نقل از یک نماینده مجلس در این زمینه نوشت: “بهتر بود برابر همان اعلامی که از قبل کرده بودند، آقای ضرغامی را برای سخنرانی انتخاب می کردند و مراسم روال طبیعی خود را پی می گرفت. در شرایطی که بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم روند مذاکرات تغییر کرده و روی آقای جلیلی و نحوه مذاکرات ایشان در گذشته انتقاداتی وجود داشته، بهتر بود یا همان آقای ضرغامی و یا شخصی از اعضای جدید تیم مذاکره کننده، سخنرانی مراسم ۱۳ آبان را در دست می گرفت… کسانی که مسئول برگزاری مراسم ۱۳ آبان هستند باید در زمینه ایجاد هزینه ای که برای کشور کردند پاسخگو باشند. چراکه رفتارهای این چنینی و تغییر یکباره سخنران مراسم حاشیه هایی را برای کشور در پی دارد”.

هم‌زمان عزت یوسفیان‌مولا٬ دیگر نماینده مجلس٬‌هم پیرامون عدم حضور ضرغامی در این مراسم گفت: “انتظار می رفت که در یک مراسم رسمی که روز ملی در کشور ما هست و تمام دنیا چشم به این مراسم دارند، دوستان برنامه ریزی درست و منظمی کرده و آن را به اجرا در می آوردند. همه افرادی که در مراسم شرکت کرده بودند آماده شنیدن صحبت های آقای ضرغامی بودند اما کج سلیقگی دوستان سبب شد حاشیه و جنجال و به تبع آن هزینه های جانبی برای نظام و کشور ایجاد شود”.

از سوی دیگر سایت الف - متعلق به احمد توکلی - این تغییر در سخنران را “کج‌سلیقگی” توصیف کرد و نوشت: “سعید جلیلی دیپلمات برجسته و پر افتخار کشور با درجه ممتاز جانبازی در هشت سال دفاع مقدس است، قبول؛ اما انتخاب فردی که در انتخابات با انتخاب اشتباه شعارهای استراتژیک نظام برای رقابت های انتخاباتی و در نهایت شکست در انتخابات با ۴ میلیون رای شرایط را برای سوءاستفاده مخالفان استراتژی مقاومتی جمهوری اسلامی فراهم آورده، چیزی جز تکرار خطای انتخابات ۹۲ است”؟

 سایت جهان‌نیوز٬ نزدیک به علی‌رضا زاکانی٬ اما پیرامون موضع‌گیری رسانه‌های اصلاح طلب در این زمینه نوشت: “تقریبا هیچ یک از رسانه های اصلاح طلب مهمترین خبر امروز کشور نه در صدر و نه حتی جز خبرهای مهم خود قرار ندادند؛ گویی امروز روز مبارزه با استکبار جهانی نبوده است…البته این اولین بار نیست که مدعیان پیروی از خط امام که دیگران را متهم به مصادره آرا و اندیشه امام می کنند، در قبال ثمرات مواضع پر رنگ و استکبارستیز آن رهبر کبیر که همانا روز ملی مبارزه با استکبار و راهپیمایی سراسری ۱۳ آبان است، سکوت اختیار می کنند”.