مطهری: مراسم ۱۳آبان پشتوانه مذاکرات هسته‌ای

نویسنده
آرش معتمد

» مجلس هم "مرگ بر آمریکا" گفت

هم‌زمان با روز ۱۳ آبان٬ سال‌روز اشغال سفارت آمریکا٬ نمایندگان مجلس در صحن علنی و در میانه جلسه٬‌اقدام به سر دادن شعار “مرگ بر آمریکا” کردند و برخی دیگر از آنها خواستار برگزاری”هرچه باشکوه‌تر مراسم ۱۳ آبان” شدند.

هم‌زمان پس از احضار محمدجواد ظریف٬ وزیر امورخارجه به کمیسیون امنیت ملی٬ نمایندگان گفتند که از توضیحات وی پیرامون روند مذاکرات با غرب٬ قانع نشده‌اند.

نمایندگان مجلس روز گذشته و پس از سخنان محمد‌حسن ابوترابی‌فرد٬ نایب رئیس اول٬ که درباره “۱۳آبان و لزوم مبارزه با استکبار جهانی” صحبت کرد، شعار “مرگ بر آمریکا” سردادند. پس از سردادن این شعار٬ ابوترابی گفت: “از نمایندگان مجلس که به عنوان برگزیدگان ملت شعار ملت بزرگ ایران را سر می‌دهند و با اقتدار در مسیر مبارزه با نظام سلطه به سرکردگی آمریکا قدم برمی‌دارند، تشکر می‌کنند”.

هم‌زمان تعدادی از نمایندگان در گفت‌وگو با وب‌سایت مجلس٬ خواستار آن شدند که مراسم ۱۳ آبان امسال٬ “باشکوه‌تر” برگزار شود. علی مطهری٬ از نمایندگان اصول‌گرای مجلس٬‌ در این زمینه گفت: “ برگزاری باشکوه مراسم ۱۳ آبان امسال می تواند پشتوانه‌ مناسبی برای کشورمان در مذاکرات هسته‌ای ۱+۵ باشد”. وی اما اضافه کرده است که “طولانی شدن زمان تسخیر سفارت آمریکا در تهران موجب شد تبلیغات سوئی ضد کشورمان ایجاد شود از این‌رو معتقدم تسخیر لانه جاسوسی آمریکا باید سه‌روز طول می‌کشید”.

سیزدهم آبان ماه٬ سال‌گرد یورش برخی از دانشجویان به سفارت آمریکا در سال ۵۸ و اشغال آن است. این دانشجویان بیش از یک سال برخی از اعضای سفارت را گروگان گرفتند. مساله‌ای که در نهایت منجر به قطع روابط میان ایران و آمریکا شد.

روز جمعه نیز احمد خاتمی٬ امام جمعه موقت تهران٬ در خطبه‌های نمازجمعه گفته بود: “آمریکا در تجربه نشان داده در مذاکره هیچ چیزی به کشور مقابل نداده است، آنها فقط زبان مقاومت را می فهمند وقتی مسئول سیاسی اتحادیه اروپا می گوید ما فشار و مذاکره را همزمان جلو می بریم ما هم به آنها می گوییم ما شعار مرگ بر آمریکا و مذاکره را همزمان پیش می بریم”.

این سخنان پیرامون برگزاری مراسم روز ۱۳ آبان در حالی بیان می‌شود که پیش از این و پس از گفت‌وگوی تلفنی روحانی با اوباما و همچنین ملاقات ظریف و جان کری٬ زمزمه‌هایی پیرامون امکان حذف شعار “مرگ بر آمریکا” بلند شده بود. حتی سایت هاشمی‌رفسنجانی نیز اقدام به انتشار خاطره‌ای از آیت‌الله خمینی پیرامون موافقت وی با حذف این شعار کرده بود که البته با واکنش اصول‌گرایان مواجه شد.

شاید همین زمزمه‌ها باعث شد که اصول‌گرایان تلاش کنند مراسم ۱۳ آبان امسال را پررنگ‌تر از سال‌های قبل برگزار کنند. به گونه‌ای که اصغر آبخضر٬ رئیس ستاد مرکزی مراسم ۱۳ آبان٬ در جمع خبرنگاران٬پیرامون مراسم امسال چنین گفته بود: “مراسم ۱۳ آبان امسال روز بزرگ مرگ بر آمریکاست و با توجه به ادامه یافتن خوی ظالمانه و مستکبرانه آمریکا همچنان این شعار به عنوان اصلی‌ترین شعار مردم در ۱۳ آبان امسال خواهد بود”.

اصول‌گرایان همچنین تلاش می‌کنند که به شعار “مرگ بر آمریکا” وجهه‌ای دینی داده و آن را برگرفته از قرآن معرفی کنند. عبدالله حاج‌صادقی جانشین نمایندگی ولی‌فقیه در مراسمی خطاب به “مداحان پاسدار” گفته است: “دشمن با مذاکره می‌خواهد بعد جهانی انقلاب را بشکند. آنها می‌خواهند بگویند ما از اصول و آرمان‌های انقلاب دست برداشتیم در حالی که همچنان شعار مرگ بر آمریکا را می‌گوییم. قرآن شعار مرگ بر آمریکا را گفته است. دشمن می‌خواهد اینگونه القاء کند که ایران از شعار مرگ بر آمریکا پشیمان شده است”.

محمد جعفر اسدی٬ رییس بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح٬ نیز چنین اظهارنظر کرده: “امام خمینی به حق فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است و ملت ایران تا نفس دارد این شعار مرگ بر آمریکا را فریاد خواهند زد. افرادی که تلاش می‌کنند تا شعار مرگ بر آمریکا حذف شود در واقع تلاش آنها برای ورود شیطان به دل‌ها است. جاری شدن این شعار بر زبان مردم ایران به منزله «اعوذ بالله من‌الشیطان الرجیم» است همان طور که حضرت امام خمینی فرمود آمریکا شیطان بزرگ است”.

مجتبی ثابتی عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی هم با تکرار ادعاهای اینچنینی به فارس گفته است: “اندیشه و شعار مرگ بر آمریکا ابداعی حضرت امام نیست که بخواهند از آن صرف نظر کنند، امام پس از قرن‌ها علم مبارزه با طاغوت را بلند کردند. این شعار به تاریخ نزول قرآن بر می‌گردد”.

هفته گذشته بیلبوردهایی در سطح شهر تهران در مخالفت با آغاز مذاکرات محدود جمهوری اسلامی و آمریکا در سطح شهر تهران نصب شده بود که پس از افزایش انتقاد حامیان دولت٬ شهرداری تهران اقدام به جمع‌آوری آن‌ها کرد. پس از چند روز درگیری٬ اعلام شد که موسسه فرهنگی‌ـ‌هنری “اوج” تهیه کننده این بیلبورد‌ها و بسیج شهرداری تهران مرجعی بود که با نصب آن‌ها موافقت کرده بود.

همچنین برخی از نهادهای زیرنظر سپاه پاسداران هم برگزاری همایشی با عنوان “مرگ بر آمریکا” را در دستور کار گنجانده اند.

سازمان هنری رسانه‌ای “اوج”، خبرگزاری “تسنیم”، “حزب‌الله سایبر”، شبکه “نصر‌ تی‌وی”، سازمان “بشارت” و سازمان فضای مجازی “سراج” برگزارکنندگان این جشنواره هستند و موضوعاتی چون “چرا مرگ بر آمریکا؟”، “چرا آمریکا غیرقابل اعتماد است؟”، “آمریکا و عهدشکنی”، “آمریکا و خودبرتربینی”، “آمریکا و حقوق بشر”٬ “آمریکا و ظلم”٬ “آمریکا و ایران‌هراسی”، “آمریکا در چنبره صهیونیسم جهانی”، “آمریکا و استعمار فرانو”، “دموکراسی دروغین در آمریکا”، “آمریکا و دیکتاتوری” و “آمریکا و جنبش ۹۹%” از دیگر موضوعات این جشنواره است.

هم‌زمان وب‌سایت اصول‌گرای افکارنیوز هم نوشته است: “قرآن کریم در مواضع متعددی نه تنها لعن و طرد و نفرین بر دشمنان حق و حقیقت را ذکر کرده است بلکه صراحتا فریاد مرگ را نیز روا داشته و ذکر نموده است. کسی که اندک ممارستی با قرآن کریم داشته باشد متوجه می‌شود که در آموزه‌های قرآنی میان سب و لعن و میان سب و (مرگ گفتن) فرق است. فرق بین سب و مرگ گفتن به حدی واضح و مشخص است. بر خوانندگان گرامی پوشیده نیست که عبارت قُتِلَ در عربی معادل فارسی (کشته باد) (مرگ بر) می‌باشد و قرآن کریم نه تنها از این عبارت به طور مطلق نهی نکرده است بلکه خود در چهار مورد افراد و گروه‌هایی را شایسته این سخن دانسته و علیه آنها چنین مطلبی را آورده است”.