دانشجوی ساده یا سازنده کلید چاشنی سلاح هسته‌ای

نویسنده
حسین محمدی

» فارس: دانشمندان دیگری هم ترور خواهند شد

پس از اعلام نبود سرنخی از دست داشتن سرویس‌های امنیتی در ترور داریوش رضایی‌نژاد و تکذیب فعالیت‌های وی در پروژه‌های هسته‌ای، خبرگزاری فارس از وی با عنوان محققی که کلید چاشنی سلاح هسته‌ای را ساخته، نام برده است. از سوی دیگر با وجود متهمکردن آمریکا از سوی علی لاریجانی، رییس کلانتری محل ترور رضایی‌نژاد، مشخصات ترورکنندگان را اعلام کرده است.

دانشمند هسته‌ای یا دانشجوی برق؟

پس از ترور داریوش رضایی‌نژاد، رسانه‌های اصول‌گرا اخبار متناقضی درباره وی منتشر کردند. خبرگزاری فارس که روز نخست وی را یک دانشجوی ساده معرفی کرده بود، در مطلبی دیگر رضایی‌نژاد را از جمله محققانی معرفی کرد که “طی چند ماه اخیر بر ساخت کلیدهای قطع و وصل االکتریکی متمرکز شده بود. چنین فعالیتی با توجه به کاربرد کلیدهای فوق در فعال کردن چاشنی‌های سلاح هسته‌ای و موشکی سبب قرار گرفتن رضایی در لیست ترور دستگاه‌های اطلاعاتی غرب شده است”.

فارس اما پس از چند ساعت متن گزارش خود را تغییر داد و قسمت مربوط به تحقیقات رضایی‌نژاد را از آن حذف کرد.

این خبرگزاری نزدیک به نیروهای امنیتی نظامی همچنین خبر از ترورهای جدید داده و نوشته: “نوک پیکان حملات تروریستی تمام دانشمندان دفاعی ایران را در بر خواهد گرفت. تمام کسانی که به هر عنوانی فعالیت آن ها ظن به کار گیری در یک برنامه تسلیحاتی را از سوی دستگاه های اطلاعاتی غرب و اسراییل را برانگیزد، در لیست ترور قرار خواهند گرفت”.

 روزنامه جوان نیز قبل از مرگ فریدون عباسی، یکی دیگر از مقامات مرتبط با برنامه هسته‌ای،خبر ازامکان ترور وی داده بود؛ خبری که البته بعدها تکذیب شد. آن زمان نظام‌الدین موسوی مدیرمسوولی روزنامه جوان را بر عهده داشت. وی اخیرا به عنوان مدیرعامل خبرگزاری فارس انتخاب شده است.

در همین حال و با وجود آنکه برخی از مقامات، هم چون علی لاریجانی، رییس مجلس، از دخالت آمریکا و اسراییل در این حمله خبر داده‌ و آن را محکوم کرده اند، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دراظهارنظری پیرامون این ترور گفت تاکنون سرنخی از دخالت نیروهای خارجی در این ترور به دست نیامده است.

رییس کلانتری سید خندان هم در خصوص مشخصات ضاربان داریوش رضایی‌نژاد گفته است: “یکی از ضاربان کلاه موتور سواری بر سر داشته و نفر دوم عینک ته استکانی بر چشم داشته و هر دو دارای ریش بوده‌اند. در هنگام فرار همسر رضایی نیز به دنبال آنها می‌دود تا آنها را متوقف کند که با یک تیر از سوی راکب موتور سیکلت مجروح می‌شود”.

سایت آفتاب هم خبر از آن داده که رضایی‌نژاد با وزارت دفاع نیز همکاری‌های نزدیکی داشته است. وی همچنین فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی مالک اشتر – وابسته به نهادهای نظامی – بوده است. سایت عصر ایران نیز به نقل از یکی از همسایه‌های رضایی‌نژاد نوشته است: “درخودروی وی، دفتر چه بیمه نیروهای مسلح وجود داشته است”.

مرتضی تمدن، استاندار تهران نیز در حاشیه مراسم خاکسپاری داریوش رضایی نژاد، از به دست آمدن “جزئیاتی” خبر داد که قابل “بازگویی” نیستند: “در حال حاضر اظهار‌نظر در این خصوص زود است و اجازه دهید، پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شود.”

پیش از این رسانه‌ها از ترور مجید شهریاری، مسعود علی‌محمدی و ترور ناموفق فریدون عباسی به عنوان ترورهایی که  دانشمندان هسته‌ای را هدف قرار داده، سخن به میان می‌آوردند، اکنون اما برخی رسانه‌ها بر این باورند که مرگ اردشیرحسینپور در سال 86 نیز از جمله ترورهای دانشمندان هسته‌ای بوده. خبرگزاری فارس به نقل از رسانه‌های بین‌المللی از وی با عنوان “از محقق ان برنامه هسته ای ایران و ازطراحان سانتریفوژها” نام برده است.