مجلس و خبرگان: احمدی نژاد بس است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ایران روسیه نیست، مشائی هم مددف نخواهد شد

هم‌زمان با اعلام حضور احتمالی اسفندیار رحیم‌مشایی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و حمایت احمدی‌نژاد از وی، یک نماینده مجلس ضمن انتقاد از او، گفت که احمدی‌نژاد به دنبال اجرای الگوی پوتین ‌ـ ‌مدودف در ایران است. در همین حال آیت‌الله مهدوی‌کنی، رییس مجلس خبرگان، گفته است که “دولت به این فکر نباشد که ما بعد هستیم یا نه و یا کاندیدای ما رئیس‌ جمهور می‌شود یا خیر”.

محمد دهقان، عضو هیات رییسه مجلس، با اشاره به احتمال حضور رحیم‌مشایی در انتخابات، گفته است که احمدی‌نژاد قصد دارد با “استفاده از رسانه ملی برای طرح انتخاباتی پوتین - مدودف است” و اضافه کرده: “احمدی‌نژاد باید بداند ایران روسیه و ایشان هم پوتین نیست و مدودف مورد نظر آقای احمدی‌نژاد نیز چنین جایگاهی در میان افکار عمومی ندارد و نخواهد داشت”.

دهقان با اشاره به حضور احمدی‌نژاد در صدا و سیما، همچنین گفته است: “این ناعادلانه است که احمدی‌نژاد از رسانه ملی استفاده کند تا پروژه انتخاباتی خود را پیش ببرد. اگر مشخص شود او می‌خواهد برای فرد خاصی تبلیغ کند، برای اجرای انتخابات با مشکل مواجه خواهیم شد”.

وی همچنین با آرزوی اتمام هر چه سریع‌تر “دولت بی‌صداقت دهم”، گفته است: “بی‌اخلاقی‌های احمدی‌نژاد در سال آخر نسبت به سال‌های اول بیشتر هم شده و این ادبیات نامناسب و نامتناسب در شان ریاست جمهوری٬ مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران نیست”.

پیش از این نیز اصول‌گرایان نسبت به اجرای پروژه پوتین – مدودوف از سوی احمدی‌نژاد و حامیانش هشدار داده بودند. تابستان سال ۸۹ امیر محبیان، از اعضای شورای سردبیری روزنامه رسالت و از تئوریسین‌های جناح راست، از نقشه حامیان احمدی‌نژاد برای قبضه قدرت خبر داده بود: “این احتمال وجود دارد که آقای احمدی‌نژاد به این سمت برود که در شکل‌دهی به انتخابات ‌آتی ریاست جمهوری و پیش از آن به عنوان شرط و مقدمه لازم در انتخابات مجلس آینده نقش موثرتری داشته باشد، حتی این نظر وجود دارد که ممکن است مدل پوتین برگزیده شود، یعنی آقای احمدی‌نژاد تلاش کند که فرد نزدیک به خودش را به عنوان رییس‌جمهور آینده مطرح کند”.

همان زمان سایت حقیقت نیوز از سایت‌های حامی دولت، با استقبال از روش پوتین در دوره ریاست جمهوری خود در روسیه می‌نویسد: “چنین امری البته بی‌سابقه نیست و در دیگر کشورها و از جمله در کشور همسایه شمالی ما یعنی روسیه نیز به اجرا درآمده است. در این کشور ولادیمیر پوتین پس از طی دو دوره ریاست جمهوری موفقیت‌آمیز هم‌اکنون به عنوان نخست‌وزیر مشغول به کار است و با توجه به توانمندی و تجربه‌ای که داشته، توانسته است موجبات ثبات هرچه بیشتر کشورش را پس از یک دوره پرتنش و جنجالی فراهم بیاورد”.

در همین مهدوی‌کنی، رییس مجلس خبرگان، پس از پایان اجلاس این مجلس در جمع خبرنگاران گفته است که “دولت به این فکر نباشد که ما بعد هستیم یا نه و یا کاندیدای ما رئیس‌ جمهور می‌شود یا خیر”.

هفته جاری سایت بازتاب نیز اقدام به انتشار سخنان رحیم مشایی – به نقل از یک بولتن محرمانه – کرد که در آن رحیم مشایی اعلام کرده که به اصرار احمدی نژاد قصد حضور در انتخابات را دارد.

بازتاب نوشته بود که رحیم مشایی در این جلسه گفته است: “مدیریت این کار در دستان آقای احمدی‌نژاد است، اگر او بگوید بیا می‌آیم و اگر بگوید نیا نمی‌آیم، من دلایل مخالفت خود را در خصوص حضوردر انتخابات به ایشان گفتم و ایشان هم دلایل خود را گفتند و من قانع شدم. احمدی‌نژاد شهر به شهر خواهد رفت و خواهد گفت که اگر می‌خواهید برنامه من (احمدی‌نژاد) ادامه پیدا کند، به فلانی (مشایی)رای بدهید و این امر هم کاملاً قانونی است و ربطی به امکانات دولتی هم ندارد. برنامه‌های دولت هم بر روی مردم بی‌تاثیر نبوده است”.

سایت انسان کامل – حامی احمدی نژاد – نیز در گزارشی، ضمن تایید حضور مشایی در انتخابات، به نقل از یک “منبع آگاه” نوشته بود: “هدف اصلی احمدی نژاد جلوگیری از مهندسی انتخابات و برگزاری آن در شرایط آزاد است و نتیجه چنین انتخاباتی قطعا پیروزی کاندیدای عدالتخواهان و حامیان احمدی نژاد خواهد بود”.

احمدی‌نژاد خود نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به ئرسش مجری برنامه، گفته بود که “از کجا می‌دانید تنها یک سال به پایان دولت مانده؟”