شعاردهندگان خودسر بودند

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» اختلاف بسیج و دولت درباره بازداشت شدگان

پس از ناآرامی ها هنگام سخنرانی حسن روحانی در مراسم سالمرگ آیت الله خمینی و انتشار گزارش هایی از سوی بسیج و سپاه پاسداران که در آنها ادعا شده بود بازداشت شدگان این مراسم از “فتنه گران ۸۸” و سازماندهی شده از سوی مسئولان “یکی از ادارات” بودند، مدیرکل امنیتی وزارت کشور این موضوع را رد کرده و گفته است افراد بازداشت شده در این ارتباط “خودسر” بوده اند.

جواد زرین‌کلاه، مدیرکل امنیتی وزارت کشور در جریان یک نشست خبری گفت: “۱۱ نفر از افرادی که در مراسم ارتحال امام حاشیه ایجاد کردند، همان روز توسط سپاه دستگیر شده‌اند.این افراد مورد بازجویی قرار گرفتند و بعد از آن که از آنها «تعهد» گرفته شد آزاد شدند. پرونده این افراد تشکیل شده و در حال بررسی است.”

این مقام وزارت کشور همچنین تاکید کرد: “ مسئولیت اصلی برقراری نظم و امنیت حرم مطهر امام به عهده سپاه است که البته نیروی انتظامی هم مسئولیت برقراری نظم را دارد. این ۱۱ نفر را سپاه شناسایی و دستگیر کرد.”

او به صورت تلویحی اظهارات فرمانده بسیج و خبرگزاری این نهاد نظامی را رد و تاکید کرد که “این افراد سازماندهی نشده بودند و «خودسر» بودند، ما در بررسی‌ها به این مسأله نرسیدیم که این افراد توسط مسئولان یا گروه‌های خاصی سازماندهی شده باشند.”

مدیرکل امنیتی وزارت کشور با اشاره به اینکه از “سال ۸۸ در برخی از این مراسم‌ها حواشی ایجاد شده و افرادی شعار می دادند” همچنین اعلام کرد که “ما تلاش می‌کنیم در سال‌های آینده اجازه ندهیم چنین اتفاقی رخ دهد. عده‌ای که در مراسم سالگرد امام شعار دادند از جانب گروه‌های خاصی هدایت نشده بودند و خودسر بودند.”

۱۳ خردادماه در جریان سخنرانی حسن روحانی در بیست و ششمین سالمرگ آیت الله خمینی رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی افرادی در حمایت از آیت الله خامنه ای، شعارهای مختلفی از جمله “مرگ بر منافق” سردادند که سخنرانی رییس دولت را برای مدتی متوقف کرد. همچنین روز ۱۴ خردادماه نیز هنگام سخنرانی حسن خمینی نوه آیت الله خمینی افرادی با شعار “این همه لشکر آمده به عشق رهبرآمده” سخنرانی حسن خمینی را متوقف کردند و اونیز گفت: “پس اجازه دهید صحبت‌های من زودتر تمام شود تا به فرمایشات رهبر عزیزمان برسیم.”

چند روز پس از این حادثه، ۲۰ خردادماه، خبرگزاری بسیج مطلبی را منتشر کرد که از “اعتراف بازداشت شدگان سخنرانی رییس جمهور” خبرداده و مدعی شده بود “بازداشت شدگان حادثه در اعترافاتشان به صراحت، پرده از برنامه ریزی شده بودن حادثه و پروژه‌ی ضبط ویدیویی آن برمی‌دارند. عناصر میدانی کودتای آمریکایی - اسراییلی ۸۸ سردمداران کسانی بوده‌اند که با ادعای حمایت از رئیس‌جمهور محترم اقدام به اغتشاش در مراسم مذکور نموده‌اند.”

خبرگزاری بسیج همچنین این افراد را “اعتدال گرا” خوانده و نوشته بود:” همین افراد را عناصر سیاسی مدعی اعتدال‌گرایی به معرکه آورده بودند تا فضای جلسه را ملتهب سازند و در نهایت مردار ماهی سیاسی خود را حتی به قیمت لکه‌دار شدن مراسم رحلت جانسوز امام خمینی صید نمایند”.
این خبرگزاری در ادامه از قول یکی از بازداشت شدگان نوشته بود: “آقایان امیر «ی»، غلامرضا «ی» و بهروز «ب» از فعالان سیاسی شهریار هستیم، سرگروههای کاروانی بودیم که با دستور «د» «ک» و سازماندهی بهروز «ب» که از مسئولین یکی از ادارات است سازماندهی شدیم و هر کدام موظف شدیم ۶-۵نفر را جمع کنیم، با خودمان در سخنرانی رئیس جمهور در حرم امام شرکت کنیم.امیر «ی» یکی از مسئولین ملارد که همراه ما بود از فعالان اغتشاشات سال ۸۸ بوده و حدود شش ماه به اتهام شرکت در فتنه ۸۸ سابقه بازداشت دارد.”
خبرگزاری بسیج همچنین با اشاره به اعترافات مورد ادعایش نوشته بود : “به ما گفته بودند در هنگام سخنرانی رئیس جمهور محترم این شعارها را بدهیم شعارهائی چون «خامنه ای زنده باد، روحانی پاینده باد ـ سیاست خارجی مورد تائید ماست ـ روحانی روحانی حمایتت می کنیم» . .. به ما گفته بودند اگر شخصی قصد اخلال در سخنرانی را داشت، شعار «مرگ بر منافق» سر دهیم.”

۲۴ خردادماه اما اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران بیانیه ای منتشر کرد که در آن گزارش خبرگزاری بسیج تکذیب شده بود: “در زمان سخنرانی رییس جمهوری عده ای با سردادن شعارهای تفرقه انگیز سعی در ایجاد اختلال داشتند که مردم انقلابی و عاشقان امام خمینی با سردادن شعارهای وحدت بخش خامنه ای زنده باد، روحانی پاینده باد و یاد امام زنده باد، روحانی پاینده باد مانع از این حرکت شدند. برخی از خبرگزاری ها در بین دستگیرشدگان نام فردی ذکر شده که از فعالان فتنه و بازداشتی حوادث ۸۸ بوده که با بررسی ها انجام شده این خبر صحت نداشته و خلاف واقع است.”

روابط عمومی استانداری تهران همچنین بدون ذکر نام خبرگزاری بسیج تاکید کرده بود که “در برخی از خبرگزاری ها، سایت ها و مطبوعات محتوای بازجویی های انجام شده از دستگیر شدگان منتشر شده که از جمله اطلاعات طبقه بندی شده است و انتشار آن خلاف موازین قانونی است.”

۲ روز پس از این بیانیه، ۲۶ خردادماه،فرمانده بسیج نیز به این موضوع ورود کرد و در واکنش به بیانیه استانداری گفت: “آنها که شعار دادند جزء مخالفان ما هم هستند و ماهیتشان نیز روشن شده است. اسامی آنها در رسانه‌ها مطرح شده است. این افراد با جریان‌های ارزشی مخالف هستند و در فتنه نیز جزء فتنه‌گران بودند و در آن مراسم آمدند و شلوغ کردند. “

وی در ادامه مدعی شده بود که “روز ۱۴ خرداد(هنگام سخنرانی حسن خمینی) مردم یک سری شعارهای معمولی سر می‌دادند. مردم معمولاً احساساتشان را با سر دادن شعارهای ارزشی بروز می‌دهند.من حوادث روز قبل از مراسم ۱۴ خرداد را نهی کرده‌ام،‌ که البته بعداً مشخص شد که همان کسانی که در فتنه ۸۸ آشوب و شلوغ کردند گویا هنوز عبرت نگرفته‌اند و می‌آیند.”

ربط شعاردهندگان علیه حسن روحانی و حسن خمینی در مراسم سالمرگ رهبرپیشین جمهوری اسلامی به معترضان انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ در حالی از سوی فرمانده بسیج مطرح شده که از سال ۸۸ این مراسم همواره ناآرامی هایی را شاهد بوده است.

گفتنی است که سپاه پاسداران با تشکیل قرارگاهی به نام قرارگاه شهید فهمیده به فرماندهی سرتیپ پاسدار محسن کاظمینی فرمانده سپاه محمدرسول الله تهران مسئولیت برگزاری مراسم سالمرگ آیت الله خمینی را عهده دار است و هرسال گروه های مختلفی را از استانهای مختلف کشور سازماندهی و برای حضور در مراسم سالمرگ آیت الله خمینی به تهران منتقل می کند.