عفت مرعشی: این حکم یعنی تقلب و پدرسوخته‌بازی

نویسنده
مریم کاشانی

» واکنش‌ها به محکومیت مهدی هاشمی

گرچه صدور حکم فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز واکنش مستقیم پدر او را برنیانگیخته، اما عفت مرعشی مادر مهدی هاشمی این حکم را نادرست دانسته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، همسر اکبر هاشمی‌رفسنجانی در پاسخ به پرسش خبرنگار این سایت گفته است: “حکم آقای هاشمی یعنی تقلب، تقلب، پدرسوخته‌بازی.” او اضافه کرده است: “بروید و همین را بزنید. بروید بنویسید که خانم هاشمی گفت که، پدرسوخته‌بازی بوده، حکمش (حکم مهدی هاشمی) پدرسوخته‌بازی بود و حکم نیست.”

از سوی دیگر، محمود علیزاده طباطبایی، وکیل پرونده مهدی هاشمی طی گفتگویی اعلام کرده: “قبلا هم گفته‎ام که اگر آقای هاشمی حتی یک درصد احتمال می‎داد که مرتکب جرم شده، به ایران برنمی‎گشت. ایشان چون مطمئن بود که هیچ تخلفی انجام نداده و امیدوار بود که دستگاه قضایی عادلانه و بی‎طرفانه به پرونده رسیدگی کند، به ایران آمد. در مرحله دادسرا که به استناد ماده ۳۹ قانون آیین دادرسی کیفری، بازپرس بایستی با بی‎طرفی کامل دلایل له و علیه متهم را جمع‎آوری کند، متاسفانه بازپرس پرونده با غرض‎ورزی کامل فقط دلایل علیه ایشان را جمع‎آوری کرد و به هیچ یک از دلایل له ایشان، حتی اسناد رسمی توجهی نکرد.”

 علیزاده طباطبایی همچنین مدعی شده که در جریان رسیدگی به پرونده و صدور حکم، در موارد متعددی نقض قانون صورت گرفته است.

با اینهمه منتقدان اکبر هاشمی‌رفسنجانی از این حکم استقبال کرده‌اند. برای نمونه گروهی از نمایندگان مجلس از قوه قضائیه تقدیر کردند. محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی گفته است: “مجلس از اقدام قوه قضائیه در صدور حکم مهدی هاشمی حمایت می‌کند.” محمدصالح جوکار دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی معتقدست که “افکار عمومی از عملکرد قوه قضاییه در صدور حکم مهدی هاشمی حمایت می‌کند.”

سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هم تاکید کرده که “حکم مهدی هاشمی نشان از انگیزه لازم در مسئولین جهت مبارزه با فساد است.” احمد بخشایش نماینده اردستان هم گفته : “صدور حکم مهدی هاشمی نشان داد که هیچ متخلفی در ایران دارای مصونیت نیست.”

چند روز پیش حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای سخنگو و معاون اول قوه قضائیه در گرگان و در جمع خبرنگاران خبر داد که حکم قطعی صادر شده برای پرونده مهدی هاشمی ۱۰ سال حبس است که توسط دادگاه تجدیدنظر هم تایید شده است. او تاکید کرده بود: “۴ جرم اختلاس، ارتشا، جعل و مسائل امنیتی مهدی هاشمی توسط دادگاه تجدید نظر با رعایت قانون ۱۳۴ قانون اساسی تائید شد؛ البته وی اتهامات دیگری در کیفرخواست داشت که برخی از آن در دادگاه بدوی ادغام شد.”

مهدی هاشمی دوم مهرماه سال ۱۳۹۱ به ایران بازگشت و یک روز بعد در دادسرای امنیت اوین [مقدس] حاضر شد و در همانجا بازداشت گردید. در آن روزها، فائزه هاشمی، دیگر فرزند اکبر هاشمی‌رفسنجانی هم در زندان به سر می‌برد.

عفت مرعشی، همسر هاشمی‌رفسنجانی در آن زمان هم از احضار فرزند خود به دادسرا انتقاد کرده و گفته بود: “اتهامی را که وجود ندارد می‌خواهند تفهیم کنند. به مردم اتهام می‌زنند. مردم اتهامی ندارند.” کنایه او به ماجرای اعتراض های سال ۱۳۸۸ بود و اتهامی از مهدی هاشمی که به معنی مشارکت در فتنه بود. مادر مهدی هاشمی همچنین با انتقاد اعلام نام فرزندش قبل از اثبات اتهامات او، یادآوری کرده بود: “اسامی دزدان را در دادگاه با حروفی مانند “چ”، “ر”، “د” و… بیان می‌کنند ولی اسم پسرم را در همه جا پر کرده‌اند و فریاد می‌زنند.”

مهدی هاشمی نزدیک به سه ماه بعد و در تاریخ ۲۶ آذرماه ۱۳۹۱ با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد. گفته می‌شد که او این مدت را در زندان انفرادی سپری کرده است. بعدها و در دی‌ماه آن سال دادستان تهران اعلام کرد که کیفرخواست پرونده اتهامی مهدی هاشمی صادر شده و این پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد. او گفته بود: “این کیفرخواست مشتمل بر ۱۲۵ صفحه با ۱۲ عنوان اتهامی است.”

دادگاه مهدی هاشمی نیز از اردیبهشت سال ۱۳۹۲ آغاز شد و بالاخره حکم دادگاه بدوی در اسفندماه ۱۳۹۳ صادر گردید. در همان روزها هاشمی‌رفسنجانی طی گفتگویی با روزنامه شرق به مساله فرزندش نیز اشاره کرد. او گفته بود: “چون دادگاه علنی نیست، نمی‌توانم حرف‌های آنجا را بزنم. ولی ماحصلی که به من اطلاع داده شده، این است که اینها بدون هیچ دلیلی تعداد زیادی اتهام درست کرده بودند. مثلاً همین قضیه استات‌اویل قبلا سه‌بار مطرح شده بود و هر سه‌بار گفتند که هیچ ردی از مهدی هاشمی در آن نیست و هیچ اسمی از مهدی هاشمی در قراردادی که عباس یزدان‌پناه بست، دیده نمی‌شود. یک‌بار چندگروه از اینجا فرستادند که برادر آیت‌الله خامنه‌ای هم در جمع آنها بود. مجلسی‌ها و اطلاعاتی‌ها بودند که رفتند و وقتی برگشتند، گفتند ما چیزی ندیدیم.” هاشمی اضافه کرده بود: “من نمی‌خواهم دخالت کنم. من از اول به رهبری و رئیس قوه‌قضاییه و همه گفته‌ام. قاضی را نمی‌شناسم و هیچ وقت ندیده‌ام. به اینها گفتم اگر مهدی جرمی کرده باشد، ترجیح من این است در دنیا جزایش را ببیند و به آخرت نیفتد. چون آخرت خیلی سخت است و اگر جرمی نکرده، این در شأن جمهوری اسلامی نیست که انسانی را که جرم ندارد، به دلیل مسایل سیاسی، متهم یا محکومش کنند. من باید از جمهوری اسلامی دفاع کنم. نظر من این است. بنابراین در دادگاه هیچ دخالتی نکردم.” او درباره واکنش احتمالی‌اش بعد از محکومیت مهدی هاشمی هم تاکید کرده بود: “اعتراض می‌کنم، دعوا نمی‌کنم. اگر قاضی به حکم برسد، هیچ حرفی ندارم، چون قانون است و اگر قاضی نرسد و دستور بدهند، طبعاً هرکس هم باشد، اعتراض می‌کند.”

عاقبت فروردین ماه امسال پرونده مهدی هاشمی به شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر مستقر در دادگاه انقلاب ارسال شد و تنها چند هفته بعد بود که خبر قطعی شدن حکم او نیز منتشر گردید. دیروز نیز حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای خبر داد که پرونده مهدی هاشمی در مرحله اجرای حکم و دادسرا است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که بعد از گذشت چند سال، حکم فرزند مهدی هاشمی‌رفسنجانی در مرحله پایانی خود قرار گرفته است. چنانچه مهدی هاشمی نیز به زندان رود، این دومین فرزند اکبرهاشمی‌رفسنجانی خواهد بود که طعم زندان را در جمهوری اسلامی چشیده است.