تشدید تحریم ها و تهدید علیه آمریکا

نویسنده

» تحلیل لیبراسیون از وضعیت اقتصادی ایران

بازار ارز ایران روز چهارشنبه پس از مداخله بانک مرکزی برای حمایت از ریال به شدت مختل شد. این درحالی است که جمهوری اسلامی تهدیدهای خود علیه حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس را همچنان تکرار می کند. 

طی روزهای یکشنبه و دوشنبه ۱۸ درصد از ارزش ریال کاسته شد. به گفته یک صرافی در تهران، چهارشنبه بعد ازظهر یک دلار به ارزش ۱۵۶۰ خریداری می شد، درحالی که دوشنبه بعدازظهر، قیمت آن به ۱۷۸۰ تومان رسید. 

بانک مرکزی پس از چند روز سکوت روز چهارشنبه وارد عمل شد. مسؤول یکی از صرافی ها که نخواست نامش ذکر شود می گوید: “نمایندگان بانک مرکزی فروش دلار بیش از ۱۴۰۰ تومان را ممنوع اعلام کردند.”

سایت مثقال روز چهارشنبه اعلام کرد که ریال ۲۱ درصد از ارزش خود را در برابر دلار بازیافته که البته اختلاف فاحشی میان اعداد و ارقام صرافی ها و آنچه رسانه های داخل کشور منتشر می کنند وجود دارد.

مهدی غضنفری، وزیر صنایع، روز سه شنبه تأیید کرد که “بانک مرکزی قصد داشته دلار وارد بازار کند”، درحالی که رییس این نهاد مالی دلیل کاهش ارزش ریال را یک “تأثیر روانی” خواند و وجود هرگونه ارتباط با تحریم های جدید آمریکا را رد کرد.

بانک مرکزی روز چهارشنبه محدودیت های جدیدی را برای دادن ارز به مسافران خارج از کشور وضع کرد. ازاین پس، هر مسافری که کشور را ترک می کند تنها حق دارد ۱۰۰۰ دلار [به جای ۲۰۰۰ دلار] به نرخ دولتی خریداری کند.

کودکان زیر ۱۲ سال، مسافران سوریه و عراق که کشور را ازطریق زمینی، کشتی یا قطار ترک می کنند، تنها می توانند نیمی از این مقدار را خریداری کنند.

ایالات متحده روز شنبه تحریم های خود علیه بخش مالی در ایران را تشدید کرد تا این کشور را به توقف برنامه هسته ای مناقشه آمیزش مجاب سازد.

براساس تدابیر جدید، دارایی هر نهادی که در بخش نفت با بانک مرکزی ایران داد و ستد کند توقیف خواهد شد. جمهوری اسلامی برای خنثی کردن تحریم های آمریکا و اروپا، روی روسیه، چین و دیگر کشورهای آسیایی حساب کرده است.

جمهوری اسلامی طی سال های اخیر برای کاهش وابستگی خود به بازار اروپا رو به کشورهای آسیایی آورده. پکن روز چهارشنبه بار دیگر مخالفت خود را با اعمال تحریم های جدید نشان داد. حمایت همیشگی چین که نفت بسیاری از ایران می خرد به این دلیل است که جمهوری اسلامی با وارداتی به میزان ۴۰۰ “میلیارد” دلار به عنوان اولین مخاطب اقتصادی این کشور محسوب می شود. ۱۵ سال پیش میزان این واردات ۴۰۰ میلیون دلار بود.

منبع: لیبراسیون، ۴ ژانویه