واکنش های دولت زیر لبی است

نویسنده

fariborzraeesdanab.jpg

فریبا صراف

با فریبرز رییس دانا، اقتصاددان، در باره تحولات پس از صدور قطعنامه شورای امنیت و اعدام صدام گفتگو کرده ایم. با هم می خوانیم.

آقای رییس دانا، بعد از قطعنامه شورای امنیت علیه ایران و اعدام صدام، شاهد تحرکاتی در عراق و سایر کشورهای عربی بر علیه ایران به طور عام و شیعیان به طور خاص هستیم. شما این تحرکات را چطور ارزیابی میکنید؟

من مایلم ابتدا در مورد قطعنامه صحبت کنم. این قطعنامه در مقابل بقیه قطعنامه های سازمان ملل در مورد خاورمیانه از همه محکم تر و دولبه تر و در موارد زیادی به راحتی قابل استفاده علیه ایران است. یعنی اگرچه به نظر می آید می توان از آن به نفع ایران هم استفاده کرد، اما سویه های تاریک آن بیش از سویه های روشن آن است. یعنی امکان استفاده از آن علیه ایران زیاد است. لذا به نظر من با توجه به وضعیت ایران، امکان به وجود آمدن حلقه های جدیدی علیه ایران وجود دارد.

و چین وروسیه هم که امتیاز زیادی از ایران گرفتند، علیه ایران موضع گرفتند.

چرا فقط چین و روسیه؟ چرا فرانسه را نمی گویید؟ چرا آلمان را نمی گویید؟ چرا نمی گویید که کل صنایع ما به این دو کشور وابسته است؟ ما از همه نظر به این کشورها وابسته شده ایم.

در مقابل اتفاقاتی که اخیرا افتاده، فکر میکنید واکنش حاکمیت ایران مناسب و در خور بوده است؟

واکنش دولت ایران تاکنون روشن نبوده، یعنی به نظر من کلا دولت احمدی نژاد به واکنش های مبهم علاقه دارد. مثلا فکر کنید در مورد همین بحث انتخابات. هنوز هم هیچ آمار روشنی از انتخابات وجود ندارد، فقط بحث های تبلیغاتی مطرح می شود که مثلا شرکت در انتخابات شکوهمندبوده است. مطبوعات آزاد که نداریم، اینترنت هم که نداریم. در نتیجه دولت واکنش های زیرلبی یا پشت پرده دارد. مشخص نیست دولت دارد چه می کند. این فیلمنامه اخیر علیه ایران، لایه های مختلفی پشت سر خود دارد که باید با حضور کارشناسان مختلف و مجرب بررسی شود؛ ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

چه واکنشی باید نشان داده می شد؟ مثلا در ارتباط با اعدام صدام، حتی بسیاری از روشنفکران از این مسئله استقبال یا حداقل در این زمینه سکوت کردند.

من خودم به عنوان کسی که با حکم اعدام مخالفم معتقدم اعدام صدام بسیار زودهنگام بود. صدام باید می ماند و در مورد جنایاتی که بر علیه زحمتکشان عراق، یا جنایاتی که در حق کردهای عزیز ایرانی مرتکب شد پاسخ می داد. صدام باید می ماند و به جنایاتی که با اشاره اربابان امپریالیستی خود انجام داد پاسخ می داد.

و برای رسیدگی به جنایاتی که صدام در حق مردم ایران مرتکب شد چه باید کرد؟

این را باید کسانی پاسخ دهند که از اعدام صدام استقبال کردند. کسانی که با عراق ماچ و بوسه دیپلماتیک داشتند. کسانی که به معاون صدام لبخندهای آن چنانی تحویل می دادند باید پاسخگو باشند.