کشمکش بر سر دلارهای مفقود شده فوتبال

نویسنده

footbalirandb.jpg

فریدون شیبانی

تیم ملی فوتبال پس از حضور درجام چهار جانبه امارات و یک بازی دوستانه با تیم ملی این کشور به تهران بازگشت . اما آنچه فراتر از نتایج سه مسابقه غیر رسمی، توجه ورزش دوستان ایران را برانگیخت، رقم دریافتی قرار داد برای حضور در امارات و عدم پرداخت آن به بازیکنان تیم ملی بود .

تیم ملی در آخرین ساعات شنبه به تهران بازگشت و در بدو ورود ناصر ابراهیمی، مربی تیم ملی به خبرگزاری فارس گفت: “متاسفانه نماینده فدراسیون فوتبال هیچ پولی به بازیکنان نداد و از این نظر بازیکنان ناراحتند. به ما گفته‌اند 50 هزار دلار دریافتی این تورنمنت میان بازیکنان تیم ملی تقسیم می ‌شود، البته اگر این مساله واقعیت داشته باشد.”

خبرگزاری مهر هم به رقم 50 هزار دلاری اشاره کرد که بازیکنان در این سفر منتظر دریافت بخشی از آن بوده اند . هنگام پرواز تیم ملی به دبی، بحث قرار داد این مسابقه از سوی خبرگزاری فارس مطرح شد و داریوش مصطفوی، که در فدر اسیون فعلی هنوز سمتی ندارد ولی از سوی تربیت بدنی جمهوری اسلامی و پاره ای رسانه ها به عنوان دبیر فدراسیون فوتبال معرفی می شود، آشکارا در معرض اتهام زد و بند در عقد قرار داد و دریافت پول زیر میزی قرار گرفت .

خبرگزاری فارس در همین ارتباط در مطلبی با عنوان” شرکت انگلیسی، داریوش مصطفوی و پرسش‌های بی پاسخ “ از قول یک مقام آگاه نوشت: “ابتدا قرار بود تیم ایران از حضور در تورنمنت امارات یک صد هزار دلار درآمد داشته باشد. قرار شد این مبلغ در دو قسط 50 هزار دلاری به حساب فدراسیون واریز شود. بعد از مدتی جریان برگزاری این تورنمت به سمت و سویی دیگر کشیده شد و برخی دوستان داریوش مصطفوی وارد ماجرا شدند. بنابراین، دیگر مسئولان فدراسیون در جریان نحوه برگزاری و دریافت پول از تورنمنت قرار نگرفتند.”

محمد حسن گلزاری، واسطه شرکت “دوبی اسپرت سیتی” و فدراسیون فوتبال ایران، درمورد اینکه قرارداد حضور در تورنمنت را چه فردی از سوی ایران امضا کرده به خبرگزاری فارس گفته است : “قرارداد امضا شده را از امارات برای آقای مصطفوی بردم و خودشان آن را امضا کردند.”

خبرگزاری فارس بر این اساس می نویسد: “حرف‌های این ایرانی شاغل در فوتبال امارات شفاف بود؛ اما نکته مبهمی که در این مسئله وجود دارد، 50 هزار دلار اختلاف موجود بین شرایط اولیه تورنمنت امارات با شرایطی است که گلزاری می ‌گوید.مشخص نیست چگونه طرف اماراتی 50 هزار دلار از فدراسیون ایران تخفیف گرفته است. این دلارها در حساب کیست؟ چگونه زمانی که داریوش مصطفوی می ‌گفت برای بازی با تیم‌های باشگاهی اروپایی باید به تیم ملی ایران پول پرداخت شود و شان تیم ملی بالاتر از یک تیم باشگاهی است،چطور مجله کیکر می نویسد:ب ایرن مونیخ برای بازی در تورنمنتی دیگر در امارات، 300 هزار دلار دریافت می‌کند، اما فدراسیون فوتبال ایران 25 هزار دلار!”

مصطفوی: ریشه‌ جریان ‌سازی ‌ها سیاسی است

اما روزنامه کیهان ورزشی با انتشار جوابیه داریوش مصطفوی ازقول او، ریشه این بحث را سیاسی دانست . در بخشی از گفته های مصطفوی می خوانیم: “در پشت صحنه‌ ورزش برخ از سیاسیون و غیرسیاسیون هستند که چنین کارهایی را می ‌کنند و من در کنفرانسی مطبوعاتی آنها را افشا می ‌کنم. بی ‌تردید تمامی این مسایل نشات گرفته از «خط دهی ‌های سیاسی» است. تمامی این جریانات وابسته به یک تشکیلات سیاسی است که اگر آنها به این کار ادامه دهند، عواملشان را معرفی می ‌کنیم.”

مصطفوی درمورد چگونگی قرار داد حضور در امارات به کیهان می گوید: “اصل ماجرا این است که «موسسه‌ مسابقه‌ فوتبال» در دبی از سوی عباس ترابیان ( رییس کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال ) برای برگزاری این تورنمنت به فدراسیون فوتبال معرفی شد. پس از صحبت‌های تلفنی و حضوری نماینده‌ شرکت برگزار کننده‌ مسابقات در فدراسیون فوتبال مباحثی چون بیمه‌ بازیکنان تیم ایران، حق پخش تلویزیونی رایگان مسابقات، به اضافه‌ پنجاه هزار دلار مورد توافق دو طرف قرار گرفت و به همین دلیل فدراسیون فوتبال با حضور در این تورنمنت، موافقت کرد و مقرر شد این پنجاه هزار دلار در همان تورنمنت میان بازیکنان تقسیم شود. “

اما خبرگزاری فارس از قول فردی که او را یک مقام آگاه در فدراسیون فوتبال معرفی می کند، می نویسد: “خیلی جالب است که تیم ملی برای شرکت در چنین تورنمنتی 50 هزار دلار دریافت کرده؛ آن هم درحالی که آقای مصطفوی در روز اولی که چنین پیشنهادی مطرح شد، قاطعانه گفت: فقط در صورتی که برای هر مسابقه صدهزار دلار پرداخت ‌شود، حاضر به شرکت در این تورنمنت هستیم. ایشان معتقد بود حداقل باید 200 هزار دلار دریافت کنیم؛ حتی پیشنهاد صد هزار دلار را هم برای دو دیدار نپذیرفت. اما آقای گلزاری توانست با حمایت آقای ف چنین قراردادی را با فدراسیون فوتبال امضا کند و تیم ملی را با 50 هزار دلار به امارات ببرد؛ آن هم در شرایطی که پیشنهاد یک صدهزار دلاری اولیه را آقای مصطفوی رد کرده بود”.

با نارضایتی بازیکنان تیم ملی فوتبال در بازگشت از دبی و پرداخت نشدن همین پولی هم که داریوش مصطفوی از پرداخت آن دردبی سخن گفته بود، شاید در روزهای آینده مساله پولی این تورنمنت روشن شود.