آمادگی ایران برای همکاری با گوگل

نوول ابزرواتور
نوول ابزرواتور

» گزارش نوول ابزرواتور

ایران برای همکاری و حتی ارائه خدمات در منطقه آماده است با شرکت بزرگ آمریکایی “گوگل” و دیگر شرکت های خدمات اینترنتی وارد مذاکره شود؛ با این ملاحظه که ارائه خدمات در بازار ایران با پذیرش سیاست های فرهنگی ایران صورت گیرد.

نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات، دراین خصوص گفت: “ما آماده ایم با تمامی شرکت های بزرگ اینترنتی مذاکره کنیم تا آنها با رعایت موازین فرهنگی برای بازار ایران خدمات تأمین کنند.”

او در ادامه افزود: “ما آماده ایم تسهیلات لازم را برای ارائه خدمات گوگل و دیگر شرکت های اینترنتی در منطقه دراختیار این شرکت ها قرار دهیم.” درواقع این شرکت ها می توانند یک نسخه از سرورهای خود را در ایران نصب کنند.

ایران با داشتن ۷۸ میلیون نفر جمعیت، در حدود ۴۰ میلیون کاربر اینترنتی دارد. این کشور اکثر سایت های سیاسی و پورنو و همچنین شبکه های اجتماعی، به ویژه توئیتر و فیس بوک را از زمان اعتراضات گسترده سال ۲۰۰۹ فیلتر کرده. درواقع این شبکه‌های اجتماعی به شکلی گسترده ازسوی مخالفان برای فراخواندن طرفداران‌شان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 

برنامه اتمی ایران

با این حال، نصرالله جهانگرد بر این نکته تأکید ورزید که تحریم های اعمال شده علیه ایران به دلیل برنامه اتمی این کشور می تواند “برای شرکت های آمریکایی ایجاد مشکل کند”. او بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت: “آنها منتظرند تا وضعیت حقوقی ایران مشخص شود، ولی دیگر شرکت های خارجی از هم اکنون تلاش های خود را برای مذاکره با ما آغاز کرده‌اند.”

قرار است ایران و گروه شش کشور قبل از تاریخ ۳۱ مارس به یک توافق تاریخی دست یابند و بدین ترتیب ماهیت صرفاً صلح آمیز برنامه اتمی را در ازای لغو تحریم های بین المللی که به شدت بر اقتصاد این کشور اثر گذاشته تضمین کنند.

ایران از حدود دو سال پیش تاکنون دسترسی به شبکه های اجتماعی را به صورت گزینشی تحت نظارت دارد و این نظارت به صورت فیلترینگ تمام عیار نبوده. 

ازسوی دیگر، پلیس “جرائم اینترنتی” نیز مسؤولیت توقیف سایت های حاوی محتویات غیرشرعی و وبلاگ های معترض را برعهده دارد و در همین راستا بسیاری از دست اندرکاران چنین وبلاگ هایی دستگیر شده اند.

به علاوه، ایران اخیراً موتور جستجوی ویژه خود را تحت عنوان yooz.ir راه اندازی کرده که سرورهایش در داخل کشور قرار دارند.

منبع: نوول ابزراتور، ۲۸ فوریه ۲۰۱۵