پنج درصد بده دوبرابرش کنیم

نویسنده
سها سیفی

متاسفانه روی جلد نرفتید

محمد جواد روح در وبلاگ اش صمیمانه تر؛ از وضعیت تحریریه هم میهن هنگام دریافت خبر توقیف چنین گزارش داد: خبرش را وسط مصاحبه با رضا خاتمی شنیدم. داشتیم درباره لغو امتیاز ارگان جبهه مشارکت حرف می‌زدیم. قبلش رضا معطریان، خاتمی را کشیده بود وسط خیابان، جلوی کرکره پایین‌کشیده مغازه‌ای روبه‌روی دفتر حزب. قرار بود عکس تمام‌قد صفحه اول فردا باشد.

به رضا خاتمی می‌گویم: متاسفم که روی جلد نرفتید! با ته‌لهجه یزدی‌اش می‌گوید: چه بهتر!اگر فردا توقیف شده بود، همه می‌گفتند دلیلش عکس تمام قد ما بوده. حالا می‌افتد گردن کسی که عکس اش شماره آخر بود؛ یعنی حضرت الهام!

… رضا خاتمی داشت اینها را می‌گفت که خبر آمد. قوچانی به معطریان زنگ زد که عکس نگیر و او هم به من گفت: مصاحبه را قطع کن. آمدیم بیرون. کرکره مغازه روبه‌روی حزب، همچنان پایین بود.

دانشجویان ایرانی در کنسرت خواننده زن ایرانی ـ اسرائیلی

عصرایران به نقل از یک پایگاه خبری اسرائیلی نوشت: تعدادی از دانشجویان ایرانی هفته گذشته در کنسرت موسیقی یک خواننده زن ایرانی ـ اسرائیلی در واشنگتن شرکت کردند که این امر تعجب مقامات سفارت اسرائیل در آمریکا را به دنبال داشت.

“ریتا” رهبر گروه آوازخوانی که یک اسرائیلی ایرانی تبار است به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس رژیم اسرائیل برنامه ای در دانشگاه جرج واشنگتن اجرا کرد. براساس این گزارش حدود یک هزار نفر شامل اتباع اسرائیلی، یهودیان محلی و دوستداران موسیقی در محل اجرای “ریتا” حضور داشتند. اما مقامات سفارت اسرائیل در واشنگتن که از برگزارکنندگان این مراسم به شمار می رفتند از حضور بسیاری از دانشجویان ایرانی شگفت زده شدند.

شدنی نیست

این بخش از اظهارات «فرهاد رهبر» در مناظره با «ستاری فر» یک اقتصاددان دوم خردادی را رجا نیوز منتشر کرد: همین الان در سال 85 یک میلیون و 200 هزار نفر نیروی کار عرضه می‌شود به اقتصاد کشور. یعنی اگر بخواهیم برنامه‌ریزی کنیم برای این بیکاران، باید یک میلیون و 200 هزار نفر سالانه ظرفیت شغلی ایجاد کنیم تا نرخ بیکاری در حد فعلی ثابت بماند. اما چطور ممکن است که ما همین اقدام را بخواهیم انجام دهیم و نرخ بیکاری را به 88 درصد برسانیم و این جداول را هم رعایت کنیم پس شدنی نیست.

دستگیری در عربستان

امروز از دستگیری و سپس آزاد شدن 20 عامل اجرایی در ستاد عمره خبر داد: 20تن از عوامل اجرایی ستاد عمره در مکه مکرمه که 3 روز پیش به علت پایان مهلت روادیدشان به دست پلیس گذرنامه عربستان بازداشت شده بودند؛ دیشب آزاد شده و به تهران بازگشتند.

سوء استفاده جایگاه داران

به گزارش خبرنگار عصرایران، برخی از جایگاه داران با سواستفاده از کارت های سوخت جا مانده مردم در جایگاه های خود، مبادرت به توزیع بنزین خارج از سهمیه بندی با قیمت 200 تا 250 تومان می کنند: علاوه بر سواستفاده برخی جایگاه داران از کارت های سوخت جا مانده در جایگاه ها؛ برخی از آنان نیز بدون آن کارت ها و با خیال راحت اقدام به فروش بنزین خارج از سهمیه بندی می کنند که این نشان می دهد ادعاهای مربوط به کنترل و مدیریت مصرف سوخت در جایگاه؛ در مرکزی که پیش از این اعلام شده بود هنوز تحقق نیافته است.

رانندگان برخی از خودروها به خبرنگار عصر ایران گفتند که در برخی جایگاه های توزیع سوخت در غرب تهران با مراجعه به جایگاه و بدون کارت هوشمند سوخت هر روز بیش از 20 لیتر بنزین دریافت می کنند و در قبال 20 لیتر بنزین مبلغ 4000 تا 4500 تومان می پردازند.

پنج درصد بده تا دوبرابرش کنیم

یکی از متقاضیان وام کم بهره برای طرح های زود بازده به خبرنگار “بازتاب” چنین گفت: طرحی را به یک وزارتخانه ارایه دادم و پس از تصویب و انجام مراحل قانونی، قرار شد دویست میلیون تومان وام پرداخت شود. اما از شرکتی که با برخی از مدیران وزارتخانه ارتباط داشتند، با من تماس گرفتند و اظهار کردند که در صورت پرداخت 5 درصد از مبلغ وام، می‌توانند رقم وام را به دو برابر افزایش دهند.

این در حالی است که هفته گذشته رئیس سازمان بازرسی کل کشور از تخلفات سنگین در خرید و فروش تسهیلات کم‌بازده پرده برداشت و اعلام کرد: گروه‌های ذینفع در این جریان، حتی از چاپ آگهی نیز برای فعالیت خود واهمه ندارند.

مجوز ایران خودرو از درجه اعتبار ساقط است

ایران امروز خبر داد که ایران خودرو پروانه فعالیت اش را گم کرده و برای پیدا شدن آن دست به دامان روزنامه ها شده است: شرکت کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال (ایران خودرو) با انتشار اطلاعیه‌ای در یکی از روزنامه‌های اقتصادی از گم شدن مجوز خود خبر داد. در این اطلاعیه گفته شده مجوز ایران‌خودرو برای تولید انواع اتومبیل سواری صادره از سوی وزارت صنایع و معادن مفقود شده و از درجه اعتبار ساقط است.

نهضت تسلیم این ادعاها نمی شود

امروز، این گفته های “محمد توسلی” مسوول دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران را در برابر اظهارنظرهایی مبنی بر غیرقانونی بودن این حزب منتشر کرد: نهضت آزادی ایران که یکی از احزاب ملی ـ اسلامی‌قدیمی‌قبل از انقلاب است، بر اساس اعلامیه 10 ماده‌ای دادستان انقلاب در سال 60 و اظهارنظر مقامات رسمی‌وزارت کشور از جمله نامه کمیسیون ماده 10 با امضای ناظر وزارت کشور در دادگاه انقلاب، حزبی است غیررسمی، اما قانونی… در هیچ دادگاه صالحه‌ای براساس اصل 168 قانون اساسی، رای‌ای مبنی بر غیرقانونی بودن آن صادر نشده است… در گذشته نیز این موارد، قبلا به تفصیل در بیانیه‌‌های نهضت آزادی ایران توضیح داده شده است….. در حال حاضر حزبی هستیم قانونی اما غیررسمی. بنابر قانون، صدور پرونده در حکم رسمیت یافتن احزاب برای استفاده از تسهیلاتی است که وزارت کشور برای احزاب تخصیص داده است؛ ازجمله یارانه و کمک‌های مالی. بنابراین نهضت آزادی ایران و سایر احزاب از این تسهیلات محروم ماندند، والا نهضت آزادی ایران خود را حزبی قانونی می‌داند و پس از انقلاب تاکنون براساس مفاد اصول قانون اساسی و قوانین موضوعه به فعالیت خود ادامه داده و تسلیم این نوع اظهارنظرهای خلاف قانون نشده است.