سایه تهدید، این بار بر سر همشهری

نویسنده
البرز محمودی

» خبر توقیف تکذیب شد

hamshahriiiii.jpg

 

همزمان با تقدیر و تشکر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رسانه های نزدیک به دولت برای “پوشش خبری خوب حوادث غزه”، و درست پس از آنکه روزنامه کارگزاران به خاطر انعکاس چند خط بیانیه پیرامون این وقایع توقیف شد، اینک زمزمه توقیف روزنامه همشهری بخاطر مصاحبه با داریوش، خواننده قدیمی و مقیم خارج از کشور شنیده می شود.

برخی منابع خبری غیر رسمی خبر داده‌‌اند که در جلسه امروز هیات نظارت بر مطبوعات، روزنامه همشهری وابسته به شهرداری تهران به دلیل درج مصاحبه با داریوش اقبالی- خواننده دوران قبل از انقلاب- در مورد ترک اعتیاد به مدت 5 روز توقیف شد.

این خبر در حالی منتشر می شود که پیش از این در روز 14 دی‌ماه روزنامه همشهری به دلیل چاپ این مصاحبه تذکر کتبی دریافت کرد. محمد پرویزی، مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در این مورد به خبرگزاری ایسنا گفته بود: “از آنجا که چاپ مصاحبه با فردی که در داخل کشور و نظام به عنوان عنصری نامطلوب شناخته می‌شود کاری صحیح و منطقی نیست این اقدام روزنامه همشهری با تذکر کتبی اداره کل مطبوعات داخلی مواجه شد.”

البته او اعلام کرده بود که “موضوع انتشار این مصاحبه در روزنامه همشهری در جلسه بعدی هیات نظارت بر مطبوعات مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا درباره آنکه تذکر کتبی به روزنامه کافی بوده است یا خیر تصمیم‌گیری شود.”

همین اظهارات موجب شد تا دیروز برخی منابع از توقیف موقت روزنامه همشهری خبر بدهند ؛ خبری که البته توسط معاون مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکذیب شد. “علیرضا ملکیان” روز چهارشنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: “امروز هیات نظارت بر مطبوعات جلسه ای نداشته است و اخبار مربوط به توقیف روزنامه همشهری از سوی هیات شایعه ای بیش نیست.”

به دنبال کارگزاران

هرچند روزنامه همشهری از خطر توقیف نجات یافت، اما در هفته های اخیر روزنامه دیگری به خاطر چاپ اطلاعیه یک تشکل سیاسی توقیف شد.

روزنامه کارگزاران پس از آن توقیف شد که در صفحه ۲ شماره سه شنبه دهم دی ماه خود، بخشی کوچک از اطلاعیه دفتر تحکیم وحدت را تحت عنوان “محکومیت فجایع خونبار غزه” منتشر کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده بود: “جنایات امروز اسرائیل در غزه به شدت محکوم است. اما به همان اندازه پناه گرفتن گروه های تروریستی در کودکستان ها و بیمارستان ها جهت حمله به طرف مقابل که موجبات بمباران و مرگ بیشتر کودکان و غیر نظامیان را فراهم آورده نیز محکوم و حرکتی ضد بشری است”.

پس از انتشار این مطلب بود که رسانه های نزدیک به محافظه کاران همچون روزنامه کیهان و خبرگزاری فارس ضمن انتشار مطالبی خواستار توقیف این روزنامه شدند. بعد از آن هم هیات نظارت بر مطبوعات با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد روزنامه کارگزاران توقیف شده است. به گفته هیأت نظارت بر مطبوعات، پرونده روزنامه کارگزاران برای پیگرد قانونی به دادگاه فرستاده شده است.

هر چند دو هفته از این توقیف گذشته و هنوز پرونده ای به دادگاه ارایه نشده اما دیروز پانزده نماینده مجلس در نامه ای از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص مبنای قانونی اقدام هیات نظارت بر مطبوعات برای توقیف روزنامه کارگزاران و میزان تناسب جرم با جریمه در این موضوع سوال پرسیدند.

این نامه در خبرگزاری فارس بطور ناقض منتشر شد و در آن آمد که: “هر چند هیچکس و حتی دست اندرکاران روزنامه کارگزاران از چاپ اطلاعیه دفتر تحکیم وحدت در مورد غزه نمی‌توانند دفاع کنند اما اقدام هیات نظارت بر مطبوعات در توقیف روزنامه مذکور دارای چند پرسش اساسی است.”

با این حال سایت خبری “نواندیش” با انتشار کامل این سوالات فاش ساخته که نمایندگان از صفار هرندی پرسیده اند: “چرا هیات نظارت بر مطبوعات حتی در مواردی که عکس همسر سر گروه منافقین را به چاپ رسانده و از او تشکر شده است هیچ اقدامی نداشته است.”

همچنین آنها از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران پرسیده اند:“آیا به نظر نمی‌رسد برخورد هیات نظارت بر مطبوعات جنبه حقوقی نداشته بلکه نوعی برخورد سیاسی در آستانه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باشد؟”

همایشه رسانه های خود

همزمان با نامه نمایندگان به وزیر ارشاد، معاون وی یعنی علیرضا ملکیان در نشست خبری که دیروز برگزار شد “با تشکر از خبرگزاری‌ها و مطبوعات کشور برای پوشش خبری خوب حوادث غزه”، اظهار داشت:“رسانه‌های ما با این پوشش خبری خوب، به رسالت و تعهد خود در قبال مردم فلسطین و وظیفه‌ای که از لحاظ اطلاع‌رسانی برعهده دارند، عمل کرده‌اند که امیدواریم این روند همچنان ادامه یابد.”

وی خبر داد که عملکرد رسانه‌های منطقه‌ ای، اسلامی، عربی و غربی درباره پوشش اخبار غزه، در همایش یک روزه‌ “رسانه و غزه” روز یکشنبه 29 اسفندماه بررسی می‌شود.

وی با برشمردن وقایع روی داده در غزه در سه هفته اخیر، افزود: “تعدادی از تشکل‌های رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران مانند خبرگزاری‌ها، نشریات و تشکل‌های صنفی در تماس‌هایی، خواستار برگزاری همایشی دربار‌ه‌ غزه با رویکرد رسانه شدند که ما نیز از این پیشنهاد استقبال کردیم.”

به گفته وی بر این اساس، همایش یک روزه‌ای با عنوان “رسانه و غزه” با هدف بررسی عملکرد رسانه‌های منطقه، اسلامی، عربی و غربی در ارتباط با غزه، روز یکشنبه 29 اسفندماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود تا در آن میزان انعکاس مناسب اخبار غزه در رسانه‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.