دعوا تا تورنتو کش یافت

نویسنده
شیرین کریمی

» درگیری با سرایدار و فرزند خاوری

جنجال بر سر رئیس گریزان بانک ملی جمهوری اسلامی از تهران به تورنتو رسیده است. در آخرین تنش ها، تجمع روزنامه نگارانی در محل زندگی محمودرضا خاوری در کانادا با واکنش شدید اعضای منزل وی روبرو شده است. همزمان نامه ای هم از رئیس معزول بانک صادرات خطاب به رئیس فراری بانک صادرات منتشر شده؛ نامه ای که خاوری را به بازگشت به کشور ترغیب می کند. خواسته ای که مسئولان قضایی نیز آن را به صلاح وی می دانند.

روزنامه مردم سالاری   گزارشی منتشر کرده است که  از برخورد سرایدار و پسر محمود رضا خاوری با روزنامه نگارانی خبر می دهد که برای تهیه گزارش از مدیر عامل فراری بانک ملی جمهوری اسلامی به در منزل وی مراجعه کرده بودند. آنها در شهر تورنتو و در مقابل خانه گران قیمت کسی که در لیست متهمین بزرگترین پرونده فساد مالی جمهوری اسلامی قرار دارد، از خاوری خواسته اند پیرامون اختلاس ۳ هزار میلیاردی توضیح بدهد؛خاوری البته با این افراد رو به رو نشده و کار به “درگیری فیزیکی” با سرایدار منزل و مهدی خاوری ـ– فرزند رئیس سابق بانک ملی ـ کشیده شده.سرایدار و فرزند خاوری همچنین مراجعه کنندگان را تهدید کرده اند که در صورت ادامه حضور، پای پلیس را به منازعه باز خواهند کرد.

 

رئیس فراری

گفتنی است پس از فاش شدن اختلاس سه میلیارد دلاری محمود رضا خاوری از به کانادا گریخت. خاوری قرار بود جمعه هشتم مهر از بریتانیا به ایران باز گردد، اما تغییر مسیر داد تا به کانادا برود؛ کشوری که او و خانواده اش تابعیت آنجا را دارند. مسئولان قضایی و دولتی تا مدتی از تایید گریز رئیس بانک ملی سر باز زدند، اما پس از تایید آنها نیز گفتند “نمی دانستند” وی “تابعیت دوگانه” داشته است.

مقامات کانادایی تاکنون در برابر حضور خاوری در این کشور سکوت کرده و از احتمال بازجویی و یا بازداشت او سخن نگفته اند. روابط اتاوا با تهران چند سالی است که به سردی گراییده.  این کشور حتی قرارداد “استرداد مجرمان” را با جمهوری اسلامی امضا نکرده است.

یکی از مقامات ارشد کانادا  در این ارتباط گفته است دولت این کشور از گزارشهایی درباره اختلاس بزرگ بانکی در ایران مطلع و درحال بررسی این مسئله است که آیا خاوری تابعیت کانادا را دارد یا خیر.

گفتنی است روز پانزدهم مهر نیز عده ای دیگر  با  تجمع مقابل خانه خاوری شعارهای تندی علیه وی سر داده بودند.

 

ویلای سه میلیون دلاری

گریز محمودرضا خاوری به کانادا توجه برخی از نشریات این کشور را به خود جلب کرده است. به گزارش سایت اصولگرای اعتدال روزنامه “گلدن اند د میل” با انتشار گزارشی تصویری از  خانه مجلل رئیس گریزان بانک ملی جمهوری اسلامی ابعاد این پرونده را مورد بررسی قرار داده است.

این نشریه  خاوری را “شهروند ایرانی ـ– کانادایی” خوانده  و نوشته افشای این پرونده نمودی از رقابت سیاسی جناح های قدرت در جمهوری اسلامی است.

این روزنامه با انتشار عکس ویلای 3 میلیون دلاری خاوری افزوده وی به همراه خانواده خود قصد دارد در تورنتو اقامت کند. “گلوب اند د میل” می افزاید که این خانه در تاریخ 30 جولای 2007 (8 مرداد 1386) از سوی خاوری و به قیمت 2 میلیون و 925 هزار دلار خریداری شده است.
در این گزارش آمده وقتی خبرنگار “گلدن ان د میل” برای تهیه گزارش به این خانه رفته یک زن در را گشوده اما هیچ پاسخی به سئوال های خبرنگار نداده است.

این درست شبیه اتفاقی است که برای بهمن کلباسی خبرنگار تلویزیون فارسی بی بی سی رخ داده است.

 

جهرمی خطاب به خاوری : با خودتان خلوت کنید

اما در همین ارتباط، این هفته همتای معزول خاوری در بانک صادرات نیز نامه ای خطاب به وی نوشت تا بگوید :“آ قای خاوری!پیشنهاد می کنم با خودتان خلوت کنید ودراین خلوت کمی به نام بانک ملی بیندیشید. بانک ملی، نامش ملی است یعنی تجلی ملت ایران است.تجلی اراده وغرور ملی. تجلی اعتماد ملی.”

محمد جهرمی سه هفته پیش توسط  کمیته منتخب دولت مستقر در پرونده عظیم اختلاس مقصر شناخته و برکنار شد.

وی در روز برکناری خود با انتشار نامه ای سرگشاده، ضمن افشای خبر گریز خاوری از ایران خاطرنشان کرده بود مسئولان دولتی از ترس گسترده تر شدن برخورد با متهم اصلی این پرونده، با وی برخورد کرده اند.

جهرمی در نامه این هفته خود ضمن بر شمردن مصائبی که پیش و پس از انقلاب 57 متحمل شده، از خاوری خواسته است تا به کشور بازگردد و پاسخگوی اتهامات خود باشد :” شما الان برسر همان دوراهی هستید که زمانی من بودم. اما بااتکا به همان تجربه می خواهم صراحتا به شما بگویم راهی که انتخاب کرده اید برایتان دو سرباخت است. یعنی اگر برنگردید هیچ به دست نخواهید آورد وحتی دردنیای پیشرفته کنونی برنگشتن برایتان امنیت و فراغت هم به دنبال نخواهدداشت.توصیه می کنم به کارنامه خودتان نگاه کنید. اگر تخلفی که به هر حال در بانک ملی شده عمدی نبوده، این اشتباهی قابل جبران است که باید از آن آموخت. یعنی باید آمد وجبرانش کرد.”

خاوری از زمان فرار از کشور هیچ مصاحبه ای انجام نداده و حاضر نشده است پیرامون تخلفات خود توضیح دهد. مسئولان قضائی جمهوری اسلامی نیز در مصاحبه های خود گفته اند “مصلحت” خاوری این است که باز گرددد. ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضائیه سه روز پیش با بیان اینکه “برای نظام جمهوری اسلامی ایران این مساله مشکلی ندارد که بخواهد فردی که مورد اتهام قرار گرفته را از طریقی که لازم بداند که یک طریق آن پلیس بین‌الملل است پیگیری و احضار کند”، اما “بهترین گزینه” را چنین توصیف کرده: “برگشتن او و پاسخگویی به دادگاه”