سخنان خامنه ای از بیخ محکوم است

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» واکنش حامیان دولت به طرح احیای نخست وزیری

اظهارات سه روز پیش آیت الله خامنه‏ای در ارتباط با احتمال جایگزینی پست ریاست جمهوری با نخست وزیری چندان به مذاق محموداحمدی نژاد و حامیانش خوش نیامده است. بی جهت نیست که او خود در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی طرح این موضوع از سوی خامنه ای را چیزی بیشتر از یک “پاسخ علمی” به “سئوال علمی” نمی داند.

سه روز پیش و درپی پیشنهاد طرح “جایگزینی ریاست جمهوری با نخست وزیر” توسط برخی نمایندگان مجلس، آیت الله خامنه‏ای ایجاد چنین تغییری را در “ساز و کار فعلی” نظام “در آینده احتمالا دور” بدون “اشکال” خواند.

ناظران سیاسی ریشه اصلی طرح این پیشنهاد و تائید آن از سوی آقای خامنه‏ای را در اختلافات روزافزون وی با رئیس دولت می‏بینند. آیت الله خامنه ای در بیست و دو سال دوران حکومت خود هیچگاه دولتی تماما مطیع و باب میل را تجربه نکرده، اما اکنون دامنه افتراق و چالش‏های وی با دولت‏های مختلف، به دولتی کشیده که با حمایت و پشتیبانی مستقیم وی و دخالت پیدا و پنهان نهادهای امنیتی و اطلاعاتی به قدرت رسیده است.

تائید طرح تغییر قانون اساسی و جایگزینی پست ریاست جمهوری با نخست وزیری مهمترین و بحث برانگیزترین موضع‏گیری آیت الله خامنه‏ای در سفر به استان کرمانشاه بود تا جایی که برخی تحلیلگران سیاسی این طرح را به عنوان “مهمترین پروژه دوران رهبری آیت الله علی خامنه ای” ارزیابی کرده‏اند.

یک روز پس از اظهارات آیت الله خامنه‏ای اکثر روزنامه‏های کشوردر تیتر اصلی خود به انتشار این خبر پرداختند. دامنه تحلیل‎‏ها و بحث‏های مختلف در این زمینه حتی به رسانه‏های خارجی و غیر فارسی زبان نیز کشیده شد. با این حال اما این موضوع نتوانست جایی در بین مطالب روزنامه دولتی ایران پیدا کند؛ سکوتی که همچنان ادامه دارد. از طرف دیگر خبرگزاری دولتی ایرنا نیز در انتخاب تیتر اصلی خود برای سخنرانی روز یکشنبه آیت الله خامنه‏ای در جمع دانشگاهیان استان کرمانشاه، هشدار رهبر به کشورهای غربی را مهمتر ارزیابی کرد و از میان سخنان وی درباره تغییر قانون اساسی این جمله را مورد توجه قرار داد که “هرگونه تغییر در سیاستهای نظام باید متکی به اصول اسلامی باشد”.

در کنار این سکوت، رئیس دولت نیز این مساله را کم اهمیت ارزیابی کرده است. احمدی نژاد دیروز در گفتگو با تلویزیون الجزیره انگلیسی گفت که رهبر جمهوری اسلامی “در جمع دانشجویان و دانشگاهیان دربرابر سئوالی علمی پاسخ علمی مطرح کردند.” وی با این توضیح که “هیچگونه مساله خاصی وجود ندارد” به طور تلویحی در جواب آیت الله خامنه‏ای گفت “در قانون اساسی جایگاه و اختیارات همه مسئولین مشخص است”.

 

سخنان عجیب

اما موضع گیری برخی حامیان دولت در این باره متفاوت است. آنقدر متفاوت که حتی کار به محکوم کردن اظهارات آقای خامنه‏ای هم کشیده شده است. مجتبی دانش‏طلب، از وبلاگ‌نویسان حامی احمدی نژاد سخنان “عجیب” سید علی خامنه‌ای مبنی بر احتمال تغییر نظام ریاستی به پارلمانی را ناشی از “هراسی افراطی” دانست و نوشت: “بازگشتن به نظام پارلمانی از بیخ محکوم است”.

مجتبی دانش‏طلب که در دو سال اخیر هرگونه اقدام علیه منتقدان دولت را به بهانه حمایت رهبری از دولت مجاز می دانست، این بار وی به صورتی صریح و بی پرده در حمایت از محمود احمدی نژاد به رهبر جمهوری اسلامی تاخته است.

این وبلاگ‌نویس روز دوشنبه در وبلاگ نوپای خود نوشت که “حذف ریاست جمهوری متضمن یک هراس افراطی از دست زدن مردم به انتخاب مستقیم است”. وی همچنین اضافه کرد که خامنه‌ای پس از علنی شدن اختلاف‌هایش با احمدی‌نژاد “فردی که از ابتدا هم منتخب رهبری نبود”، “به تدریج به نمایندگان، مشاوران و شخصیت‌های مخالف دولت اعتماد کرده‌اند و حالا چنین سخنان عجیبی را به زبان آورده‌اند”.

دانش‏طلب افزوده است: “سخنان اخیر رهبری بیم بزرگی را در میان مردم ایجاد می‌کند، بیم از برنامه‌ای پشت پرده که آنچنان سریع اتفاق می‌افتد که مردم را کاملا منفعل و بی‌اراده خواهد کرد”.

در ادامه یادداشت این وبلاگ‌نویس محافظه‌کار با اشاره به درگیری‌های چند ماه اخیر تیم احمدی‌نژاد با تیم خامنه‌ای آمده است: “دعواهای شدید با رئیس دولت و اینکه او منتخب مستقیم مردم است چالشی را به وجود آورده که درافتادن با او را دشوار کرده است”. وی رقبای شکست خورده احمدی‌نژاد را دوستان و نزدیکان علی خامنه‌ای معرفی کرده که بدنبال بازگشت به نظام پارلمانی هستند که “بسیار سیاه‌تر از وضعیت حاضر خواهد بود”.

به اعتقاد این وبلاگ‌نویس “با پارلمانی شدن نظام همه چیز در میان احزاب خلاصه خواهد شد و عناصر مستقل باید به غازچرانی بروند”.

دان‍ش‏طلب در پایان یادداشت خود پیش‌بینی کرده است: “اگر داستان به همه پرسی کشیده شود این عقبگرد تاریخی قطعا با رأی منفی مردم مواجه خواهد شد. اکثریت مردم به هیچ وجه راضی نخواهند شد حق انتخاب مستقیم موثر‌ترین شخصیت سیاسی کشور را به دست باندباز‌ها و احزاب سیاسی بدهند”.

یادداشت این بلاگر حزب‌اللهی تنها چند ساعت پس از انتشار سخنان علی خامنه‌ای مبنی بر احتمال تغییر نظام ریاستی به پارلمانی در جمهوری اسلامی نوشته و منتشر شده است.

سایت “دولت ما” نزدیک به نهاد ریاست جمهوری نیز در یادداشتی بدون نام با عنوان “ما رئیس جمهور نمی‌خواهیم و به جاش می‌شه صدراعظم، داروغه و… بذاریم” به صحبت های وی واکنش نشان داد و نوشت: “الان رقابت رفته روی مطرح شدن، یعنی هرکی داره یه راهی پیدا می‌کنه تا خودشو مطرح کنه. مثلاً برای اینکه نشون بدی نخبه سیاسی هستی. بگی ما رئیس جمهور نمی‌خواییم و به جاش می‌شه صدراعظم، داروغه و… بذاریم”.

این یادداشت البته ساعاتی پس از انتشار از خروجی سایت “دولت ما” حذف شد.

 این سایت چندی پیش نیز با هشدار به احمد توکلی و نیز با درج این مطلب که 140 هزار سند برای انتشار دارد، مدعی شد توکلی بدون گذراندن کارشناسی ارشد و جعل عنوان در مقطع دکترا شرکت نموده است.