جدال بر سر ریاست خبرگان بالا گرفت

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» یک روز تا آغاز اجلاس سالانه

در حالی که تنها یک روز به آغاز اجلاس مجلس خبرگان و انتخاب رییس این مجلس باقی مانده، نام‌های جدیدی برای این پست مطرح شده‌اند و هم‌زمان احتمال کاندیداتوری اکبر هاشمی‌رفسنجانی نیز - با توجه به نام‌های مطرح شده - قوت بیشتری گرفته. برخی رسانه‌ها نیز خبر از نامه “تعدادقابل توجهی از اعضای خبرگان” به هاشمی‌رفسنجانی برای کاندیداتوری در انتخابات هیات‌رییسه این مجلس داده‌اند.

پیش از این مطرح‌ترین کاندیداها برای ریاست مجلس خبرگان، تنها محمود هاشمی شاهرودی - رییس سابق قوه‌قضاییه - و اکبر هاشمی‌رفسنجانی - رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام - بودند. اما سخنان موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، به نظر می‌رسد باعث تغییر آرایش در انتخابات هیات رییسه این مجلس باشد. او گفته بود: “آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی نام‌شان مطرح است، احتمال دارد آقای مصباح، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و آیت‌الله یزدی نیز کاندیدا شوند‌، حتی احتمال دارد آقای جنتی هم که گفته کاندیدا نمی‌شود، کاندیدا شود”.
هم‌زمان رضا تقوی، رییس شورای هم‌گرایی اصول‌گرایان از برگزاری نشست مشترکی بین محمدعلی موحد کرمانی، محمد یزدی و محمدتقی مصباح‌یزدی در حاشیه اجلاس خبرگان خبر داد. موحدی‌کرمانی خود پیش از این گفته بود که قصد دیدار با مصباح‌یزدی برای بحث درباره انتخابات رییس مجلس خبرگان را دارد.
سخنان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز درباره حضور کاندیداهای مختلف در انتخابات هیات‌رییسه خبرگان، با تایید برخی دیگر از اعضای این مجلس روبه‌رو شده است.
غلام‌علی نعیم‌آبادی، از اعضای مجلس خبرگان، گفت که “دقیق مشخص نیست چه کسانی کاندیدا خواهند شد و باید تا روز اجلاسیه صبر کرد. هیچ‌گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد و انتخاب رییس جدید مجلس خبرگان در کمال آرامش انجام می‌گیرد و آن روز دیر نیست”.
عباس‌علی سلیمانی، دیگر عضو این مجلس و امام جمعه زاهدان، با اشاره به این‌که درباره انتخابات هیات رییسه “صحبت‌هایی میان نمایندگان خبرگان رهبری صورت گرفته” خبر از آن داد که برخی اعضای مجلس خبرگان “نظر مساعدی در مورد انتخاب آیت‌الله هاشمی شاهرودی” دارند، گرچه به عقیده وی “نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه کسی سکان‌دار مجلس خبرگان می شود، اما در حالت طبیعی احتمالا آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله شاهرودی برای تصدی این پست کاندیدا می‌شوند مگر اینکه ممانعتی برای ورود آقای هاشمی به وجود بیاید که در این صورت فقط آیت‌الله شاهرودی وارد صحنه می‌شود”. او توضیح بیشتری درباره شکل “ممانعت” برای حضور هاشمی‌رفسنجانی نداد.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ کاندیدا شد، اما صلاحیت او از سوی شورای نگهبان برای ورود به انتخابات تایید نشد.
محسن کازرونی، دیگر عضو خبرگان اما از افرادی چون “آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله هاشمی شاهرودی، آیت‌الله یزدی و‌ آیت‌الله مومن” به عنوان کاندیداهای ریاست نام برد و گفت که اعضای این مجلس هیچ جلسه‌ای برای رایزنی در این زمینه نداشته‌اند.
مطرح شدن نام افرادی چون احمد جنتی،‌ محمدتقی مصباح یزدی و محمد یزدی، احتمال حضور هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات رییس این مجلس را بیشتر خواهد کرد. چند ماه پیش و در پاسخ به سخنان احمد خاتمی - که گفته بود هاشمی‌رفسنجانی کاندیدای ریاست مجلس خبرگان نخواهد شد - یک “منبع نزدیک” به هاشمی‌رفسنجانی گفته بود که وی گفته: “در صورتی که بعضی افراد که آن‌ها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست این مجلس اعلام خواهم کرد”. گفته می‌شود که هاشمی رفسنجانی از هاشمی‌شاهرودی و واعظ طبسی به عنوان افرادی نام برده که در صورت حضور آن‌ها،‌ از کاندیداتوری خودداری خواهد کرد.
علاوه بر مصباح‌یزدی که چندین سال است انتقادات شدیدی را درباره هاشمی‌رفسنجانی مطرح می‌کند به نظر می‌رسد احمد جنتی و محمد یزدی نیز از جمله افرادی باشند که هاشمی‌رفسنجانی آن‌ها را برای ریاست خبرگان “صالح” نمی‌داند. او پیش از این با هر دوی این افراد برای رسیدن به پست ریاست خبرگان رقابت کرده.
پس از مرگ علی مشکینی، انتخاباتی برای تعیین رییس مجلس خبرگان در تابستان ۸۶ برگزار شد. هاشمی‌رفسنجانی در این انتخابات ۴۱ رای - مقابل ۳۴ رای احمد جنتی کسب کرد. یک سال بعد، محمد یزدی رقیب هاشمی‌رفسنجانی شد، اما تنها موفق به کسب ۲۶ رای در مقابل ۵۱ رای هاشمی‌رفسنجانی شد.
چند روز پیش وب‌سایت تابناک - نزدیک به محسن رضایی،‌ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام - خبر از نامه‌ی “تعداد قابل توجهی” از اعضای خبرگان به هاشمی‌رفسنجانی داد. نمایندگان مجلس خبرگان در این نامه از هاشمی‌رفسنجانی خواسته بودند که “بدون توجه به حواشی و موج تخریب‌هایی که انجام می‌شود” کاندیدای ریاست این مجلس شود. هنوز منابع رسمی نوشته شدن و ارسال این نامه را تایید نکرده‌اند.
پیش از این حائری‌شیرازی، از اعضای مجلس خبرگان، درباره نفوذ هاشمی‌رفسنجانی در مجلس خبرگان گفته بود: “هر کسی با آقای هاشمی رقابت کرد، شکست خورد؛ آقای جنتی آمد نشد، دیگران آمدند، نشد. آقای مهدوی نیز به دلیل این‌که آقای هاشمی به احترام آمدن ایشان کاندید نشد، برگزیده شد. بعدها آقای مهدوی گفت آقای هاشمی این منصب رابه من تفویض کردند”.