ولایتی: از افراد رده بالا مفقود شده اند ‎

نویسنده
مریم کاشانی

» مساله ناپدید شدن دیپلمات سابق ایران در عربستان

علی اکبر ولایتی مشاور سیدعلی خامنه‌ای در امور بین‌الملل و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در گفتگویی با خبرنگاران از مفقود شدن تعدادی از مسئولان رده بالای جمهوری اسلامی در حادثه منا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، او در پاسخ به سوالی درباره “نوعی همکاری عربستان و اسرائیل” در حادثه منا گفت: “بدون تردید همکاری عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در حوزه‌های مختلف منطقه امری نیست که آنرا بتوانند مخفی کنند اما در این رابطه من اطلاعی ندارم اما به هر حال آنچه صورت گرفته است سوءظن برانگیز است چرا که برخی از افراد رده بالای جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های فنی علمی و سیاسی در این حادثه مفقود و شهید شدند و دولت عربستان باید در این زمینه پاسخگو باشد.”

در روزهای گذشته اخباری درباره ناپدید شدن تعدادی از مسئولان رده بالای جمهوری اسلامی در حادثه منا منتشر شد که با سکوت مقامات ایران همراه بود. حالا اما به نظر می‌رسد ماجرا ابعاد گسترده‌تری داشته است.

در این میان حساسیت‌ها به مفقود شدن سفیر سابق جمهوری اسلامی در لبنان بیش از دیگران است. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امورخارجه دیروز در یک اظهار نظر رسمی اعلام کرد که غضنفر اصل‌رکن‌آبادی، دیپلمات ایرانی که در سفر حج ناپدید شده است، با گذرنامه عادی خود عازم سفر حج شده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرضیه افخم خبر برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه آقای غضنفر اصل‌رکن‌آبادی، سفیر سابق جمهوری اسلامی در لبنان با نام دیگری و از راه غیر رسمی وارد عربستان شده است را شتاب زده خواند وگفت: “ایشان با گذرنامه عادی خود عازم سفر حج شده اند و اطلاعات دقیق پاسپورت مربوط به همه حجاج و از جمله ایشان در اختیار مراجع رسمی دولت سعودی می باشد و هیچگونه شائبه ای در خصوص اطلاعات و جزییات مربوطه و نحوه ورود ایشان به کشور عربستان وجود ندارد.”

او تاکید کرد: “پاسپورت عادی آقای غضنفر اصل رکن آبادی همکار ما در وزارت امور خارجه ممهور به مهر روادید حج می‌باشد و طبق اطلاعات واصله در شرایط کنونی به دلیل لزوم ارائه مدارک هویتی همه مفقودان، سوابق ایشان نیز که در فهرست اسامی مفقودان واقعه منا می‌باشند، در اختیار مقامات سعودی قرار گرفته و خبرسازی های موجود در خصوص این موضوع نادرست و ناشی از اغراض و اهداف دیگر است.”

همزمان با این توضیحات، فیلمی هم از حضور غضنفر اصل‌رکن‌آبادی در مراسم موسوم به برائت از مشرکین منتشر و ادعا شده است که او امسال در این مراسم قطعنامه پایانی را قرائت کرده است.

از سوی دیگر حسین نوش آبادی، معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه “سعودی‌ها درباره سرنوشت سفیر سابق کشورمان در لبنان در حادثه منا دروغ می‌گویند”، اعلام کرد: “اگر آقای رکن‌آبادی بین جان‌باختگان نباشد، حتما ربوده شده است.”

او اضافه کرد: “اینکه سعودی‌ها منکر وجود آقای رکن‌آبادی شده‌اند، نشان می‌دهد که دروغ می‌گویند؛ آنها حتما می‌دانند که اشخاص مطرحی مانند آقای رکن‌آبادی و سایر دوستانی که در حج بوده‌اند، الان کجا هستند و از سرنوشت آنها مطلع هستند، اما نمی‌خواهند واقعیت را مطرح کنند. تاکنون اثری از این چهره ها در میان مجروحان و جانباختگان حادثه نبوده است، به نظر می‌آید توطئه ای در کار بوده است و یک برنامه‌ریزی برای امثال آقای رکن‌آبادی انجام شده است و من تصور می کنم که نیروهای امنیتی عربستان آنها را ربوده اند و این احتمال به طور جدی وجود دارد.”

اگرچه معاون پارلمانی وزیر ارشاد از “اشخاص مطرحی مانند آقای رکن‌آبادی” و سرنوشت مشابه آنها سخن گفته، اما توضیح بیشتری در این زمینه نداده است. البته منابع رسمی در ایران، نام چند تن دیگر را نیز به عنوان “دیپلمات‌های وزارت خارجه” که در این حادثه مفقود یا کشته شده‌اند، منتشر کرده‌اند.

گفته می‌شود که محمدرحیم آقایی‌پور سفیر سابق جمهوری اسلامی در اسلوونی از جمله جان باختگان حادثه منا است. در لیست مفقودین نیز بجز غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق در لبنان، نام احمد فهیما معاون اداره تشریفات وزارت خارجه و حسن حسینی‌مقدم سرکنسول ایران در مرو و همچنین مهدی صفری سفیر سابق در چین دیده می‌شود. بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت‌های محلی، حسن حسینی‌مقدم به همراه همسر و دو فرزندش توسط کاروان فدک (ویژه افراد مقیم خارج از کشور) به حج اعزام شده بود. به این ترتیب به نظر می‌رسد کاروانی که دیپلمات‌های ایرانی را به سفر حج برده بوده، کاملا قابل شناسایی بوده است.

بجز افرادی که به عنوان دیپلمات معرفی شده‌اند، شایعاتی درباره مفقود شدن چند تن از فرماندهان رده بالای سپاه پاسداران نیز منتشر شده است. خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران در لیستی که از چهره‌های سرشناس مفقود شده منتشر کرد، علی اصغر فولادگر یکی از مفقودان را کارشناس مسائل خاورمیانه معرفی کرده است. همین خبرگزاری وی را قبلا سردار فولادگر نامیده بود. خبرگزاری رسا نیز قبلا با عنوان “معاون سرلشکر رحیم صفوی” اخباری از او منتشر کرده است.

در این میان به نظر می‌رسد که شدت حملات مسئولان جمهوری اسلامی به عربستان در حال افزایش است. در تازه‌ترین نوع از این اظهارات، حجت الاسلام علی شیرازی، “نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه” گفته است: “آل بی کفایت سعودی با مسائلی که در حج امسال به وجود آوردند در حقیقت گور خودشان را کندند و نخواهند توانست به اهداف شیطانی شان دست یابند.”