نگرانی از شیوع بیماری کشنده کرونا

نویسنده
فیروزه متین

» حج کماکان قربانی می گیرد

در شرایطی که بر اساس گزارش های رسمی تعداد قربانیان ایرانی در حادثه ازدحام منا به ۴۰۰ تن رسیده، مقامات بهداشتی جمهوری اسلامی از به همراه آوردن ویروس “کرونا” توسط حجاج به درون کشور خبر داده اند؛ ویروسی که می تواند تعداد قربانیان مراسم حج را افزایش دهد.

خبر احتمال انتقال ویروس کشنده “کرونا” به داخل ایران را حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت اعلام کرده و از آماده باش بیمارستان ها برای مقابله با این ویروس خبر داده است: “مراسم حج هنوز به اتمام نرسیده و تمام بیمارستان ها در آماده باش هستند تا مشکل یا بیماری به داخل کشور منتقل نشود. مبارزه با ویروس خطرناکی که چند سالی است در عربستان قربانی می گیرد در حال حاضر در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد. دستورات و نکات لازم به همه ی کاروان ها، هیئت های بهداشتی و در هر یک از هواپیماها که حجاج عزیز را از جده به مقصد ایران منتقل می کنند داده شده است. همچنین در مبادی ورودی و ۱۹ فرودگاه داخل کشور نیروهای وزارت بهداشت و هیئت های بهداشتی در آمادگی کامل به سر می برند تا از ورود این ویروس خطرناک به کشور جلوگیری کنیم. در حال حاضر بیماری کرونا در عربستان وجود دارد. البته خوشبختانه تاکنون این ویروس در ایران مشاهده نشده است”.

دکتر محمد مهدی گویا، رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز دیروز گفته است: “امسال در عربستان بخصوص شهر ریاض، جده و مدینه شمار مبتلایان به «ویروس کرونا» افزایش یافته است، این مساله از آن جهت حائز اهمیت است که این بیماری بیشتر در بیمارستان‌ها منتقل می‌شود و این در حالی است که طی حوادث اخیر عربستان شمار بسیاری از مصدومان ایرانی در بیمارستان‌های این شهرها از جمله ریاض بستری بوده‌اند. به همین دلیل نگرانی در خصوص بروز این ویروس مرگبار در بین زائران افزایش یافته است و به دلیل اینکه ۳۰ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا جان خود را از دست می‌دهند، حفظ جان و ایمنی زائران در عربستان و به محض ورود به ایران بسیار حائز اهمیت است”.

او افزوده: “به دلیل طولانی بودن دوران نهفتگی بیماری (۱۴ روز) به زائران توصیه می‌شود به محض ورود از روبوسی با همراهان و استقبال کنندگان به شدت اجتناب کنند و تا ۱۴ روز پس از بازگشت به ایران به علائم هشدار دهنده بیماری شامل تب، سرفه، تنگی نفس و اسهال توجه کنند و در صورت بروز هر یک از علائم سریعا به مراکز درمان مراجعه کنند. توصیه می‌شود تا اتمام دوران نهفتگی بیماری، حجاج هیچ گونه مراسمی برگزار نکنند”.

با این حال، به گزارش سایت عصر ایران تالارهای پدیرایی هنوز ابلاغیه ای مبنی بر عدم برگزاری مراسم “ولیمه” دریافت نکرده اند.

عصر ایران می نویسد: “تماس با تالارهای پذیرایی نشان می‌دهد هنوز هیچ‌گونه اطلاعیه‌ای مبنی بر ممنوعیت برگزاری مراسم «ولیمه» جهت پیشگیری از این بیماری مرگبار به آنها ابلاغ نشده و تمام مجموعه‌های پذیرایی، آماده خدمت‌رسانی به زائران هستند و این درحالی است که نمونه اپیدمی این بیماری چند سال گذشته در کشور کره مشاهده شده و ورود یک فرد عربستانی آلوده به ویروس کرونا به کره موجب ابتلای ۱۸۳ نفر شد که در نهایت ۳۶ نفر فوت شدند، ۲ بیمارستان تعطیل شد و به ۷۷ بیمارستان خسارت جدی وارد شد که در نهایت خسارتی بالغ بر ۹۰۰ میلیون دلار به کشور کره تحمیل کرد؛ حال پیش بینی شیوع و خسارت‌های احتمالی وارد شده به کشور با ورود ۶ هزار زائر در معرض خطر، وضعیت را بسیار نگران کننده می‌کند”.

سایت سلامت نیوز هم به نقل از مسعود مردانی عضو کمیته کشوری پیشگیری از بیماری کرونا نوشته است: “همه ساله سوغات حجاج ایرانی هنگام بازگشت از مکه و مراسم حج، ویروس هایی بود که به همراه خود می آوردند و اکثراً در خانواده های حجاج، بروز عفونت های ویروسی دستگاه تنفس فوقانی و از جمله آنفلوآنزا بسیار شایع بود؛ حتی حجاج و خانواده های آنان دچار بیماری هایی مانند سینه پهلو یا پنومونی می شدند و تعدادی نیز مجبور به بستری در بیمارستان می شدند. اما امسال وضعیت حاجیان ایرانی و کشور ایران با سال های قبل متفاوت شده است؛ به این صورت که گرفتاری، زمانی آغاز شد که طی سال جاری و ماه های اخیر، در منطقه خاورمیانه به ویژه کشور سعودی یک بیماری تحت عنوان «کرونا» شیوع پیدا کرده است. این بیماری متأسفانه به دلیل گرفتاری هایی که در دستگاه ریوی و تنفسی ایجاد می کند، منجر به بستری شدن افراد در بیمارستان و در موارد شدید بیماری، منجر به انتقال فرد مبتلا به آی سی یو(ICU) می شود و مرگ و میر بالایی دارد و ۵۰ درصد بیمارانی که مبتلا به این ویروس شده اند متأسفانه فوت کرده اند. به این دلیل، امسال مردم ایران اعم از حجاج و خانواده های آنها باید هشیار باشند و لیکن هوشیاری مردم و نظام سلامت کشور پس از واقعه منا به دو یا سه برابر باید افزایش پیدا کند”.

او خواستار یک “بسیج ملی” برای مقابله با این ویروس شده و گفته است: “کوشش در جهت کنترل بیماری کرونا ویروس در کشورمان ایران یک وظیفه ملی و میهنی است و در این راستا، تلاش های گسترده حجاج گرامی و خانواده این عزیزان در جهت عدم ورود ویروس بیماری کرونا به کشور عزیزمان ایران لازم و ضروری است، همچنین همه آحاد جامعه باید یکصدا و متحد شده و در جهت کنترل بیماری کرونا تلاش کنند و با یک بسیج ملی، از ورود ویروس کرونا به کشور و سطح جامعه جلوگیری کنند”.