ده سال زندان و تبعید برای یک دانشجو

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

شکستن اعتصاب غذای کوهیار گودرزی، محکومیت ضیا نبوی به ده سال زندان و تبعید و کاهش حکم 31 سال زندان عدنان حسن پور به 15 سال از مهم ترین خبرهای روز گذشته زندانیان سیاسی و مطبوعاتی بود. سارا توسلی، دختر مهندس محمد توسلی نیز به 6 سال حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق محکوم شده است. او 13 دی و بعد از وقایع عاشورا همراه با 4 عضو دیگر نهضت آزادی بازداشت و در 4 اسفند ماه با قرار وثیقه آزاد شدهبود.

همزمان وکیل حسین ملکی رونقی (بابک خرمدین) در گفتگو با “روز” از بلاتکلیفی موکلش سخن گفته است.

محمد علی دادخواه، وکیل حسین ملکی رونقی به “روز” گفت: تاکنون موفق به ملاقات با موکلم نشده ام و تمام پی گیری ها در این زمینه بی نتیجه مانده است.

وی افزود: پرونده ایشان هنوز به دادگاه ارسال نشده و در مرحله تحقیقات است و متاسفانه من هم به عنوان وکیل ایشان تاکنون اجازه ملاقات با او را نیافته ام.

آقای دادخواه درباره اعتصاب غذای آقای رونقی نیز گفت: این مدت من از طریق مادر و خانواده موکلم درجریان وضعیت او قرار می گیرم چون آنها به هر حال ملاقات می کنند و آنچنان که مادر آقای رونقی به من گفته به تازگی او را از سلول انفرادی به سلولی دو نفره منتقل کرده اند اما درباره ادامه اعتصاب غذای موکلم، فعلا خبری ندارم و امیدوارم دادگاه مساعدت کند بتوانم با او ملاقات کنم.

 

کوهیار گودرزی اعتصاب غذای خود را شکست

کوهیار گودرزی، به چهار خواسته اش دست یافت و اعتصاب غذای خشک خود را شکست. براساس گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، چهار خواسته‌ی گودرزی، “رسیدگی به وضعیت بلاتکلیف پرونده‌اش”، “رسیدگی به وضعیت مجید توکلی”، “خروج از انفرادی و رسیدگی به شکایتش از رئیس بند ۳۵۰”، “دست‌یابی به حق ملاقات و تماس تلفنی” بوده است.

روز گذشته مادر این فعال حقوق بشر موفق شد با وی ملاقات کند. وضعیت جسمی و روحی گودرزی در این ملاقات نامناسب گزارش شده و به گفته‌مادرش، به شدت لاغر شده است.

از سوی دیگر، دادستان تهران نیز، طی ملاقات با گودرزی، خبر از رسیدگی به پرونده وی در روز چهارشنبه (۱۲ خرداد)، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت پیرعباسی را داد.گودرزی هم از سلول انفرادی خارج و به بند ۳۵۰ منتقل شده است. این عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، ۱۶۰ روز را در زندان اوین گذرانده و هنوز هیچ‌گونه رسیدگی در مورد پرونده وی به عمل نیامده است.

کوهیار گودرزی، دانشجوی اخراجی رشته هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، از ۲۹ آذرماه در بازداشت به سر می‌برد.

 

ده سال زندان و تبعید برای ضیا نبوی

ضیا‌ء‌الدین نبوی، سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل به ده سال حبس تعزیری و تبعید به شهرستان ایذه محکوم شد. وی پیش از این به 15 سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم شده بود.

اتهامات آقای نبوی که از 25 خرداد ماه در بازداشت به سر می برد “اجتماع و تبانی به جهت برهم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم عمومی، تشویش اذهان عمومی و همکاری با منافقین” عنوان شده است.

 

محمد ملکی در بیمارستان

دکتر محمد ملکی روز جمعه گذشته دچار حمله قلبی شد و بلافاصله در بیمارستان بستری گردید.

به گزارش ادوارنیوز، این حمله در اثر عوارض بیماری نوسان ضربان قلب است که در اثر سختی ها و فشارهای وارده بر وی در سال گذشته تشدید شده است. دکتر ملکی هم اکنون تحت مراقبت ویژه و قرار است در روزهای آینده تحت عمل جراحی قلب قرار گیرد.

 دکتر محمد ملکی با وجود کهولت سن و بیماریهای متعدد، سال گذشته ۶ ماه در زندان اوین و در شرایط بسیار نامساعدی در بازداشت بود و در آن مدت نیز چندین بار دچار حمله قلبی شده و در بیمارستان بستری گردیده بود.

 وی همچنین از بیماری سرطان پروستات نیز رنج می برد و پس از آزادی از زندان در اسفند ماه گذشته مشغول مداوای این بیماری است.

 

پنج سال حبس قطعی برای محسن امین زاده

دادگاه تجدید نظر، حکم صادر شده در دادگاه بدوی محسن امین زاده را با کاهش یک سال زندان تایید کرد.

بر این اساس  محسن امین‌زاده عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی که در دادگاه بدوی به شش سال حبس تعزیری محکوم شده بود  در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال زندان محکوم شد.

اتهام های امین زاده  اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و همچنین تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با شبکه‌های خارجی عنوان شده بود.

 

15 سال زندان برای عدنان حسن پور

حکم زندان عدنان حسن پور، روزنامه نگار کرد بعد از نقض اعدام و پس از نقض حکم دادگاه انقلاب سنندج از 31 سال به 15 سال کاهش یافت.صالح نیکبخت وکیل مدافع عدنان حسن­ پور در مصاحبه با پایگاه خبری “روانیوز” در این زمینه توضیح داد: “پس از آنکه به درخواست اینجانب دایر بر اعاده دادرسی و نظر 10 نفر از معاونین سابق دادستان کل کشور و دادیاران دادسرای دیوان عالی کشور و هم چنین اعلام نظر چهار نفر از مشاورین عالی رتبه رئیس قوه قضائیه وقت دایر براینکه اتهام محاربه در مورد آقای عدنان حسن پور مصداق ندارد، ریاست وقت قوه­ ی قضائیه­ ی ایران آیت الله هاشمی شاهرودی با درخواست اعاده دادرسی اینجانب موافقت کرده و پرونده برای رسیدگی به شعبه هم عرض دادگاه انقلاب مریوان یعنی (شعبه اول دادگاه اسلامی سنندج) ارجاع گردید. این دادگاه او را به اتهامات متعدد شامل دادن اطلاعات در مورد مراکز نظامی، تبانی برای برهم زدن امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام و ورد در گروهای غیر قانونی و همچنین همکاری با دولت متخاصم محکوم کرد که پس از تجدید نظر خواهی اینجانب دادگاه تجدید نظر استان کردستان رای صادره را در دو مورد همکاری با دول متخاصم و تبانی بر علیه نظام نقض کرده و مجموع مجازات او به 15 سال زندان کاهش یافت”.

اعلام این خبر در حالی صورت می گیرد که روز پنج شنبه هفته گذشته صالح نیکبخت در مصاحبه با “روز”  از “ایجاد تغییرات عمده” در پرونده  عدنان حسن­پور خبر داده بود.

نیکبخت در ادامه افزوده است: “با وجود اینکه آقای عدنان حسن­پور سابقه محکومیت کیفری سابق ندارد و هر گونه عضویت و ارتباط سازمانی با سازمان و احزاب مخالف دولت ایران را انکار کرده بود دادگاه در این مورد هم او را مجرم شناخته و در هر مورد هم حداکثر مجازات قانونی را در مورد وی اعمال نموده است”.

این وکیل دادگستری که همزمان وکالت چند زندانی سیاسی دیگر کرد را به عهده دارد  دلایل صدور احکام سنگین در مورد آقای حسن­ پوررا اینگونه عنوان کرده: “یکی از مسایلی که موجب صدور این حکم سنگین درمورد وی شده بود این بود که اطراف و اشخاص حقیقی و یا حقوقی بدون اینکه از وضعیت پرونده وی مطلع باشند به اظهار نظرهای متعدد در سال 1386 مبادرت نمودند، تا جایی که آقای عدنان حسن­پور در نامه ای به اینجانب تمامی آن اظهار نظرهارا تکذیب کرده و در نهایت هم با تلاشهای صورت گرفته دادگاه اتهامات او را از مصادیق ماده 501 و 498 قانون مجازات اسلامی تلقی نموده”.

صالح نیکبخت ابراز امیدواری کرد که درمراحل بعدی بتواند میزان مجازات  عدنان حسن­ پور  را از 15 سال حبس نیز کاهش دهد.

این وکیل دادگستری با اعلام اینکه این حکم در مورد اتهامات وارده به عدنان حسن­ پور قطعی است، گفت: “سایر اتهامات او مانند خروج غیر قانونی از مرز و یا عبور دادن افراد به صورت غیر قانونی از مرزهای کشور یا قبلا رسیدگی شده و یا از جمله مواردی که ما در مورد آقای عدنان حسن­پور وکالت او را برعهده داشتیم محسوب نمی شود”.

وکیل مدافع عدنان حسن­پور با اشاره به سابقه محکومیت مطبوعاتی این روزنامه نگار کُرد گفت: “لازم به توضیح است در پرونده دیگری آقای عدنان حسن­پور به اتهام مطبوعاتی و همکاری با یک روزنامه محلی دو زبانه به نام آسو به دو میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده و حکم مجازات وی نیز قطعیت یافته است”.