رابطه ای بین آزادی وکیلی راد و رایس نبود

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور:

برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، روز چهارشنبه در برابر کمیسیون امور خارجه مجلس ملی فرانسه طی بیانیه ای اعلام کرد که آزادی قاتل شاپور بختیار، نخست وزیر سابق ایران، “هیچ رابطه ای” با آزادی کلوتیلد رایس نداشت.

برنار کوشنر به نمایندگان اطمینان داد که “هیچ تبانی یا توافقی بین دولتمردان فرانسه و جمهوری اسلامی درخصوص آزادی کلوتیلد رایس صورت نگرفته”.

در این بیانیه که چهارشنبه شب منتشر شد، کمیسیون امور خارجه مجلس فرانسه “اظهارات عضو سابق سازمان معاونت کل امنیت خارجی در مورد کلوتیلد رایس را غیرقابل قبول و غیرمسؤولانه” نامید. اعضای این سازمان امیدوارند که مجازات های قضایی و اداری در صورت تخلف یکی از مسؤولان یا مسؤول سابق سرویس های اطلاعاتی به طور سیستماتیک اعمال شوند.

پیر سیرامی، معاون سابق امنیت خارجی، روز ۱۶ می در شبکه یک فرانسه اعلام کرد که “کلوتیلد رایس در زمینه سیاست داخلی و گسترش هسته ای برای فرانسه اقدام به جمع آوری اطلاعات می کرده است”. او افزود: “کلوتیلد رایس در معاونت کل امنیت خارجی دارای شماره کارمندی است.”

پس از آن، دولت و کلوتیلد رایس این سخنان را به شدت تکذیب کردند.

کلوتیلد رایس روز اول ژوئیه ۲۰۰۹ درحالی که قصد خروج از ایران را داشت در فرودگاه تهران دستگیر و بازداشت شد. او قبل از آن به مدت ۵ ماه در دانشگاه اصفهان به تدریس زبان فرانسه مشغول بوده است. او به مانند صدها مخالفی که پس از اعتراضات انتخاباتی دستگیر شده بودند، زندانی شد و سپس به سفارت فرانسه در تهران تحویل داده شد.

این فرانسوی جوان علی رغم تأکید بر بی گناهی خود در ۱۵ می به جرم جاسوسی و اغتشاش در نظم عمومی به ۱۰ سال زندان محکوم شد. این حکم بلافاصله به جریمه نقدی ۳ میلیارد ریالی [۲۴۵ هزار یورو] تبدیل شد و فردای آن روز از سوی وی پرداخت شد تا بتواند ایران را ترک کند.

بریس اورتوفو، وزیر کشور فرانسه، ۲۴ ساعت پس از بازگشت کلوتیلد رایس به کشور حکم اخراج علی وکیلی راد، قاتل نخست وزیر سابق شاه ایران را امضاء کرد. او در سال ۱۹۹۴ به دلیل ارتکاب جنایت به حبس ابد محکوم شده بود.

این حکم سپس به یک حکم زندان ۱۸ ساله تبدیل شد و در ۲ ژوئیه ۲۰۰۹ نیز به پایان رسید. دادگاه رسیدگی به جرائم روز ۱۰ فوریه ۲۰۱۰ حکم آزادی مشروط وی را صادر کرد تا اینکه در نهایت در تاریخ ۱۷ می نیز حکم خروج از کشور برای او صادر شد. وکیلی راد فردای آن روز فرانسه را به مقصد کشورش ترک کرد.

 

منبع: نوول ابزرواتور، ۲۸ می