دومین وزیر تحریمی در راه است؟

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» رستم قاسمی وزیر نفت می شود

چند روز پس از انتشار اخباری درباره احتمال معرفی سرتیپ پاسدار رستم قاسمی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران به عنوان وزیر پیشنهادی نفت از سوی محمود احمدی نژاد، گزارش ها و اخبار متناقضی در این باره منتشرشده است.از یکسو ارگان نزدیک به اداره سیاسی سپاه با باز انتشار اخبار مربوط به معرفی رستم قاسمی به عنوان وزیر پیشنهادی نفت به صورت تلویحی محتوای آن را تایید کرده و از دیگر سو محمدرضا میرتاج الدینی معاون امور پارلمانی احمدی نژاد از تایید این مساله و اعلام نام وزیر پیشنهادی به رسانه ها خودداری کرده است.

در همین ارتباطوبسایت اینترنتی بصیرت نوشت: “پنجشنبه شب طی نشستی میان سران سپاه و احمدی نژاد این توافق صورت گرفته که فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به وزارت نفت کوچ کند. درعین حال، گفته می شود طی یک هفته گذشته، قاسمی با اکثر اعضای دولت نیز نشستهای مختلف داشته است.”

ارگان اینترنتی اداره سیاسی سپاه گزارش منتشر شده در وبسایت خبرآنلاین، از رسانه های نزدیک به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، را بازنشر کرده و در ادامه نوشته: “براین اساس، گفته می شود این مذاکرات از حدود یک ماه پیش تاکنون آغاز شده است که تاکنون به دلیل مخالفت سپاه برای از دست دادن نیرویی چون رستم قاسمی، این امر با تأخیر مواجه شده بود.”

در ادامه این خبر همچنین آمده است که بر این اساس “ بزودی قاسمی به عنوان وزیر پیشنهادی نفت به مجلس معرفی می شود که برآوردها نیز حکایت از رضایت بهارستانی ها با حضور وی بر مسند مدیریت وزارت نفت دارند.”

انتشار این خبر در شرایطی است که در واپسین ساعات روز گذشته خبرآنلاین اخبار پیشین خود در این رابطه را رد کرده و خبر داده که “پیشتر اخبار از قطعی شدن معرفی سردار قاسمی به مجلس منتشر شده بود ولی طی تازه ترین مذاکرات صورت گرفته، کاندیداتوری او برای وزارت نفت منتفی شده است. معلوم نیست آیا دلیل این عدم معرفی، نپذیرفتن شرایط دولت از سوی قاسمی بوده یا دلیل دیگری داشته است.”

 پیش از این مقرر بود محمود احمدی نژاد در جلسه روز یکشنبه مجلس چهار وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه های نفت، ورزش و امور جوانان، صنعت تجارت و معدن و کار و تعاون و رفاه را معرفی کند اما روز گذشته با پایان یافتن جلسه علنی مجلس این اتفاق روی نداد.

در همین حال محمدرضا میرتاج الدینی معاون امور پارلمانی محمود احمدی نژاد نیز از موکول شدن زمان معرفی وزرای پیشنهادی به روز سه شنبه خبرداده و آن طور که پایگاه خبری دولت نوشتهدر حاشیه جلسه هیات دولت به سئوالات خبرنگاران درباره اسامی این وزرا پاسخ واضحی نداده است.

پیش از این در 13 خردادماه سال جاری سرتیپ پاسدار رستم قاسمی که به همراه محمود احمدی نژاد برای افتتاح طرح موج شکن به بندرلنگه سفر کرده بود با تایید پیشنهاد تصدی وزارت نفت از سوی احمدی نژاد در این باره گفته بود که “پیشنهاد تصدی وزارت نفت حدود یک ماه پیش از سوی رییس جمهوری به بنده ارایه شد و در حال بررسی این پیشنهاد هستم.”

احتمال معرفی یا عدم معرفی رستم قاسمی به مجلس برای تصدی پست وزارت نفت در شرایطی مورد رایزنی قرار گرفته که محمود احمدی‌نژاد در بیست و چهارم  اردیبهشت ماه امسال طی نامه‌ای درباره کاهش تعداد وزارتخانه‌ها، مسعود میرکاظمی، وزیر نفت  را به همراه دو وزیر دیگر کابینه اش، صادق محصولی وزیر رفاه و تامین اجتماعی و علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن را برکنار کرد.

او که پس از این برکناری ها  سرپرستی وزارت نفت را برعهده گرفته بود پس از واکنش ها و مخالفت نمایندگان مجلس با این مساله، پس از مدتی محمد علی آبادی رییس سابق سازمان تربیت بدنی و  از افراد نزدیک به خود را به عنوان سرپرست وزارت نفت معرفی کرد که هم اکنون او سمت سرپرستی وزارت نفت را برعهده دارد.

در همین حال وبسایت جهان نیوز متعلق به علیرضا زاکانی از اعضای مجلس هشتم نیز همزمان با طرح احتمال معرفی یا عدم معرفی رستم قاسمی به عنوان وزیر نفت و یا احتمال معرفی محمد علی آبادی برای تصدی این پست از مخالفت نمایندگان مجلس با چهره مورد علاقه احمدی نژاد خبر داد.

این سایت اینترنتی در این باره نوشت: “برخی گمانه زنی های هفته های اخیر هم حاکی از احتمال معرفی علی آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی نفت بود اما اکثر نمایندگان مجلس اعلام کرده بودند که نظر مثبتی نسبت به تصدی آقای علی آبادی بر این وزارتخانه مهم ندارند. البته دست رد خانه ملت پیش از این هم بر سینه علی آبادی خورده است. نمایندگان در سال ۸۸ حاضر نشدند که هدایت وزارت نیرو را به وی بسپارند چرا که به اعتقاد آنان وی توان مدیریت وزارت نیرو را نداشت همچنانکه اکنون معتقدند او شایسته نشستن بر کرسی وزیر نفت نیست.”

این وبسایت همچنین با اعلام استقبال مجلس از معرفی رستم قاسمی مدیریت وی را “مبتنی بر ولایتمداری و تبعیت از ولایت فقیه ” دانسته و افزوده: “نظر نمایندگان ملت درباره سردار رستم قاسمی متفاوت است. فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء فعالیت‌های مختلفی در حوزه‌های مرتبط با نفت و کارهای عمرانی و زیربنایی داشته و از تجربه زیادی برخوردار است… از همین رو ناظران سیاسی منتظر ثبت رای بالای مجلس به وی برای تصدی وزارتخانه حیاتی نفت هستند؛ وزارتخانه ای که امید می رود با حضور سردار قاسمی شاهد تحولات اساسی و مثبتی باشد که باوجود وعده های بسیار از هیچ یک از وزاری سابق به عمل نیامد.”

رستم قاسمی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران در حالی به عنوان یکی از گزینه های احتمالی برای وزارت نفت معرفی شده که با توجه به مفاد و ضمیمه چهارمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل بر علیه جمهوری اسلامی وی و قرارگاه خاتم الانبیاء از جمله مواردی اصلی مورد تحریم قرار گرفته از سوی شورای امنیت محسوب می شوند.

در ضمیمه شماره 2 قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل (1929) درباره قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء آمده بود: “قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (KAA) یک شرکت متعلق به سپاه پاسداران دخیل در پروژه‌های وسیع عمرانی غیرنظامی و نظامی و دیگر فعالیت‌های مهندسی است. قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء حجم قابل توجهی از فعالیت‌ها را در زمینه پروژه‌های سازمان پدافند غیر عامل انجام می‌دهد. بویژه، شرکت‌های تابعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء بشدت درگیر ساخت و ساز سایت غنی سازی اورانیوم در قم/فردو هستند.”

همچنین پیشتر دولت آمریکا در ماه مه سال 2010 وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد بود که سرتیپ رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء و چهار شرکت وابسته به این قرارگاه  را در فهرست شرکت ها و افراد مورد تحریم خود قرار داده است.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه خود تاکید کرده بود که اموال و دارایی های رستم قاسمی و چهار شرکت متعلق به سپاه در خاک خود را مسدود و توقیف می کند و  شرکت ها و شهروندان آمریکایی اجازه نخواهند داشت که با آنها ارتباط مالی و بانکی داشته باشند.

چنانچه رستم قاسمی به عنوان وزیر نفت به مجلس معرفی و با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این سمت منصوب شود دومین وزیر کنونی در کابینه محمود احمدی نژاد خواهد بود که از سوی سازمان ملل شامل موارد تحریمی و تعقیب قضایی است. علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه نیز به دلیل فعالیت و ریاستش بر سازمان انرژی اتمی ایران نیز از جمله افرادی بود که به دلیل فعالیت هایش در برنامه هسته ای  مورد تحریم و تعقیب بین المللی قرار داشت که با توجه به دریافت سمت وزارت هم اکنون با مصونیت دیپلماتیک قادر به ادامه فعالیت و حضور در مجامع بین المللی است.