جبهه پایداری تنگ نظر و خطرناک است

نویسنده
شیرین کریمی

» مطهری: برای سئوال از احمدی نژاد هم قسم می شویم

اندکی پس از آنکه علی مطهری عده ای از نمایندگان پارلمان را “شعبان بی مخ ” نامید، در اظهارات تازه ای جبهه پایداری را دارای نگاه سیاسی “تنگ نظرانه ” توصیف و این تشکل راست گرای متشکل از حامیان احمدی نژاد و تحت حمایت مصباح یزدی را “خطرناک” دانست. مطهری همچنین بار دیگر از به حد نصاب رسیدن طرح سئوال از رئیس دولت خبر داده و گفته است قرار است این بار امضا کنندگان “هم قسم” شوند. این در حالی است که یکی از اعضای فراکسیون دولتی ها در پارلمان، رنجنامه ای به رئیس دستگاه قضائی جمهوری اسلامی نوشته و از این نماینده اصولگرا شکایت کرده است.

“نمی‌توان گفت قدرت‌طلبی برای خدمت به اسلام یا مردم بوده است.” این نظر فرزند آیت الله مرتضی مطهری پیرامون انتخابات پارلمانی امسال است. علی مطهری روز دوشنبه در گفتگو با ایسنا از اصولگرایانی که در غیاب نیروهای سیاسی نزدیک به جنبش سبز، تنها کاندیداهای انتخابات مجلس نهم هستند خواست برای کسب کرسی‌های” بیشتر “ در مجلس یا تصاحب پست ریاست‌جمهوری، اخلاق را زیر پا نگذارند.

وی صراحتا به جبهه پایداری اشاره کرده و گفته است اگر “تیپ فکری” آن ها بر کشور مسلط شود، “نظام و انقلاب ظرف مدت کوتاهی نابود می‌شود.”

نماینده اصولگرای تهران در توضیح، این طرز تفکر را برخوردار از “نگاه تنگ نظرانه” ای می داند که خود را اصولگرا و بقیه را منحرف می داند. مطهری با خطرناک دانستن چنین نگاهی خاطرنشان کرده است: “آنان با عملکردشان در تشدید بحران و فتنه سال 1388 نقش داشتند، آنان تخلفات طرف خودی را ندیدند و قضاوت عادلانه و منصفانه نداشتند و با برخوردهایی که با معترضان داشتند باعث جری شدن طرف مقابل و شعله‌ورتر شدن آتش فتنه شدند، این افراد با پخش مستقیم دادگاه‌ها، با اتهامات و تهمت‌هایی که به بسیاری از معترضان زدند فضا را تندتر کردند، آنان کوچک‌ترین انتقاد مؤثری به نحوه‌ی مناظره احمدی‌نژاد، حادثه کوی دانشگاه و کهریزک نکردند.”

از آیت الله مصباح یزدی به عنوان رهبر پشت پرده جبهه پایداری یاد می شود؛ جبهه ای که ششم مرداد امسال با سخنرانی وی اعلام موجودیت کرد.افرادی چون آیت الله خوشوقت، آیت الله یزدی، مرتضی آقاتهرانی، روح‌الله حسینیان، پناهیان، غلامحسین الهام، صادق محصولی، حمید رسایی، علی‌اصغر زارعی، مهدی کوچک‌زاده، سردار کوثری از جمله شاخص ترین اعضای این جبهه هستند که خود را برای انتخابات مجلس نهم آماده می کنند و همگی آنان از حامیان یا اعضای گروه احمدی نژاد بوده اند. رابطه با “ولی خدا” بر اساس تبعیت، مرزبندی با فتنه 88، مرزبندی با گروه “انحرافی” و در عین حال مرزبندی با “خواص مردود”، جزء شاخصه‌های اصلی مؤسسین جبهه پایداری معرفی شده است.

جریان انحرافی عبارتی است که اصولگرایان حامی آیت الله خامنه ای برای توصیف حلقه سیاسی نزدیک به محمود احمدی نژاد در نهاد ریاست جمهوری به کار می برند. محمدرضا رحیمی و حمید بقایی از چهره های شاخص این جریان هستند و از اسفندیار رحیم مشایی به عنوان “لیدر” ان یاد می شود. کسی که به باور مطهری باعث تناقض در مواضع “جبهه پایداری” شده است. به عقیده مطهری “اشکال دیگر آن‌ها ( اعضای جبهه پایداری) این است که می‌گویند ما آقای احمدی‌نژاد را قبول داریم ولی مشائی را قبول نداریم و این یک تناقض است زیرا این دو به اعتراف خودشان یکسان فکر می‌کنند.”

گفتنی است این ادعا دو ماه پیش نیز از سوی مطرح شده بود؛ زمانی که در گفتگو با خبرآنلاین جبهه پایداری را “ابزار دست احمدی نژاد و مشایی” خوانده و تاکید کرده بود: “اینها(اعضای جبهه پایداری) قبل از آنکه گروهی از جامعه را نمایندگی کنند، نمایندگی آقای احمدی نژاد و آقای مشایی را به عهده دارند و اینکه می گویند ما آقای احمدی نژاد را قبول داریم اما مشایی را قبول نداریم، یک تناقض است”

در آن زمان مطهری برای توضیح تناقض سیاسی جبهه پایداری به نقل قولی از احمدی نژاد اشاره کرد که گفته بود:” من افکار مشایی را قبول دارم و مشایی فردی زلال است. بنابر این این دو از هم تفکیک ناپذیرند و در واقع یک روح در دو بدن اند.”

 

قسم برای سئوال از احمدی نژاد

 فرزند مرتضی مطهری – از نظریه پردازان اصلی جمهوری اسلامی – دیروز پس از حمله به جبهه تحت نظارت آیت الله مصباح یزدی برای چندمین بار در ماه های اخیرطرح ناکام سئوال از محمود احمدی نژاد توسط مجلس هشتم را مطرح کرد. وی به فشار دولت و “حتی خود هیات رئیسه” مجلس برای تحت فشار قرار دادن نمایندگان امضا کننده طرح مذکور اشاره کرد و گفت: “اگر هیات رئیسه مجلس از همان ابتدا که طرح سؤال از رئیس جمهور را با 100 امضا دریافت کرد، به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع می‌داد، چرخه معیوب فعلی اتفاق نمی‌افتاد.”

گفتنی است علی مطهری طراح اصلی سئوال از رئیس دولت است؛ تکاپو های وی باعث شد تا پنجم تیرماه طرح سئوال از احمدی نژاد با امضای 100 نماینده به هیات رئیسه تحویل داده شود. این طرح 27 امضا هم بیشتر از حداقل امضای لازم ـ یک چهارم نمایندگان ـ برای پرسش از رئیس دولت داشت.با این حال هیات رئیسه تاکنون از پذیرش این طرح خود داری کرده است. محمد دهقان یک روز پس از ارائه این طرح گفته بود: “اکثریت اعضای هیات رئیسه طرح سئوال از رئیس جمهور را با توجه به اوضاع کشور، به مصلحت ندانستند.”

پس از آن، به ویژه در ماه مهر، چندین بار سخن از به حد نصاب رسیدن مجدد و متعاقبا خارج شدن از حد نصاب این طرح به میان آمده که باعث شده به غیر از ناظران سیاسی،علی مطهری خود نیز به این “چرخه معیوب” اشاره کند؛

چرخه ای که باعث شد سرانجام مهرماه علی مطهری از نمایندگی پارلمان استعفا دهد، گرچه در جلسه یازدهم آبان ماه مجلس، تنها سی و یک نماینده حامی احمدی نژاد با استعفای وی موافقت کردند و نتوانستند مانع حضور مطهری در مجلس شوند.

مطهری دیروز هم البته خاطرنشان کرد این طرح در حال حاضر با 78 امضا مجددا به حد نصاب رسیده است. او از “هم قسم” شدن امضا کنندگان برای طرح سئوال از احمدی نژاد سخن گفت و تصریح کرد: “قرار است در جلسه‌ای که با حضور همه امضاکنندگان طرح سؤال از رئیس جمهور برگزار می‌شود، برای پس نگرفتن امضاها هم‌قسم شویم، بعد از آن طرح را مجددا تقدیم هیات رئیسه مجلس می‌کنیم. در واقع اراده امضاکنندگان طرح مانع از به فراموشی سپرده شدن آن شده است.”

وی همزمان به مواضع آیت الله خامنه ای در سفر به کرمانشاه هم اشاره و آن را “ناظر” به طرح سئوال از رئیس دولت دانست. رهبر جمهوری اسلامی اواخر ماه مهر در این ارتباط گفته بود: “رهبری اساسا در این گونه مسائل دخالت نمی‌کند.”

مطهری هم اواخر مهر در متن استعفای خود نوشته بود مخالفت آیت الله علی خامنه ای با طرح سئوال از محمود احمدی نژاد برای وی “قطعی” نیست. وی بر این باور بود که “فرضا” اگر رهبر جمهوری اسلامی مخالف هم باشد، “دخالت دادن” وی در این گونه مسائل به صلاح کشور نیست.

 

رنجنامه ای علیه مطهری با امضای مطهری

 مواضع علی مطهری در پارلمان آشکارا در تضاد با سیاست های نمایندگان حامی دولت در مجلس است؛امری که باعث شده چندین بار مورد حملات کلامی و رسانه ای آن ها قرار گیرد. برای نمونه سال گذشته پس از انتشار یادداشتی از وی در سایت تابناک که رئیس دولت را “کودک” لقب داده بود، نمایندگان پشتیبان احمدی نژاد در پارلمان به طور علنی کوشیدند فرزند آیت الله مطهری را از فراکسیون اصولگرایان اخراج کنند؛ تلاشی که البته ناکام ماند. در آن زمان مطهری در انتقادی بی سابقه از رفتار های سیاسی احمدی نژاد تصریح کرده بود: “احمدی نژاد مانند کودک یک خانواده شده است که هرچه دیگران را اذیت می کند مورد تشویق قرار می گیرد.”

در همین راستا دیروز نیز اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر علی مطهری در جمع دانشجویان دانشگاه تهران از وی به دلیل “نسبت‌های ناروا و توهین‌هایش” به نمایندگان مجلس هشتم شکایت کرده اند. این فراکسیون توسط روح الله حسینیان رهبری می شود.

مطهری هفته گذشته در جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، آن دسته از نمایندگان مجلس را که مانع خوانده شدن گزارش تحقیق از حمله به کوی دانشگاه در 25 خرداد سال 88 شده بودند “شعبان بی مخ ها” نامیده بود. شبیخون خونبار نیروهای شبه نظامی بسیج و نیروی انتظامی به کوی دانشگاه باعث زخمی شدن ده ها دانشجو و قتل دست کم پنج تن از آنها شد.

روز دوشنبه ستار هدایت خواه – نماینده کهکیلویه و بویر احمد- در گفتگو با خبرگزاری مهر، فرزند آیت الله مطهری را به “عدم تقید به مبانی اخلاقی اسلام” و “عدم تقوا در عرصه سیاسی” متهم کرد. وی از “جمع اوری امضا” برای شکایت از وی خبر داد و گفت: “تعدادی از نمایندگان به علت توهین های ایشان به مجلس هشتم، با جمع آوری امضاء از نمایندگان در صحن علنی به دستگاه قضایی شکایت کردند تا آقای مطهری به سبب اهانت هایشان مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.”

گفتنی اینکه به نوشته خبرگزاری فارس علی مطهری خود نیز “رنجنامه” نمایندگان مجلس علیه خود را امضا کرده است. در این “رنجنامه” که مخاطبش آیت الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه است معترضان به مطهری پرسیده اند: “چرا باید مدعی‌العموم در اعتراض به اظهارات اخیر آقای مطهری که کلیت قوه مقننه را هدف قرار داده وارد نشود.”
دیروز محمد جواد ابطحی - از امضاکنندگان این رنجنامه – به فارس گفت: “آقای علی مطهری با مشاهده امضای نمایندگان، خود نیز این رنجنامه علیه خود را امضا کرد!” ابطحی خود نیز به فراکسیون انقلاب مجلس هشتم وابسته است.

همزمان حضور علی مطهری در میان دانشجویان حامی جنبش سبز در دانشگاه تهران در روزهای گذشته مورد انتقاد شدید چهره ها و رسانه های اصولگرا قرار گرفته است. وی که به همراه علیرضا علوی تبار – از تئوریسین های اصلاحات – در دانشگاه تهران حاضر شده بود در انتقاد تلویحی از اتهامات امنیتی جناح راست علیه رهبران جنبش سبز گفته بود: “چرا برخی‌ها در کشور، افرادی را بدون دلیل متهم به رابطه با جرج سوروس می‌کنند؟ این افراد گروهی از دانشجویان این مملکت را متهم به ارتباط با اسرائیل و جوانی را متهم به ملاقات با جورج سروس می کنند و تاکید بر این دارند که آنان بی دین هستند که این ادعا به هیچ عنوان صحت ندارد.”